holtere schreef :
@ Panoramix,
Kijk eens in dit draadje over de installatie van zo'n Sterling.
Je kunt de Sterling automatisch aan/uit schakelen met een eenvoudige STC 1000 temperatuurschakelaar.
In dit draadje staat e.e.a. beschreven! Kosten 5 eur o.i.d.
zeilersforum.nl/index.php/foru...r-regelaar?start=100
Het is waarschijnlijk onkunde van mijn kant geweest maar ik heb de Sterling er helemaal uitgehaald omdat die het tegenovergestelde doet (bij mij deed) van wat ik wilde.
De Sterling zorgt voor een maximale laadstroom tijdens het laden om de zgn effecten van lood een beetje te proberen te beïnvloeden . Waarschijnlijk deed de temp sensor het niet of een instelling verkeerd maar hij heeft mijn 2e alternator 2x in rook op laten gaan met het laden van een vrij lege AGM bank
Hij zat al op de boot toen we hem kochten maar ik heb hem nooit goed werkend gekregen en met overstap naar lithium wilde ik helemaal geen constante maximale laadstroom , ik wilde juist een afnemende en beperkte laadstroom om de alternator te beschermen
Omdat de Volvo alternator van een TMD22 geen temp beveiliging schijnt te hebben heb ik er toen een 60A Sterling dc/dc batt to batt charger tussen gezet om de laadstroom te beperken , dat werkte beter
Nu ga ik het zonder iets tussen alternator en akku bank doen , de yanmar alternators hebben wel temp beveiliging en met spannings val over kabels en diodes zullen ze waarschijnlijk toch onder het Max blijven tijdens het laden (en mocht de BMS in het uiterste geval ingrijpen omdat er iets fout gaat heb ik een AGM start akku als load dump)