Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Alternator veldstroom, hoeveel amps?

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 10:21 #1259389

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nee, geen behoefte aan om nobody wat uit te leggen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 16:29 #1259525

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15554
@Nobody:

Je mag zeker goede, noem het kritische vragen stellen. Ook in het Sailing PD topic of willekeurig welk ander topic. Maar kritische vragen met een suggestieve ondertoon liggen al een stuk gevoeliger, zoals je gemerkt hebt. Als je vragen hebt over iemands kennis, stel die dan. Het is 1 van de redenen waarom ik persoonlijk het bijvoorbeeld gewenst vind dat leden wel iets over zich zelf prijsgeven als ze op het forum actief zijn. Van jou weten we (nog) niks, maar het is duidelijk dat je zeker geen “nobody” bent op het gebied van de zeilerij en wel degelijk kennis van zaken hebt.

In het Sailing PD topic heb je ergens geschreven alleen nog inhoudelijk te reageren. En dat heb je dan ook gedaan, wat ik in elk geval enorm waardeer.

On topic maar weer dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 22:05 #1259658

@WaltB, bedankt voor het linkje naar de ZM5.

Hierin staat "Most alternators only draw 1-3 amps max." Deze leverancier zekert zijn smart regulator field current af met een 5 amps fuse.

En nog een verhelderend plaatje van zijn site:


En nog ter aanvulling: Ik laat de bestaande externe Sterling regelaar zitten.
Door middel van een weerstand of pwm regelaar in de veldstroomkring wil ik de laadstroom beperken (voorkomen hete alternator).
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 05 mrt 2021 22:19 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 22:24 #1259665

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16373
@ Panoramix,
Kijk eens in dit draadje over de installatie van zo'n Sterling.
Je kunt de Sterling automatisch aan/uit schakelen met een eenvoudige STC 1000 temperatuurschakelaar.
In dit draadje staat e.e.a. beschreven! Kosten 5 eur o.i.d.
zeilersforum.nl/index.php/foru...r-regelaar?start=100
Laatst bewerkt: 05 mrt 2021 22:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 22:40 #1259669

@ holtere, ja in dat draadje staat zelfs ook nog een bijdrage van mij!

Maar ik wil die 65A voorkomen, omdat ik denk dat met die 65A, de alternator in record tempo naar een hoge temperatuur gaat. Met het risico dat de STC1000 of de temperatuur beveiling van Sterling zelf, net te laat is.
Dus dat het binnenste van de alternator al staat te gloeien/roken en de temperatuur sensor nog moet aanspreken.

Met 30A verwacht/hoop ik dat het geleidelijker gaat en de oververhitting uitblijft. Desnoods terug naar 20A.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 06 mrt 2021 06:51 #1259692

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Op het internet zijn best veel gebruikers data te vinden over opbrengst van zonnepanelen. Echter maar weinig over wat een dynamo gemonteerd op een scheeps diesel nu in praktijk kan opbrengen. Wat kun je nu verwachten van een uur per dag stroom draaien ? Is 30Ah reëel, te conservatief of te optimistisch ?
Laatst bewerkt: 06 mrt 2021 06:52 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 06 mrt 2021 07:06 #1259695

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15554
Dat hangt erg af van het vermogen van de dynamo en de capaciteit van de accu’s. In mijn vorige boot zat een 35A dynamo en 180 Ah agm accubank. Bij een 24uurs wedstrijd trokken we die helemaal leeg, spanning 11,5V of zo iets. Stroom draaien mag tijdens de wedstrijd. Al na een half uur was de laadstroom gezakt naar zo’n 17A en bleef daar vrij lang op zitten maar na anderhalf uur of zo iets nog maar 10A. Na ruim 2 uur stroom draaien waren we wel kaar met de herrie en was er zo’n 40A geladen. Je accu weer vol laden op de motor zonder speciale regeling duurt een hele tijd dus......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 06 mrt 2021 10:27 #1259739

Met zonpanelen duurt het ook een hele tijd, maar dan zonder herrie.

Bij lood bepaalt de accu hoeveelstroom er afgenomen wordt, dat is in aanvang (op mijn bootje) 40A bij 400Ah accu capaciteit, zakt bij stijgende accu spanning al snel (minuten) terug naar 20A en blijft daar dan geruime tijd op hangen, een uur of drie bij ver ontladen accu´s.

Lange tijd had ik genoeg aan 200Wp panelen, maar met het aanwezigzijn van genoeg electra stijgt ook het verbruik, dat werd 400Wp.
Jarenlang ruim voldoende in het klimaat hier, maar deze ´winter´was ongekend koud en donker.
De capaciteit is nu meer dan 600Wp en was tijdens de korte dagen maar juist genoeg om de accu´s vol te krijgen.
In 50 jaren nog niet zo´n koude en donkere winter meegemaakt in de Algarve.
Er is duidelijk klimaat/weer verandering, maar nu naar de koude kant.
De droogte van de laatste 10 jaren is nu in één jaar goedgemaakt met ongekende regenval.
De ankerlichtjes doven soms zelfs niet rond het middaguur.

Het verbruik per dag is omhoog gegaan van zo´n 800Wh/dag naar zo´n 1100Wh/dag, daarvoor is ongeveer 1500Wh/dag. paneel opbrenst voor nodig.

Op sombere dagen is die 600Wp zelfs niet altijd voldoende, terwijl op een zonnige dagomstreeks 10.30 uur de accu´s al vol zijn.
het overschot wordt op zonnige dagen naar boiler en verwarming geleid.
In de winter kan het dan in elk geval benut worden.

Wanneer de accu´s het zouden accepteren zouden de panelen ook dezelfde 60A kunen laden als de generator.
In de praktijk, deze winter wel eens een piek van 40A gezien wanneer een paar grote verbruikers aans stonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 06 mrt 2021 11:43 #1259769

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
holtere schreef :
@ Panoramix,
Kijk eens in dit draadje over de installatie van zo'n Sterling.
Je kunt de Sterling automatisch aan/uit schakelen met een eenvoudige STC 1000 temperatuurschakelaar.
In dit draadje staat e.e.a. beschreven! Kosten 5 eur o.i.d.
zeilersforum.nl/index.php/foru...r-regelaar?start=100


Het is waarschijnlijk onkunde van mijn kant geweest maar ik heb de Sterling er helemaal uitgehaald omdat die het tegenovergestelde doet (bij mij deed) van wat ik wilde.
De Sterling zorgt voor een maximale laadstroom tijdens het laden om de zgn effecten van lood een beetje te proberen te beïnvloeden . Waarschijnlijk deed de temp sensor het niet of een instelling verkeerd maar hij heeft mijn 2e alternator 2x in rook op laten gaan met het laden van een vrij lege AGM bank

Hij zat al op de boot toen we hem kochten maar ik heb hem nooit goed werkend gekregen en met overstap naar lithium wilde ik helemaal geen constante maximale laadstroom , ik wilde juist een afnemende en beperkte laadstroom om de alternator te beschermen

Omdat de Volvo alternator van een TMD22 geen temp beveiliging schijnt te hebben heb ik er toen een 60A Sterling dc/dc batt to batt charger tussen gezet om de laadstroom te beperken , dat werkte beter

Nu ga ik het zonder iets tussen alternator en akku bank doen , de yanmar alternators hebben wel temp beveiliging en met spannings val over kabels en diodes zullen ze waarschijnlijk toch onder het Max blijven tijdens het laden (en mocht de BMS in het uiterste geval ingrijpen omdat er iets fout gaat heb ik een AGM start akku als load dump)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 10 feb 2022 08:20 #1367372

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Ik knoop maar even aan dit draadje vast met een vraag over de effecten van "load dump" van de dynamo op het boordnet.
In de automotive wereld worden daar TVS diodes voor toegepast:

m.littelfuse.com/~/media/elect...ication_note.pdf.pdf

Is er iemand die ervaring heeft met het toepassen van dit soort diodes aan boord? Ze zijn verkrijgbaar voor diverse spanningen en vermogens tot 6 kW aan toe en ze kosten weinig dus je zou ze prima op meerder plaatsen in je boordnet kunnen toepassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 10 feb 2022 16:02 #1367475

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27268
TVS dioden noemde men voorheen ook wel "crowbar" diodes (breekijzer).
bedoeld als bescherming van je achterliggend systeem.

We deden dat 30 jaar geleden ook met een 300A thysistor en een TL431 shunt regelaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 12 feb 2022 10:19 #1368016

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
De vraag is of iemand ze ook daadwerkelijk heeft toegepast. Ik heb er nu een stuk of wat besteld voor 12 en 24 volt. Maar ik zie in de datasheet, dat bij een kortstondige piek van zeg 80 amp, de spanning toch nog kan oplopen tot 60 - 70 volt.
Als je googelt met "load Dump" kom je dat soort grafieken tegen.

Achtergrond van de vraag is als het laadcircuit van de dynamo plotseling wordt onderbroken, bijvoorbeeld door een oude (foute) 1-2-both schakelaar, of wellicht een onzorgvuldig ontworpen lithium BMS je dat soort pieken zou kunnen krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 20 feb 2022 19:17 #1370641

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Snap ik gedeeltelijk. Maar een thyristor ontsteek je en dan blijft hij in geleiding.
Veel toegepast bij AC maar bij DC gaat dat niet werken lijkt me.
Of je moet de zaak eerst weer spanningsloos maken.
Met een zware Mosfet zou het wel gaan. Maar of je die 30 jaar geleden ook al had?
E.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl