Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: 12V 24V 220V energie voorziening

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 19:32 #1529859

Reactie verwijderd. Uitvechten van persoonlijke vetes horen hier niet thuis.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 19:33 #1529860

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7849
Noballast schreef :
Zijn alle "overige DC gebruikers" 24V? Instrumenten, auto radio, VHF etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 21 dec 2023 19:37 #1529861

Joop66 schreef :

Zijn alle "overige DC gebruikers" 24V? Instrumenten, auto radio, VHF etc?

Het meeste wel. Indien niet zit daar een 24>12 converter tussen. Die zie ik als “gewone” DC gebruiker.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 22 dec 2023 20:04 #1530140

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Whoopsie 11kW...14....60kW....dat is een hoop.
Dat wordt een flinke shunt....

Wat is de functie van de (denk ik) dubbelpolige uitgevoerde schakelaar van dynamo naar startaccu.
En is dit zo niet een kwetsbare opzet?

En de leiding van dynamo naar startaccu-plus: mist deze geen zekering?
Zelfde voor de blue Smart 12 volt lader naar de Mac plus, al zit er achterop de blue smart een 40 amp zekering verstopt.

Ehm...De 24-12 omvormer als gewone DC gebruiker?
Als die lijn gevolgd wordt lijkt het mij logischer, vanaf Pos.ANL-blok, 1x een 24 volt-hoofdschakelaar te maken. En een voor de 12 volt systeem.
Zo wordt de vertakking wat duidelijker van opzet. Want er zullen nog wel zo her en der wat 12 of 24 volt gebruikers bijkomen die dan niet ergens bij gepropt hoeven te worden maar dan mooi op een 24 of op een 12 volt geschakelde busbar kunnen komen.

Een GI en wat zekeringen in de 230 aanvoer heb ik ook maar toegevoegd om de laders schakelbaar te maken. Ik heb het nog even gecheckt maar die BlueSmart lader trek je niet even uit elkaar voor een nieuw 230 draadje. Schroeven onder stickers en boutjes en thermische pasta aan het chassis. Een 230 zekering/schakelaar dus een schakelbaar stopcontact lijkt me het mooist.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 23 dec 2023 16:47 #1530302

Ter inspiratie :)

Hier ook zie je in het schema dat officiële symbolen en “plaatjes van apparaten” door elkaar worden gebruikt. Dat vergemakkelijkt de herkenning tijdens foutzoeken want leest makkelijker.

Ook zie je het gebruik van een kabellijst (met ratings!) en lokatie/fysische layout tekeningen. En natuurlijk keurig genummerde kabels!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 23 dec 2023 23:25 #1530403

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27238
Het tekenen op my-first-sony niveau met z.g. afbeeldingen van spullen (die er juist niet op lijken) is de grootste gruwel die je je maar kan indenken. De juiste teksten en omschrijvingen staan er niet bij of slaan nergens op, of zelfs misleidend en er is nauwelijks systeem te herkennen of af te lezen. Getuige de meerdere vragen van iedereen, die bij juiste tekening overbodig zouden zijn.
Uit de tekening is op geen enkel wijzen de werking af te lezen.
Dus dat het "makkelijker leest" is m.i. volslagen onzin.
Als ik in een grote installatie bezig ben wil ik een overzichtelijke tekening met nummers en de juiste symbolen, dan is het voor iedereen op deze aardbol te lezen en te begrijpen. Ik snap niet dat mensen hiertegen nog in de verdediging schieten.

ik schrijf dit epistel om reden van "zachte heelmeesters geeft stinkende wonden". Ik merk dat niemand durft te zeggen hoe het is en de meeste willen dat dan ook niet horen.
Ik begrijp dat niet iedereen het technisch tekenvak beheerst, maar er zijn legio gratis programma's die dat voor je doen of informatie op internet beschikbaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 dec 2023 23:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 23 dec 2023 23:41 #1530408

Als je zelf de tekenaar bent , de installateur , en de storingsmonteur , is maar 1 ding relevant begrijp jij het ? En begrijp je het over 5 jaar nog ?

Yup!

Prima missie geslaagd ! :)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 23 dec 2023 23:41 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 06:21 #1530415

Ben het wel met je eens Calidris, al is het doel wel wat Jeroen zegt: de gebruiker moet er wat mee kunnen.

Hier een voorbeeld van Cees:


Heb je tips om
-welk symbool gebruik je voor een actieve balancer
-een geïntegreerd BMS dat meerdere functies heeft; tot welk detail geef je deze functies weer/waar stop je en abstraheer je tot een black-box “BMS” blokje?
-Multiplus is lader én inverter geïntegreerd met gekoppelde schakeluitgangen; hoe zou jij dat tekenen?

Ter vergelijk: in de werkplaatshandleiding van je auto staat voor “ECU” ook maar één verder niet uitgewerkt blokje getekend: daar loopt “logisch” vs, “fysiek” ook wat door elkaar, om de bruikbaarheid voor troubleshooting (wáár moet je meten!) te vergroten. Pin nummers op de apparaten óók weergeven.
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 06:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 06:55 #1530418

Dat schema van Cees is echt mooi! Zie ook een belangrijk detail: hij vermeld netjes revisie nummer/jaar. Dat betekent dat hij eventuele wijzigingen netjes bijhoudt, een voordeel als je het met de hand maakt. (Al kan je een digitale ook aan boord met de hand opmerken, en dan thuis verwerken)

Aan topicstarter: de bedoeling is dat je met het schema snel kan foutzoeken aan boord. Dus uiteindelijk echt kabelnummers toevoegen, zowel op het schema als aan de kabels.

Ook de juiste draaddiktes aangeven is belangrijk. Heb je in de toekomst veel plezier als je een compenent vervangt voor iets wat meer stroom vraagt.

Standaard symbolen toepassen voor zekeringen etc is ook echt aan te raden. Dat kan prima met paint, beetje knippen en plakken uit die link van Calidris.

Verder gewoon volhouden, neem alle kritiek niet te persoonlijk. Ik ben hier al vaak aan de schandpaal genageld, over gebruik van epoxy, led vervangingslampen, dieselfilters, ook een stroomschema. Toch ben ik al die kritische posters dankbaar, al die projecten zijn beter gelukt door te luisteren naar de kritiek van sommige kundige mensen en mijn ego ff opzij te zetten.
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 07:29 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 07:03 #1530419

Die draadnummers, diktes, fysieke locaties missen wel in het schema van Cees, maar op logisch niveau is het goed leesbaar en legt uit hoe het systeem functioneert.

Kwam deze nog tegen; hierin vind ik het wel aardig dat je rechtsonder dat schakelpaneel getekend ziet als paneel (fysiek incl. aansluit terminals, je wéét dan dus dat deze schakelfuncties zich gegroepeerd in het paneel bevinden), maar je ook kun ziet wát het doet. Idem voor die zekeringblokken: electrisch (“logisch gezien”) zijn deze onafhankelijk van elkaar, maar hier is wél op een handige nanier weergegeven welke zekering in wélk blokje zit. Ook zie ik kabelnummers. Wel nog steeds ook “fantasie symbolen”, die hier wat mij betreft geen verwarring geven trouwens.



In de industrie gebruikt men verschillende tekeningen (een tekening is alles dat geen tekst is, ook een schema is een tekening…) met verschillende doelen en abstractieniveau’s, voorbeeld voor instrumentatie:

-instrument cable block diagram
-instrument cable routing layout
-cable schedule
-junction box layout
-instrument location layout
-termination details
-earthing and bonding drawing

Dat ga je voor een bootje niet doen allemaal, maar je zoekt wél een mix dat leesbaar en bruikbaar is, maar toch een aantal details bevat uit deze verschillende tekeningen.

Voor mijn motorpaneel heb ik een apart schema gemaakt; daar de pinbezetting van de multistekker en draadkleurtjes weergegeven. Electrisch gezien is zo’n multistekker “onzichtbaar”, maar heeft voor groubleshooting doeleinden zeker nut. Daarom toegevoegd.
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 07:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 08:05 #1530424

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7686
Jeroen-Pion schreef :
Als je zelf de tekenaar bent , de installateur , en de storingsmonteur , is maar 1 ding relevant begrijp jij het ? En begrijp je het over 5 jaar nog ?

Yup!

Prima missie geslaagd ! :)

+1
Begrijp de hang naar uniformiteit wel, al is dat voor een bootje minder belangrijk dan bij een grote industriële installatie...

Noballast kiest hiervoor. Gelukkig, anders was het draadje al op :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 08:12 #1530426

Hij zal vast de juiste (=voor hem en evt. reviewers werkende) mix vinden om in zijn schema te gebruiken. Genoeg voorbeelden hier op ZF inmiddels!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 08:14 #1530427

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16326
Nummering etc en schema's zijn nergens voor nodig in de boot als je niet alles wegknoopt en in goten legt.
Gewoon los laten lopen, je trekt aan een draadje, ziet wat beweging et voila, daar gaat ie heen B). Simpel houden is het motto. Fransen snappen dat en begrijpen niet waarom je zo intellectueel moet doen over zoiets eenvoudigs.
Voegt niks toe behalve betweterij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 08:17 #1530429

"Het wijst zichzelf" en dan letterlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 10:51 #1530474

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27238
Jeroen-Pion schreef :
Als je zelf de tekenaar bent , de installateur , en de storingsmonteur , is maar 1 ding relevant begrijp jij het ? En begrijp je het over 5 jaar nog ?

Yup!

Prima missie geslaagd ! :)

Dat zie ik anders. Begrijpt een ander, als jij de vlag gestreken hebt, het na jou ook nog? of na verkoop van de boot.

Hoe vaak lees je hier niet wat voor puinzooi het is of lijkt. met een goed leesbaar schema kan je dergelijke systemen de baas.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 11:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 10:58 #1530478

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
holtere schreef :
Nummering etc en schema's zijn nergens voor nodig in de boot als je niet alles wegknoopt en in goten legt.
Gewoon los laten lopen, je trekt aan een draadje, ziet wat beweging et voila, daar gaat ie heen B).
Zo is het op mijn boot geworden. Als je ergens aan trekt beweegt er van alles, maar waar het heengaat en voor dient is een raadsel.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 11:06 #1530483

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7282
Een elektrisch schema van een boot kunnen we in verschillende delen opsplitsen:
1 Een blokschema, een onderdelen schets van wat hebben we, genummerd en of omschreven, hieraan zijn makkelijk uitbreidingen toe te voegen.
2 Situatie schema met kleur en nummerbedrading Cees'voornbeeld
3 Actuele blokschema met wát wáár op de boot met verwijzingen naar bovengenoemd schema.
4 Onderdelen detail-schema’s

Het ene schema kan niet zonder de andere, dus een verwijzing naar de diverse is vereist.

Het krampachtig alles in 1 tekening willen onderbrengen is niet erg handig. Elektrische onderdelen omschrijving en schema’s samen kan voor zelfs een jacht een boekwerk omvatten.
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 11:07 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 11:14 #1530487

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27238
Noballast, het lijkt persoonlijk, maar dat is het niet. Per ongeluk was jou post de trigger om mijn betoog te starten.
Misschien ben je nu wat mineur, dat was niet op de man bedoeld..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 11:15 #1530490

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27238
JeePee schreef :
Het krampachtig alles in 1 tekening willen onderbrengen is niet erg handig.

Dát ook!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 11:19 #1530492

Calidris schreef :
Noballast, het lijkt persoonlijk, maar dat is het niet. Per ongeluk was jou post de trigger om mijn betoog te starten.
Misschien ben je nu wat mineur, dat was niet op de man bedoeld..

Nee zeker niet. Ik volg met interesse en beraad mij nog op een passende reactie. Dat wordt na de Kerst.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 11:19 #1530493

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8641
Gelukkig nog een beetje kerstgedachte.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 11:22 #1530495

La Mavare schreef :
Gelukkig nog een beetje kerstgedachte.

En zo is het :kiss:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 24 dec 2023 12:16 #1530507

Ik heb zelf "het schema" in meerdere tekeningen gesplits:
-DC distributie (schakelpaneel en verder)
-DC hoofd (tussen accu's en laders tot het schakelpaneel)
-NMEA 2000 en instrumenten
-AC
-Motor

Past op een A0 misschien samen, maar is niet heel handig in één tekening.
Laatst bewerkt: 24 dec 2023 12:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 16:17 #1531024

Bij voor mij lastige vraagstukken pel ik die af tot de meest simpele basis. Van daar af ga ik dan opbouwen. Zo ook bij dit E-schema, hetgeen kennelijk voor sommigen juist onduidelijk is of heeft het vakgebied te erg versimpeld.

Bewust heb ik veel details weggelaten, zoals zekering waarden, draaddiktes, nummeringen, relais schakelingen, BMS en (af)schakel relais. Voor mij is de basis van hoe de dingen aan elkaar geknoopt gaan worden op dit moment het belangrijkste. Verdere detaillering komt daarna wel. Daar heb ik, denk ik, geen moeite mee. Wie weet, zal ik daar ooit nog wel eens een schemaatje van publiceren. Als ik dat tenminste nog durf ;)

Onderstaand schema is niet heel veel anders dan de eerste, behalve dan dat ik zonnestroom heb toegevoegd en, om verdere ruis te voorkomen, een paar dingen heb weggelaten en een paar onderdelen heb gewijzigd zodat die met een beetje mazzel zelfs door de experts herkent kunnen worden.

Een schema op basis van hoe het heurt, zoals je dat waarschijnlijk bij ‘mijn first Sony’ leert, is niet voor mij weggelegd. Die opleiding heb ik niet gevolgd. En het is niet omdat ik dat niet kan, dat zal vast wel lukken, maar omdat dat voor mij, als niet vonkentrekker, niet duidelijk genoeg is.

Er zijn vijf stroombronnen. De 12V startaccu, de 24V serviceaccu, zonnestroom, een 24/230 omvormer en walstroom. Hoe dat aan elkaar te knopen gaat het in het schema over.

Walstroom en 24/220V omvormer zijn van elkaar gescheiden door middel van een 20A drieweg keuze schakelaar. Aan beide zijden daarvan een aardlekautomaat, dus met zekering. Verdelen over meerdere groepen is niet nodig. AC gebruikers zijn “Plug&Play”, dat wil zeggen er zit een stekker aan die ergens ingeplugd kan worden, de AC distributie. Dan gaat het om laders, oven, boiler, koffiezetter, inductie plaatje etc. Ik ben graag onafhankelijk van walstroom dus die wordt normaal gesproken niet aangesloten. Behalve dan in de thuishaven. Die is ook echt thuis want de aansluiting is afkomstig uit mijn huisinstallatie. Wel zo makkelijk i.v.m. het kluswerk aan boord.

De motor wordt gestart met de 12V startaccu. Deze wordt geladen met de 125A dynamo op de motor. Via de MacPlus 12/24V omvormer laadt deze ook de 24V LiFePo4 service accu. De maximale laadstroom is 30A waardoor de dynamo ook niet overbelast kan worden. Een dubbelpolige accuschakelaar ontkoppeld motor en startaccu. Met de accuschakelaar in de uit stand kunnen er volgens mij geen galvanische problemen optreden.

Het DC gedeelte bestaat direct na de service accu uit 5 groepen en zijn als zodanig gezekerd en voorzien van een hoofdschakelaar. De eerste groep is die van het boordnet. De distributie daarvan in meerdere groepen etc. komt in een apart schema. Vrijwel alles is 24V. Een enkele 12V gebruiker krijgt daarom een eigen (kleine) 24/12 converter. Een apart 12V schema is daarom ook nergens voor nodig. De vier andere groepen zijn voor de relatief grote verbruikers als lieren, omvormer en Jettruster. De zwaardere bekabeling daarvan komt rechtstreeks vanaf de service accu.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 16:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 17:07 #1531031

Ik heb ook een gemengd systeem , veel 24V en veel 12V .

Merken is dan wel essentieel ook voor jezelf , ik doe dat ook op de zekeringkastjes zie foto.

De bekabeling heb ik ook wat na eigen inzicht gemaakt .

Bruin en blauw = 24volt overal (nu zal dat bij jouw lastig zijn maar kunt het omdraaien)
Rood en zwart =12 volt
Alle gele kabels zijn 230 volt .

Ik ben daar heel consequent in , dus je vind nergens een afwijkende kleur .

Het hoeft niet , maar het is wel heeeeel makkelijk in een kast waar je draadjes zitten . Veel overzicht op het eerste blik !

Nogmaals een schema moet vooral voor de installateur , gebruiker en storingen monteur te begrijpen zijn , ben je dat allemaal dan is het al gauw goed .

Ik heb een paar "tekeningen" van wat knooppunten , de voeding van mijn boegschroef hoef ik echt niet in een tekening te zetten , een monteur die zich afvraagt waar die voeding vandaan komt heeft bij mij aan boord niets te zoeken :laugh: :laugh:
Solar panelen ook niet iedereen begrijpt met of zonder schema dat rood en zwart aan de accu zitten en de rood zwart op out naar de panelen gaan , hou je over een VE direct kabeltje naar de color GX controller ......... tjaaaa ook dat moet lukken zonder schema .

Wat wel handig is met ontwerpen is dat je weet wat je gaat voeden , via die zekering en dan die draad mm2 etc ....... ik heb dat in het werk vlug getekend en bedacht .

Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.361 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl