Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: 12V 24V 220V energie voorziening

12V 24V 220V energie voorziening 20 dec 2023 20:49 #1529635

Alweer een schema!
Geïnspireerd door het duidelijke schema van RAS ben ik ook maar eens gaan tekenen. Ook in Paint.

Dit is een eerste opzet om te checken of dit de toets der ZF kritiek kan doorstaan. Alles is vereenvoudigd tot hoofdlijnen,. Ik hoop hierop kwa detaillering verder te kunnen bouwen. Met name rondom de LFP is er nog wel wat te doen mbt BMS en schakel relais. De schakelingen voor de grotere DC verbruikers heb ik vooralsnog met een R(elais) aangegeven

Ik heb de voorgaande draadjes goed bestudeerd, met name ook mbt de walstroom/omvormer/aardlekautomaat en hoop maar dat ik dat goed begrepen heb. De keuze tussen walstroom of omvormer is met een 3-polige 20A schakelaar met nul stand.

Ik heb nog wel een vraag. De 12V min en de 24V min is gescheiden. Is dat OK of moet het ook aan elkaar?

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 apr 2024 13:36 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 20 dec 2023 20:51 #1529637

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27242
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 dec 2023 20:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 20 dec 2023 21:45 #1529645

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1606
Waarom zou je een 12V én een 24V lader én een Macplus aan elkaar koppelen?
Ik ken die Macplus niet hoor.

Waarom koppel je de uitgang van de omvormer 24/230 aan de ingang van de 24v lader?

Waarom koppel je de boiler ingang aan de omvormer uitgang?

Kan die Macplus 2 plussen (12 en 24V) aan terwijl de - van de 12V zwevend is?
Er is dus altijd potentiaalverschil tussen de 2 minnen.

Er is zo nooit een stroomkring van 12V via de Macplus. Maar ik zei al, wat is dat voor een ding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 20 dec 2023 22:08 #1529649

Ronaldl schreef :
Waarom zou je een 12V én een 24V lader én een Macplus aan elkaar koppelen?
Ik ken die Macplus niet hoor.

De Macplus is een DC-DC omvormer. Zet de laadspanning uit de dyname om in 24V en laad daarmee via de startaccu de serviceaccu als je op de motor vaart. De Macplus zit er mede tussen om de dynamo niet te overbelasten.
Waarom koppel je de uitgang van de omvormer 24/230 aan de ingang van de 24v lader?

Waarom koppel je de boiler ingang aan de omvormer uitgang?

De stand van de drieweg schakelaar bepaald of er walstroom gebruikt wordt of omvormer stroom. Schakelaars zitten in de AC aanlsuiting van acculaders, boiler en oven. Dus die staan aan of uit. Bij gebruik van de omvormer staan i.i.g. de laders en boiler uit.
Kan die Macplus 2 plussen (12 en 24V) aan terwijl de - van de 12V zwevend is?
Er is dus altijd potentiaalverschil tussen de 2 minnen.

Dit is het schema van mastervolt met dat verschil dat de minnen van de accu's met elkaar verbonden zijn. Vandaar mijn eerdere vraag. Nu begrijp ik dat dat in mijn schema fout is. Minnen moeten aan elkaar, zie ook onderstaand schema.

Edit: Mijn plaatje is inmiddels aangepast.


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2023 22:56 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 04:52 #1529665

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Noballast schreef :

Bijlage niet gevonden



Het klopt wel dat de laders in het schema nu direct aan de omvormer hangen.
En als je ze in het schema tussen 3 weg schakelaar en zekering/ALS zet is dat 'probleem' weg.

"R" staat voor relais lijkt me. Maar er zit nu een schakelaar in dezelfde lijn als het relais.
Als de stuurstroom via de DC distributiepaneel loopt komen er nog wat lijntjes en zekeringen bij denk ik.

In het schema hebben deze relais schakelaars gelijke 'waarde' als de schakelaar naar het distributiepaneel. Maar die laatste is wel een DC-Hoofdschakelaar.

De omvormer aan/uit schakelaar zit ergens verstopt? Deze zou ik ook achter de DC Hoofdschakelaar verleggen met een extra eigen schakelaar.
Beetje afhankelijk van waar je dit bereikbaar wil installeren. Een remote zal wel op het paneel komen, maar een omvormer kan best wel wat verbruiken in standby mode.
Wellicht is een remote battery switch hiervoor wel een mooie oplossing om de aan/uit voor omvormer fijn bij de hand op het DC distributiepaneel te hebben. zoiets als dit: www.bluesea.com/products/7700/...ontrol_-_12V_DC_500A

Wanneer ga je de zekeringen er in tekenen?:) en geen zonnepaneeltje? Ben al benieuwd naar een volgende versie :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 05:47 #1529667

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Wordt de vallier ook als schootlier gebruikt of komt er nadien mogelijk een uitbreiding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 06:51 #1529676

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4345
de enige reden voor de 12v is de yanmar ?
waarom vervangen je de startmotor en alternator niet voor 24v versies ? dan lijkt het wel alsof je de hele 12v kant kunt vergeten ?

edit : ik zie ook nog wat stop solenoids en misschien nog een ecu ? dat maakt het moeilijker
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 06:57 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 07:06 #1529677

Misschien dat dit detail nog niet op de tekening staat maar zelf vind ik het prettig en veilig om met een simpele handeling alles stroomloos te maken. Een sleutel schakelaar in de min en plus van beide accu's en als dat kan monteren op een goed bereikbare plek. Daarnaast en niet gerelateerd aan je schema zou ik de accu's qua plaatsing zo willen hebben dat in geval van defect van de accu's zelf de schade beperkt blijft.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 07:19 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:16 #1529696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27242
scope schreef :

Wanneer ga je de zekeringen er in tekenen?:) en geen zonnepaneeltje? Ben al benieuwd naar een volgende versie :woohoo:

Dat bedoel ik dus. Geen gebruik van gestandaardiseerde schema symbolen maakt het voor iedereen onleesbaar en gis werk.
Vandaar de link met schema symbolen. Het is zo'n kleine moeite tegenwoordig met internet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:25 #1529698

Ik snap ook niets van het schema om eerlijk te zijn .

Ik zie dat er een min , naar het DC schakel paneel loopt , ik zie ook dat er aan de andere kant een plus naar toe loopt ……..

Wat is de bedoeling? Rook machine ? Als je een schakelaar laat schakelen heb je kortsluiting. Geinig met zo’n grote LFP accu bank . Zeker met de dikke ANL zekeringen.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:34 #1529700

Als je aan de 230V hangt, dan werken de 12V en 24V laders.
Wat doet de Mastervolt op dat moment, gaat die ook tegelijkertijd 12V naar 24V omzetten?
Of schakelt die vanzelf af doordat de 24V lader een hogere laadspanning op de accu zet?
Feeling 326DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:42 #1529702

Het klopt wel dat de laders in het schema nu direct aan de omvormer hangen.
En als je ze in het schema tussen 3 weg schakelaar en zekering/ALS zet is dat 'probleem' weg.
Laders zijn van het type Victron Blue Smart, een los apparaat met een stekker eraan. Het klopt dat als de omvormer stroom levert dat dan deze laders door de omvormer gevoed worden. Dat heeft uiteraard geen zin, mogelijk wellicht alleen voor de startaccu als dat een nodig zou zijn. Wat je verder zegt over die ALS snap ik niet. Er zijn twee aardlekautomaten (aardlekschakelaar+zekering), direct achter de ingang van de walstroom en achter de omvormer.
"R" staat voor relais lijkt me. Maar er zit nu een schakelaar in dezelfde lijn als het relais.
Als de stuurstroom via de DC distributiepaneel loopt komen er nog wat lijntjes en zekeringen bij denk ik.
Dat klopt. Ik heb het simpel gehouden voor het overzicht. Details (kom ik wel uit) komen later.
De omvormer aan/uit schakelaar zit ergens verstopt? Deze zou ik ook achter de DC Hoofdschakelaar verleggen met een extra eigen schakelaar.
Beetje afhankelijk van waar je dit bereikbaar wil installeren. Een remote zal wel op het paneel komen, maar een omvormer kan best wel wat verbruiken in standby mode.
Hoofdschakelaars zitten direct achter de ANL zekeringen. Ëén schakelaar gaat niet lukken. De grootste verbruiker is 11KW die heeft zowiezo een eigen hoofdschakelaar. De andere vier zou wel te combineren zijn in 1 schakelaar maar heb vooralsnog gekozen voor aparte hoofdschakelaars die overigens wel goed bereikbaar zijn. Omvormer (230V) gaat alleen aan als dat nodig is.
Wordt de vallier ook als schootlier gebruikt of komt er nadien mogelijk een uitbreiding?
Ja dat zou kunnen. Uitbreiding zit niet in de planning.
de enige reden voor de 12v is de yanmar ?
waarom vervangen je de startmotor en alternator niet voor 24v versies ? dan lijkt het wel alsof je de hele 12v kant kunt vergeten ?
Nee, dat is een gepasseerd station.
Misschien dat dit detail nog niet op de tekening staat maar zelf vind ik het prettig en veilig om met een simpele handeling alles stroomloos te maken. Een sleutel schakelaar in de min en plus van beide accu's en als dat kan monteren op een goed bereikbare plek. Daarnaast en niet gerelateerd aan je schema zou ik de accu's qua plaatsing zo willen hebben dat in geval van defect van de accu's zelf de schade beperkt blijft.
De hoofdschakelaars zitten onder de kaartentafel en zijn goed bereikbaar. Één schakelaar gaat niet lukken wegens te grote belasting. Aan de 12V kant zit een goed bereikbare dubbelpolige hoofdschakelaar. Accu's staan in 2 aparte compartimenten. Lengte van de zware bekabeling naar de 11KW Jettruster is ongeveer 50cm.
Ik zie dat er een min , naar het DC schakel paneel loopt , ik zie ook dat er aan de andere kant een plus naar toe loopt ……..

Wat is de bedoeling? Rook machine ? Als je een schakelaar laat schakelen heb je kortsluiting. Geinig met zo’n grote LFP accu bank . Zeker met de dikke ANL zekeringen.
OK, het "schema" is kennelijk te simplistisch. Achter dat DC schakelpaneel zitten alle andere DC gebruikers met zekeringen, bekabeling etc. Ik heb alleen willen aangeven dat van al die gebruikers er ook nog een min terugkomt. Zal dat duidelijker tekenen. aangepast
Calidris schreef :
My first sony....
Ik vind dit eerlijk gezegd een misselijk makende reactie. Dat een expert zich zo verlaagd :sick:
Als het beneden je stand is om inhoudelijk te reageren, reageer dan niet.
Nu loop ik hier al wat jaartjes mee en ben wel wat gewent maar kan mij goed voorstellen dat anderen worden afgeschrikt cq. weggejaagd als ze zich kwetsbaar opstellen door hier een vraag te stellen.
Zo jammer weer en mij helpt het niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 10:09 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:47 #1529703

Willem-vdV schreef :
Als je aan de 230V hangt, dan werken de 12V en 24V laders.
Wat doet de Mastervolt op dat moment, gaat die ook tegelijkertijd 12V naar 24V omzetten?
Of schakelt die vanzelf af doordat de 24V lader een hogere laadspanning op de accu zet?

Alle laders op een gemeenschappelijke plus heb ik geleerd. Die 12V en 24V laders zijn aparte dingen, met een stekker. Zullen alleen gebruikt worden als dat nodig blijkt en alleen als er walstroom is. De MacPlus is alleen in bedrijf als de motor draait.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:50 #1529707

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3404
Zijn alle verbruikers achter het DC schakelpaneel 24V, of zit daar ook nog 12V bij (marifoon, instrumenten)? En als er 12V bij zit, hoe ga je die aansluiten?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:54 #1529710

even geen quote "Ik vind dit eerlijk gezegd een misselijk makende reactie. Dat een expert zich zo verlaagd :sick:
Als het beneden je stand is om inhoudelijk te reageren, reageer dan niet.
Nu loop ik hier al wat jaartjes mee en ben wel wat gewent maar kan mij goed voorstellen dat anderen worden afgeschrikt cq. weggejaagd als ze zich kwetsbaar opstellen door hier een vraag te stellen.
Zo jammer weer en mij helpt het niet."

Als je hier al wat jaren meeloopt weet je dat de eenheden politie op de loer ligt !
Als je hier wat jaren mee loopt weet je dat ZF de zaken liever goed benoemt , dus geen mat in de epoxy maar een weefsel.

Als je hier wat jaren mee loopt weet je dat het heel handig is om ook in een schema de juiste symbolen te gebruiken , vele gingen u voor , en dat zal u niet onopgemerkt zijn gebleven.

Een verwijzing naar de juiste symbolen , is dus iets van in een vroeg stadium meteen verbeteren.

Maar als het schema was van kijk eens en beslist geen commentaar leveren, want bij de minste of geringste opmerking die terecht is , wordt ik al misselijk , dan zou ik kiezen , plaatst geen schema .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 09:59 #1529711

Bovendien maak je een ;

Apart 230V schema
Apart 24V schema
Apart 12V schema

Kijk maar eens bij bv martervolt of Victron , minnen teken je nooit helemaal terug , maar gebruikt een "ground" teken.
dat scheelt heel veel lijntjes in een schema en voorkomt dat een schema zoveel lijnen heeft die niet relevant zijn maar het schema onleesbaar wordt .

Een willekeurig voorbeeld ;


Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 10:01 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 10:33 #1529724

Tja, ik wist dat ik mij hiermee op glad ijs zou gaan begeven, maar toch mijn schroom overwonnen. Ik moet ook verder immers.

Kwa schema heb ik mij gebaseerd op de schema's van Victron. Daar zie ik ook geen gestandaardiseerde schema symbolen. Wel alle plus en min bekabeling en mooie plaatjes. Ipv de mooie plaatjes van Victron heb ik versimpelde versies van de onderdelen getekend. Sec e-schema's van een specialist zijn voor mij lastig te doorgronden.

Ik heb alleen de hoofdzekeringen aangegeven. Geen draaddiktes, etc. en andere details.
Waar het mij om ging is dat de globale opzet juist is en hoop met de kritiek tot verbetering te komen. Daar doe ik het voor.
Menno schreef :
Zijn alle verbruikers achter het DC schakelpaneel 24V, of zit daar ook nog 12V bij (marifoon, instrumenten)? En als er 12V bij zit, hoe ga je die aansluiten?
Omvormers van 24 naar 12 zitten, waar nodigm, in de DC gebruikers kant.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 10:41 #1529728

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27242
Noballast schreef :
Calidris schreef :
My first sony....
Ik vind dit eerlijk gezegd een misselijk makende reactie. Dat een expert zich zo verlaagd :sick:
Als het beneden je stand is om inhoudelijk te reageren, reageer dan niet.
Nu loop ik hier al wat jaartjes mee en ben wel wat gewent maar kan mij goed voorstellen dat anderen worden afgeschrikt cq. weggejaagd als ze zich kwetsbaar opstellen door hier een vraag te stellen.
Zo jammer weer en mij helpt het niet.

Deze reactie is natuurlijk geen verrassing. Ik had namelijk veel beter van je verwacht en denk dat je dat ook kan.
Door een dergelijk gisplaatje hed ik al geen zin meer om er nog serieus naar te kijken.

Deze meneer verraste mij recentelijk positief met een keurig leesbaar schema:

zeilersforum.nl/index.php/foru...ektra-schema#1527779
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 12:41 #1529762

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1266
Nou, namens iedereen, dank voor je bijdrage dan maar :dry:
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 13:03 #1529767

Noballast schreef :
De hoofdschakelaars zitten onder de kaartentafel en zijn goed bereikbaar. Één schakelaar gaat niet lukken wegens te grote belasting. Aan de 12V kant zit een goed bereikbare dubbelpolige hoofdschakelaar. Accu's staan in 2 aparte compartimenten. Lengte van de zware bekabeling naar de 11KW Jettruster is ongeveer 50cm.

In je schema zie ik geen massaschakelaar op de lifepo4 accu, die zou ik er wel inbouwen dan
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 13:03 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 17:16 #1529808

dehler31abc schreef :
Noballast schreef :
De hoofdschakelaars zitten onder de kaartentafel en zijn goed bereikbaar. Één schakelaar gaat niet lukken wegens te grote belasting. Aan de 12V kant zit een goed bereikbare dubbelpolige hoofdschakelaar. Accu's staan in 2 aparte compartimenten. Lengte van de zware bekabeling naar de 11KW Jettruster is ongeveer 50cm.

In je schema zie ik geen massaschakelaar op de lifepo4 accu, die zou ik er wel inbouwen dan

Ga er maar 1 zoeken dan van >11KW :woohoo:

Ik heb ook geen hoofdschakelaar , wel een hele goede zekering strategie . De zekering doet al het werk voordat ik weet wat er aan de hand is .

Kortom een hoofdschakelaar , gebruik je alleen om de installatie spanningsloos te maken met een reden, ik koppel gewoon de pool even los . Dat kan ook .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 17:24 #1529811

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3404
Jeroen-Pion schreef :
Ga er maar 1 zoeken dan van >11KW :woohoo:

Gevonden:
www.boatshopfryslan.nl/boot-el...jschakelaar-sw-600a-
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 17:28 #1529813

Menno schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ga er maar 1 zoeken dan van >11KW :woohoo:

Gevonden:
www.boatshopfryslan.nl/boot-el...jschakelaar-sw-600a-

Achja tis 24V dat scheelt aanzienlijk :whistle: Zat even nog in 12V modus :blush:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 17:35 #1529815

Menno schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ga er maar 1 zoeken dan van >11KW :woohoo:

Gevonden:
www.boatshopfryslan.nl/boot-el...jschakelaar-sw-600a-

Die heb ik al maar 11KW is maar één van de gebruikers. De anderen krijgen een eigen hoofdschakelaar.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 18:07 #1529827

Er even van uitgaande dat je de BEP Marine en niet die namaak rommel hebt gekocht en je de jet thrusters intermiterend of kortstondig gebruikt heb je aardig wat ruimte. Anders misschien even een elektricien vragen maar zelf zou ik een massa schakelaar willen waarmee je alles gekoppeld aan de LiFePO4 accu in 1 keer stroomloos maakt. Het is ook een gebruikelijke voorziening bij nieuwe boten. Ik zou het zo willen maar dat is persoonlijk natuurlijk.

14.4KW continue
19.2KW intermiterend
60 KW kortstondig



Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 18:08 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl