Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Zeilersforum.nl

Traditioneel steekt een flink aantal ZF-leden rond de Pinksterdagen van wal om ergens aan de oostkust van Engeland gezamenlijk een biertje te pakken. Ooit begonnen met een paar boten, maar inmiddels ondernemen jaarlijks ergens tussen de 15 en 20 ZF-boten de oversteek naar Engeland. Naast de vaste bemanningsleden en ervaren zeezeilers is er altijd een flink aantal opstappers die dit voor het eerst meemaken.RedEnsign

Waar gaat het om?

Het officieuze doel van de Pinkstertrip is om opstappers die daar zelf nog geen ervaring hebben kennis te laten maken met zeezeilen. Het forum ondersteunt dit doel door opstappers en schippers met elkaar in contact te brengen. Er is géén sprake van een georganiseerde tocht, noch is er begeleiding of andere vorm van ondersteuning vanuit ZeilersForum.nl van schippers en opstappers die deelnemen.

Het forum faciliteert slechts zeilers die onderling afspraken willen maken over deelname, opstappers, bestemming, reisvoorbereiding en dergelijke. Het is in ieder geval beslist geen georganiseerde toertocht of iets dergelijks. Wel een gelegenheid om samen met medezeilers een mooie, leerzame en gezellige tocht te maken. Het is ook dé kans voor opstappers om te ervaren wat zeezeilen nu zoveel anders maakt dan zeilen op de binnenwateren.

Zonsondergang vanaf de il Cigno

Wat doet ZeilersForum.nl?

Wij ondersteunen de Pinkstertocht met praktische zaken, zoals (uiteraard) een discussietopic, het reserveren van ligplaatsen, een DCS groepsnummer, een inschrijflijst, een schepenlijst met contactgegevens (beschikbaar voor de schippers) en dergelijke. Er wordt een tijd en plaats afgesproken waar we elkaar ontmoeten, maar meer dan dat eigenlijk niet.

 

 

Wie is er verantwoordelijk?

Schippers en boten doen mee op individuele basis. Iedere schipper is zelf volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van de opvarenden en van het schip. Hij of zij beslist zelf over vertrek, route en aanloophavens. Eventueel kunnen schippers onderling nog nadere afspraken maken, maar de ervaring leert dat het niet verstandig is om daar al te veel waarde aan te hechten als het bedoeld is om de veiligheid te vergroten. Boten lopen heel snel van elkaar weg!

Hoe zit het met de kosten?

Er zijn geen kosten aan de inschrijving verbonden. De kosten voor diesel, havengeld, eten en drinken en dergelijke kunnen desgewenst onderling verrekend worden, het forum staat daar buiten. Als de kas en de gelegenheid dat toelaten is er een oorlam op kosten van het forum voor alle dappere zeilers die op tijd op de afgesproken plaats zijn.

Wie gaan er allemaal?

Schippers en opstappers kunnen zich via deze link inschrijven:

Inschrijf formulier  De inschrijving is gesloten

Via deze link (let op, het duurt even voordat de lijst is bijgewerkt na een wijziging) kan je de lijst van schippers en opstappers inzien:

Overzicht schippers en opstappers

Voor opstappers geldt dat het verstandig is om, naast de inschrijving, zelf ook actief op zoek te gaan naar een plaatsje aan boord. De lijst van schippers kan je daar goed bij helpen.

Wanneer gaan we?

ZF ers in de UKDe datum van de Pinkstertrip 2016 staat vast: zaterdagmiddag 14 mei 2016 treffen we elkaar voor de ZF borrel in de UK. Het vaarschema daaromheen is aan iedere boot zelf om te bepalen, maar veel boten vertrekken de donderdag ervoor en de meesten proberen de dinsdagmorgen erna weer op hun werk te zijn. Maar de voorkeuren van de bemanning, de te zeilen afstand en uiteraard het weer kunnen ook hele andere keuzes opleveren. Het is aan de schipper en zijn of haar bemanning om hierin keuzes te maken.

Waar spreken we af?

Ipswich Haven MarinaDe keuze van de bestemming lijkt dit jaar een uitgemaakte zaak: Ipswich, aan het (bevaarbare) uiteinde van de River Orwell. Net zoals vorig jaar zullen wij voor iedere deelnemende boot een ligplaats reserveren in Ipswich Haven Marina, aan bakboordzijde als je door de sluis van Ipswich komt. Op het feit na dat er geen glazen douchedeuren zijn :) , werd deze marina in 2015 door iedereen goed gewaardeerd. Ondanks deze reserveringen zijn schippers tot niets verplicht, al is het uiteraard wel prettig als je je even afmeldt wanneer je geen gebruik maakt van je ligplaats.

De ZF borrel op zaterdagavond is in pub ‘Isaacs’, direct aan de haven. Hier kan je alle verhalen over de overtocht delen met je mede ZF’ers onder het genot van een drankje. Ook geeft het overige Engelse publiek altijd voldoende aanleiding voor geanimeerde gesprekken...

 

 

 

Bij wie kan je met andere vragen terecht?

Uiteraard is het forumtopic ‘Pinkstertrip 2016’ de meest directe en snelste manier om antwoord op je vragen te krijgen. Mocht je iets willen vragen wat niet direct op het forum hoeft te staan kan je bij mod ilCigno terecht via een PB of per e-mail ilcigno at zeilersforum.nl

 

Login om te antwoorden

Datum : 22 februari 2014

Persconferentie & aankomst van de Flyer 1 in Rotterdam

Locatie : Koninklijke Roei- en Zeilvereniging de Maas - The Flyer Room.

01

We werden begroet met een kop koffie in het prachtige gebouw door leden van de stichting "Revival of The Flyer", welke in 2014 is opgericht. Deze stichting heeft zich ten doel gesteld de 'Flyer 1' in zijn oorspronkelijke staat terug te brengen en deze te exploiteren via charters, clinics, evenementen en races.

'Kings Legend' schipper Gerard Schootstra nam al snel het woord en aangevuld door powerpoint-slides vertelde hij vol passie over het plan om de 'Alaska Eagle', zoals de 'Flyer 1' inmiddels heette, naar Nederland te halen. Meerdere malen kregen ze te horen dat ze niet te koop was, maar eind 2013 kwam daar toch verandering in. Korte tijd later was de koop beslecht en lieten ze de boot verschepen naar Nieuwpoort, België. Vanaf daar is ze weer opgetuigd en naar Stellendam gevaren. Na nog wat informatie te hebben gegeven over de aanpassingen die destijds in de jaren tachtig aan de boot door Huisman gedaan zijn, en welke weer ongedaan moeten worden gemaakt, was het tijd voor de schipper om de boot te gaan halen!

Na wat koffie, soep en broodjes en gezellig wat gekletst te hebben met de andere leden van de pers was het inmiddels 14.20 uur. De zon brak door en het was tijd om naar buiten te gaan. Daar kwam ze dan aan, met de Rotterdam als achtergrond leek het wel een plezierjachtje zo in de verte!  

 

  Voor de veerhaven maakte de boot eerst nog een rondje om vervolgens omgevlagd te worden naar rood-wit-blauw.

altalt

Al snel lag ze aangemeerd op een centrale plek in de haven. Nadat de bemanning en naaste vrienden en familie van boord waren mochten we de boot verkennen.

De algehele staat van de boot is verbazingwekkend goed, dit schip is tip top in orde en leek wel bijna nieuw! Helaas niet te direct herkennen als de Flyer: de bezaansmast, doghouse en kenmerkende radio-antenne achterop moesten we er maar even bij verzinnen...

altalt

De geur van het hout en zilte lucht vermengd met een vleugje diesel kwamen me tegemoet toen ik de kajuit betrad.Van binnen nagenoeg onveranderd; volgens de schipper was de neerklapbare naaimachine verwijderd en was er een klein bankje bij gekomen .

Ik waande me even eind  jaren 70 racend over de zuidelijke oceanen op zoek naar zeil één van de 37 zeilen in het vooronder. Of wakend over de klokjes in de schippershut.

alt alt  alt

Dit schip is van binnen in perfecte en originele staat, zelfs de Blakes toiletten staan netjes opgepoetst te wachten op hun volgende klant.

alt  flyer

Tijdens haar 1e refit (ook bij Huisman) hebben de Amerikanen een aantal aanpassingen laten doen zoals het vergroten van het roerblad, verlengen van de mast en verwijderen van de bezaansmast. Ook is de romp van achter wat breder gemaakt om het rollen wat te beperken.

De boot zal op de komende Hiswa worden tentoongesteld en daarna vertrekken naar Huisman shipyard alwaar ze haar 1e refit voor het grootste deel ongedaan zullen maken en haar weer herkenbaar zullen maken als de 'Flyer 1'. Daarna is het de bedoeling haar naar Alicante te varen om de start van de Volvo Ocean Race op te luisteren.

alt

 

Login om te antwoorden

Omdat er recentelijk het een en ander is gewijzigd in de wetgeving omtrent het gebruik van cookies, lijkt het ons als beheerteam een goed idee om via dit artikel aan onze leden en bezoekers duidelijk te maken wat ons privacybeleid is en hoe we met cookies omgaan.

Privacy

Het is voor ons heel eenvoudig: als je lid wordt heb je een geldig e-mailadres nodig (daar wordt een activatiebericht naar gestuurd) en voor de rest ben je helemaal vrij om van jezelf bekend te maken wat je maar wilt. Of juist niet. Het zijn jouw gegevens en dat moeten ze ook blijven. Je e-mailadres wordt nooit op de site getoond (tenzij jij het intypt in een post). Je verjaardag hoef je niet per sé in te vullen, je naam mag je zelf kiezen. En de ligplaats van je boot zet je voor mijn part op de Zuidpool.

Geen enkele van deze gegevens wordt door zeilersforum.nl gebruikt voor doeleinden anders dan het goed functioneren van de site en/of de community. In de praktijk komt dat erop neer dat het wel zo handig is als je je e-mailadres geldig en up to date houdt, anders mis je mogelijk berichtgevingen waarop je je geabonneerd hebt (PB's, interessante topics of moderatormail als je stout bent ;)).

Cookies

cookiesDe site van zeilersforum.nl maakt gebruik van cookies, bijvoorbeeld voor het onthouden van je inloggegevens. Dat maakt de site een stuk sneller en daarmee prettiger voor iedereen. Wij volgen je echter niet! Voor zover mij bekend worden er ook geen cookies geplaatst door externe partijen. Externe website-analyse-tools als bijvoorbeeld Google Analytics worden door ons niet gebruikt.

We zijn een niet-commerciële site en gaan dat zo houden! Waarom zouden we dan informatie over onze leden gaan doorspelen aan adverteerders? We willen graag de illusie in stand houden dat we hier met z'n allen nog een beetje gewoon onszelf kunnen zijn, zonder "advertenties afgestemd op mijn behoefte".

Wees zuinig op je data

De site van zeilersforum.nl wordt dagelijks bezocht door zoekmachines. Het is niet ongebruikelijk dat een topic op het forum binnen een uur via bijvoorbeeld Google wereldwijd te vinden is. Enerzijds is dat mooi, want daarmee vergroten we het bereik van de site en komt er mogelijk nog meer kennis binnen, maar anderzijds kan dat ook vervelend zijn. Er verschijnen weleens telefoonnummers in bepaalde subforums (Opstappers Database is een beruchte plaats). Ook die telefoonnummers komen in de zoekresultaten terecht! Als je niet wilt dat jouw naam, adres, telefoonnummer of het kenteken van je auto bekend wordt, plaats die informatie dan ook niet algemeen zichtbaar op het forum.

Veilige plekken (want niet toegankelijk voor zoekers) zijn onder meer Clubhuis, Marktplaats, Off Topic. Eigenlijk alle onderdelen die pas na inloggen beschikbaar zijn.

Forumlid Beauty deed dit weekend mee in een race van de Dehlerclub. Ik mocht als opstapper mee om tijdens de race natuurlijk de eer van Zeilersforum.nl te verdedigen (uiteraard met onze vlag in de mast). Met gepaste trots kunnen we melden dat de tweede prijs in dit evenement binnengehaald is door het Zeilersforum-team, op slechts 19 seconden afstand van de winnaar!

Image

Ondanks een matige start en een gelegenheidsteam dat afgezien van de schipper eigenlijk geen ervaring had op de zwaar gepimpte Dehler 34 van Beauty slaagden we er toch in om deze clubtrofee binnen te slepen. Zolang de voorraad strekt is er een slokje van dit kostelijke vocht te verkrijgen in het Café (members only).

We hebben een kleine wijziging in de site-structuur doorgevoerd: voortaan kan je via de Home-knop in het hoofdmenu direct naar de VOR-artikelen springen. Ook de andere artikelseries gaan hier een plek krijgen die de informatie beter toegankelijk maakt voor de bezoeker.

De aanleiding hiervoor is tweeledig. In de eerste plaats bleek een artikel van Wallaby over windvanen niet gemakkelijk vindbaar te zijn; dat is natuurlijk niet de bedoeling en een beetje jammer van het vele werk dat in dat artikel (en de overige) is gaan zitten. Daar moest iets aan gebeuren.

De tweede reden is de lancering van een nieuwe rubriek op deze site: Varen met... In deze serie gaan we met een vast testplan meevaren met de karakteristieke boten die de ronde doen op het forum. Daar wordt een verslag van gemaakt en het testrapport wordt opvraagbaar via de download-sectie (alleen voor leden). We hopen hiermee niet alleen leesplezier te creëren maar ook een stuk informatie aan te bieden voor iedereen die op zoek is naar een boot en meer wil weten van de eigenschappen van een bepaald type. 

Wil je jouw boot in de test opgenomen hebben? Stuur een mailtje aan een van de moderators en we gaan kijken waar je je in kunnen roosteren.

   
   
   
   
© Zeilersforum.nl