Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: oversteekroute Noordzee: is dit reglementair?

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 30 apr 2024 18:38 #1556632

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2190
In een artikel in de laatste Yachting Montly staat deze route:



Is dat een bona fide manier om het gebied ten zuiden van Galloper over te steken?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 30 apr 2024 18:50 #1556634

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3425
Op de kaart van NV Verlag staat het als aanbevolen route (voor ferries), en er zijn geen beperkingen waardoor je die route als jachtje niet zou mogen gebruiken.

Laatst bewerkt: 30 apr 2024 18:59 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 30 apr 2024 21:07 #1556663

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2190
OK. Op de kaart van Navionics staat daar iets wat ik voor een verkeersscheidingsstelsel aanzie. Op de illustratie ook. Daar mag ik met een zeilboot niet komen, meen ik. En je moet vrij goed mikken om er vrij van te varen, maar het kan misschien net.

Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 30 apr 2024 21:20 #1556664

Savvy Navvy geeft het anders weer. TSS worden benoemd. Deze niet, dus zou geen TSS moeten zijn.


Bijlagen:
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 30 apr 2024 21:22 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 30 apr 2024 21:43 #1556666

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26443
Een precautionary area (het 'verkeersplein' Sunk) mag in alle richtingen worden doorkruist. Net als het verder oostelijk gelegen Noord Hinder, dat overigens veel drukker is met grote vaart dan Sunk.
De aanbevolen route voor 'ferries' mag derhalve ook door jachten worden gebruikt.

Overigens is mijn ervaring dat de veerboot Harwich-Hoek van Holland deze route niet (altijd) gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 07:28 #1556686

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12773
ervaring hoe/wat?
op de ferry?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 08:28 #1556697

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26443
sy helios schreef :
ervaring hoe/wat?
op de ferry?

Mja. Ik zal het bij de feiten houden: in 2019 heb ik de bewuste veerboot twee keer (zowel op heen als terugweg) voorbij zien komen vanaf mijn eigen pieremachochel, net ten noorden van windpark Greater Gabbard.
Een stuk noordelijke dan die aanbevolen route voor ferries, waarvan hier sprake is, die min of meer voortspruit, c.q. uitkomt, in het precautionary area Sunk. Destijds vermeed de veerboot Sunk kennelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 08:53 #1556704

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17799
Doejong schreef :
Op de kaart van Navionics staat daar iets wat ik voor een verkeersscheidingsstelsel aanzie. Op de illustratie ook. Daar mag ik met een zeilboot niet komen, meen ik.
Het gebied ten zuiden van Galloper is geen TSS, geen 'paarse middenberm'. Zoals Wadloper al aangeeft, dat mag je in alle richtingen doorkruisen, er gelden geen andere regels dan elders op zee. Het is daarbij natuurlijk wel zaak een goede uitkijk te bewaren voor ferries en andere schepen die de 'recommended route' volgen en die eventueel ruim baan geven. In de praktijk geeft dat geen problemen, eventueel met wat overleg via de marifoon. Ditzelfde geldt voor het "verkeersplein" rondom 'Sunk Centre'.

Overigens mag je als zeilboot natuurlijk ook gewoon in een TSS zeilen, echter met de restrictie dat je alleen (globaal) de richting van de TSS banen moet volgen óf deze (globaal) haaks moet kruizen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 08:55 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 09:43 #1556716

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
ilCigno schreef :
Doejong schreef :
Op de kaart van Navionics staat daar iets wat ik voor een verkeersscheidingsstelsel aanzie. Op de illustratie ook. Daar mag ik met een zeilboot niet komen, meen ik.
Het gebied ten zuiden van Galloper is geen TSS, geen 'paarse middenberm'. Zoals Wadloper al aangeeft, dat mag je in alle richtingen doorkruisen, er gelden geen andere regels dan elders op zee. Het is daarbij natuurlijk wel zaak een goede uitkijk te bewaren voor ferries en andere schepen die de 'recommended route' volgen en die eventueel ruim baan geven. In de praktijk geeft dat geen problemen, eventueel met wat overleg via de marifoon. Ditzelfde geldt voor het "verkeersplein" rondom 'Sunk Centre'.

Overigens mag je als zeilboot natuurlijk ook gewoon in een TSS zeilen, echter met de restrictie dat je alleen (globaal) de richting van de TSS banen moet volgen óf deze (globaal) haaks moet kruizen.

Formeel heb je gelijk, het getuigt echter van slecht zeemanschap als je dat doet als er niet een heeeel goede reden voor is (ik bedoel dan het stuk betreffende het volgen van de TSS, niet het haaks oversteken :) )
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 09:44 door Ndbpw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 10:11 #1556726

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6550
ilCigno schreef :
Overigens mag je als zeilboot natuurlijk ook gewoon in een TSS zeilen, echter met de restrictie dat je alleen (globaal) de richting van de TSS banen moet volgen óf deze (globaal) haaks moet kruizen.

Weet je dat zeker? Volgens mij mag je, als je de richting van het het TSS Terschelling - German Bight volgt, niet eens in de buurt van het TSS komen. Alleen via de kortst mogelijke route oversteken is toegestaan en zelfs daarop schijnt te worden gehandhaafd.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 11:23 #1556740

ecolregs.com/index.php?option=...2&Itemid=385&lang=en

Hier staat nergens dat een zeilboot of boot kleiner dan 20 m geen TSS mag volgen. Wél staat er:
(j) A vessel of less than 20 m in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

Ik kan geen redenen bedenken om wél een TSS te volgen; zeker niet gezien je snelheid veel lager ligt én fluctueert tov de reguliere gebruikers. Die je allemaal op zullen moeten lopen.
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 11:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 12:20 #1556767

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1391
Nachtvlinder schreef :
Ik kan geen redenen bedenken om wél een TSS te volgen; zeker niet gezien je snelheid veel lager ligt én fluctueert tov de reguliere gebruikers. Die je allemaal op zullen moeten lopen.

Als je vanaf de Hollandse westkust richting de UK wil dan moet je of heel ver omvaren of strak langs een windfarm of een stukje TSS volgen en de NH-junction oversteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 12:48 #1556780

Ik bedoel met "volgen" het daadwerkelijk volgen; het gebruiken van een "lane" in het TSS:

Laatst bewerkt: 01 mei 2024 12:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 18:27 #1556872

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2190
Nachtvlinder schreef :
ecolregs.com/index.php?option=...2&Itemid=385&lang=en

Hier staat nergens dat een zeilboot of boot kleiner dan 20 m geen TSS mag volgen. Wél staat er:
(j) A vessel of less than 20 m in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.
Inderdaad, formeel mag het dus wel, maar je bent, zeg maar, rechteloos. Ik zou er toch liever niet komen. Weinig zin ook in een confrontatie met de handhavers over de interpretatie van de regels. Zo is er de regel dat je normaliter een TSS aan de uiteinden in- en uitvaart, of anders onder een zo klein mogelijke hoek. Welke hoek is klein genoeg? Als je er geen gebruik van maakt moet je er zo ver mogelijk vandaan blijven. Wat is ver genoeg? Even schampen als het zo uitkomt is dat waarschijnlijk niet. Enzovoorts.

Ik had het nagekeken op de online viewer van Navionics. Op mijn eigen verlopen kaart kaart staan die 2 banen inderdaad niet zo ingetekend.
Verwarrende kaarten, Navionics. Zal waarschijnlijk wel aan mij liggen :)

Toch een interessante puzzel tegenwoordig, het oversteken van de zuidelijke Noordzee. Ga binnenkort opstappen voor een reisje naar Engeland. Benieuwd hoe de schipper het denkt aan te pakken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 18:50 #1556879

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6075
Wadloper schreef :
Mja. Ik zal het bij de feiten houden: in 2019 heb ik de bewuste veerboot twee keer (zowel op heen als terugweg) voorbij zien komen vanaf mijn eigen pieremachochel, net ten noorden van windpark Greater Gabbard.

Dat heb ik ook gezien die paar keer dat ik daar die oversteek maakte van Stellendam naar Ipswich. Ferries die ten noorden van de Greater Gabbard voeren en daarna zuidwaards gingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 19:11 #1556885

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1067
Waar het bij een TSS over gaat is richting en snelheid. Op de motor ben je als zeilboot formeel een motorboot, maar meestal wel kleiner dan die 20 meter. Dat betekent dat je een stuk langzamer vaart dan de grote scheepvaart die niet door jouw lagere snelheid opgehouden wil worden. Daar gaat die regel over.

Er bestaan ook TSS'en met concrete snelheidsvoorschriften. Soms een maximum snelheid om bijvoorbeeld walvissen en dergelijke te beschermen.

Is er geen andere scheepvaart in een TSS, dan hou je ook niemand op en gaat het alleen om de juiste vaarrichting. Of het nou handig is om daar met je zeilbootje te varen is uiteraard een heel ander verhaal.

Wat langer geleden zijn we zelf ook wel eens een TSS gepasseerd door haaks volgens de regels het TSS in te varen. Toen was er een reden die ik me nu niet meer herinner om haaks te draaien in de vaarrichting van het TSS en op een later moment opnieuw haaks te draaien om die TSS baan aan de andere kant weer uit te varen.

Ook is het langer geleden wel eens gebeurd dat we haaks het TSS over wilden steken, onderweg in het TSS merkten dat een oploper ons dreigde in te halen en we daarom met een 180 graden bocht er weer haaks uit zijn gevaren aan dezelfde kant als waar we er in kwamen. Vroeger was het met de elektronica aan boord nog niet zo precies te zien als tegenwoordig. Marifoon overleg met de oploper hielp in dat geval.

Voor zover mij bekend mag dat volgens de regels van vandaag nog steeds, alhoewel ik er de voorkeur aan geef om zoveel mogelijk weg te blijven van een TSS.
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 19:25 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 20:03 #1556890

hnrts schreef :
alhoewel ik er de voorkeur aan geef om zoveel mogelijk weg te blijven van een TSS.

Eens!

Afgelopen zomer terugkomend vanaf de Engelse Oostkust hier (zwarte pijl), net buiten het TSS overgestoken. Uit het zuiden (de noordelijk-gaande tak) kwamen twee schepen aan, beide die lane volgend, het ene schip een paar mijl zuidelijk van het andere schip en oplopend. Volgens de AIS zou het kritisch worden vóór het schip dat opgelopen werd langs te gaan; het schip dat opliep zou sowiezo achter ons langs gaan. Van dat opgelopen schip was niet duidelijk of deze van plan was koers te wijzigen; zou voor hem ook lastig zijn naar BB uit te wijken omdat dit zélf opgelopen werd.
Dus opgeroepen wat z'n intenties waren. Hij had mij gezien en verzocht mij koers te houden. Direct daarna nam ie contact op met het schip dat hem op liep; beide weken ze daarop een paar graden naar BB uit. Beetje limietsituatie want waar onze koersen zouden kruizen was weliswaar buiten het TSS, maar op moment van koersaanpassing zaten deze schepen nog ín de lane...

Vraag: was het duidelijker geweest naar hun toe om meer noordelijk te passeren?


Laatst bewerkt: 01 mei 2024 20:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 20:21 #1556894

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1067
Nachtvlinder schreef :
Vraag: was het duidelijker geweest naar hun toe om meer noordelijk te passeren?

Volgens mij wel. Je zit daar redelijk kort op de in/uitgang van het TSS waar schepen een verplichte richting hebben met weinig ruimte om van hun voorgeschreven route af te wijken. Maar ook dan nog steeds marifoonverkeer om te overleggen wat iedereen van plan is.
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 20:24 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 20:28 #1556895

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4305
hnrts schreef :
Wat langer geleden zijn we zelf ook wel eens een TSS gepasseerd door haaks volgens de regels het TSS in te varen. Toen was er een reden die ik me nu niet meer herinner om haaks te draaien in de vaarrichting van het TSS en op een later moment opnieuw haaks te draaien om die TSS baan aan de andere kant weer uit te varen.

Wij zijn in een TSS lane in het Kanaal ook wel eens kort afgeweken van onze haakse koers om achter een naderend schip langs te gaan. Alternatief is om stil te gaan liggen zodat het schip iets later voorlangs loopt. Je bevindt je dan echter langer in de lane, terwijl het haakse (kompaskoers) kruisen juist bedoeld is om je tijd in de TSS lane zo kort mogelijk te laten zijn.

hnrts schreef :
alhoewel ik er de voorkeur aan geef om zoveel mogelijk weg te blijven van een TSS.

Soms is de situatie buiten een TSS veel onvoorspelbaarder omdat de scheepvaart bijvoorbeeld uitwaaiert naar haven aanlopen, kruisende routes, etc. Dan heeft het oversteken ìn een TSS soms onze voorkeur, dat puzzeltje is dan makkelijker te leggen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 20:49 #1556904

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2190
Hans V schreef :
Wij zijn in een TSS lane in het Kanaal ook wel eens kort afgeweken van onze haakse koers om achter een naderend schip langs te gaan. Alternatief is om stil te gaan liggen zodat het schip iets later voorlangs loopt.
Of je draait mee in de richting van de lane en mindert evt. vaart, zodat de ander oploper wordt. Tegen de richting van de lane indraaien lijkt me ingaan tegen letter en geest van de regels.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 21:06 #1556907

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3425
Nachtvlinder schreef :
Vraag: was het duidelijker geweest naar hun toe om meer noordelijk te passeren?

Lijkt me niet nodig. De schepen in de TSS weten ook dat die TSS daar eindigt, en dat ze daar dus weer overgaan naar de normale regels. De kans dat je iets noordelijker in een vergelijkbare situatie komt is natuurlijk ook aanwezig. En er was blijkbaar ruimte zat voor beide schepen om de koers iets te verleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 21:11 #1556908

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4305
Doejong schreef :
Hans V schreef :
Wij zijn in een TSS lane in het Kanaal ook wel eens kort afgeweken van onze haakse koers om achter een naderend schip langs te gaan. Alternatief is om stil te gaan liggen zodat het schip iets later voorlangs loopt.
Of je draait mee in de richting van de lane en mindert evt. vaart, zodat de ander oploper wordt. Tegen de richting van de lane indraaien lijkt me ingaan tegen letter en geest van de regels.

We varen niet recht tegen het verkeer in, maar wijken bijvoorbeeld 30 graden uit, vlak nadat we voorlangs een ander schip in dezelfde lane zijn gevaren. Die situatie doet zich bij druk verkeer met weinig manoeuvreerruimte voor de schepen in de TSS wel eens voor. De geest van de regels is o.a. dat je tijdens het oversteken zo kort mogelijk in het TSS verblijft en het verkeer in het TSS niet hindert. Een duidelijke koerswijziging richting het kruisende schip is m.i. dan duidelijker en leidt tot een korter verblijf in het TSS. Je maakt van de ander ook geen wijkplichtig schip omdat ze je ineens oplopen.

Dover Coastguard - die in het Kanaal alles nauwlettend in de gaten houdt - heeft die paar keer dat zo'n uitwijk nodig was daar geen bezwaar tegen gemaakt. Als zij het tegen de letter en geest van de regels vinden laten zij echt wat van zich horen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 21:14 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 21:12 #1556909

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3425
hnrts schreef :
van het TSS waar schepen een verplichte richting hebben met weinig ruimte om van hun voorgeschreven route af te wijken.

Op een jachtje te ontwijken hoeven ze vaak maar een paar graden hun koers te verleggen. De baan van die TSS is 1,2NM breed, met een paar graden naar BB en een aantal minuten later weer een paar graden naar SB blijven ze je nog prima in de baan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oversteekroute Noordzee: is dit reglementair? 01 mei 2024 21:55 #1556914

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1067
Hans V schreef :
Dover Coastguard - die in het Kanaal alles nauwlettend in de gaten houdt - heeft die paar keer dat zo'n uitwijk nodig was daar geen bezwaar tegen gemaakt. Als zij het tegen de letter en geest van de regels vinden laten zij echt wat van zich horen.

In Duitsland is het voor zover ik de verhalen ken ofwel haaks ofwel een stevige bekeuring. Aan nuancering en "begrip" doen ze daar niet. Ben benieuwd of iemand andere ervaringen heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl