Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Alternator veldstroom, hoeveel amps?

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 05:30 #1258649

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15551
Arcadia schreef :
Panoramix schreef :
Mijn alternator is de standaard Yanmar/Hitachi 65 amp die op mijn 3GM30F zit.

In verband met LifePo4 laden wil ik de maximale output halveren van 65 naar 30 Ampère.

Heb je al gemeten hoeveel stroom de alternator in de praktijk levert?
De alternator van mijn Yanmar 3YM30 heeft ongeveer dezelfde specificaties als de jouwe. In het begin jaagt hij zo'n 35A door het LiFePO4 accublok, maar dat wordt heel snel minder. Als dat bij jou ook zo is hoef je misschien niets te doen.

Waarom niet dit eerst proberen?
Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je vermoedelijk oververhitting en overbelasting van de dynamo wil voorkomen? De oorzaak daarvan zou zijn dat het LiFePO4 pakket die stromen makkelijk aankan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 06:07 #1258651

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27256
Ik blijf er bij dat de hele exercitie met veldregeling en zorgen over de dynamo geheel onnodig is als je achter de dynamo een DC-DC omvormer zet die het vermogen/stroom begrenst. Je hoeft dan totaal niet aan de dynamo te sleutelen.

Ik ken meerdere mensen, ook op ZF, die dit met groot succes toepassen.

my2cents
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 06:13 #1258653

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Vreemd dat Arcadia waarneemt dat die 35A snel afneemt. Dit is typisch loodzuur gedrag. Bij LFP kan dat alleen als de accu’s bijna vol zijn en dan zit je in het gevarengebied van over-laden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 06:40 #1258658

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
WADnWIND schreef :
Ik blijf er bij dat de hele exercitie met veldregeling en zorgen over de dynamo geheel onnodig is als je achter de dynamo een DC-DC omvormer zet die het vermogen/stroom begrenst. Je hoeft dan totaal niet aan de dynamo te sleutelen.

Ik ken meerdere mensen, ook op ZF, die dit met groot succes toepassen.

my2cents

Nog maar een keer dan. De meeste eigenaren in de cruising community nemen LFP omdat je die snel bij kunt laden. Met een dc-dc converter neem je dit grote voordeel weg, zodat je net zo goed loodzuur kunt houden. Wanneer je zeer regelmatig walstroom beschikbaar hebt (meeste overnachtingen in havens) is overstappen naar LFP ook meestal niet zinvol.
Iedereen wil MPPT hebben voor solar, waarmee je bij mooi weer een klein beetje efficienter laadt met relatief weinig stroom, maar de grootste winst die te behalen valt is bij dc-dc gebruikers blijkbaar niet belangrijk. En bij te grote capaciteit dc-dc houd je precies hetzelfde probleem van dynamo overbelasting. Een Dc-dc converter kan ook in no time de start accu leegtrekken wanneer de alternator onvoldoene laadt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 06:51 #1258662

Wadnwind mag toch best bij zijn eerder ingenomen mening blijven!? Waarom hij deze vaststaande mening blijft herhalen weet ik niet; hem overtuigen lijkt mij niet het doel van dit draadje en ook niet zinvol ;)

Je deelt veel nuttige inzichten vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 07:18 #1258667

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Dankje Nachtvlinder. Ik heb niet de illusie of behoefte W&W te overtuigen, maar ik voel wel behoefte om af en toe tegengas te geven. Maar sorry als dat stoort.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 07:23 #1258669

Nee het stoort niet, vergoot wel de kans in herhaling te vallen. Ik stoor nu wel. Excuus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 09:24 #1258701

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Informatie op een forum is altijd gekleurd door diegene die hem opschrijft. Derhalve slechts een halve waarheid. Er zijn forum leden die verre tochten maken met als enige energiebron, inclusief voortstuwing, zonnepanelen en wind. Anderen kunnen absoluut niet zonder een diesel en een flinke alternator. De “waarheid” zal wel ergens in het midden liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 10:42 #1258735

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27256
WaltB schreef :
Dankje Nachtvlinder. Ik heb niet de illusie of behoefte W&W te overtuigen, maar ik voel wel behoefte om af en toe tegengas te geven. Maar sorry als dat stoort.

Walt, het is niet de bedoeling om je te bekritiseren, ik volg je spinsels altijd. Maar het gaat mij er om dat de inspanning om een dynamo te verherbouwen om overmatige hitte en te grote stromen tegen te gaan mogelijk niet in verhouding staat.
Daarbij kan het juist wenselijk zijn om juist van je dynamo géén custom-build apparaat te maken met het oog op eventuele service in de verre. Zolang je standaard units kan uitwisselen die overal zijn heb je al enorm gewonnen.
Met de juiste DC-DC omvormer(s) kan je het afgenomen vermogen ook exact afstemmen op het maximale vermogen van de dynamo.

Bovenstaand doet niets af aan de toegepaste tecnieken die hier voorgesteld zijn.

Echter ik denk vanuit 35 jaar service oogpunt, ook in uithoeken van de wereld, dat mijn visie iets handiger kan zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 03 mrt 2021 10:44 #1258737

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27256
nobody schreef :
Informatie op een forum is altijd gekleurd door diegene die hem opschrijft. Derhalve slechts een halve waarheid. Er zijn forum leden die verre tochten maken met als enige energiebron, inclusief voortstuwing, zonnepanelen en wind. Anderen kunnen absoluut niet zonder een diesel en een flinke alternator. De “waarheid” zal wel ergens in het midden liggen.

Wat van belang is dat je altijd de motivatie er bij vermeld waarom je iets vindt. Ook ervaring is een belangrijke factor, zolang je die maar toelicht kan de lezer zijn eigen kleur bepalen aan de voorgestelde oplossingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 04 mrt 2021 00:24 #1258997

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Dit draadje gaat over stroom door een veldspoel, dus hopelijk kan het volgende nog even.

Jugo, kritiek op mijn spinsels is altijd welkom en verrijkt als die goed beargumenteerd is. Dus geen probleem daar. Jouw grote ervaring is van onschatbare waarde in het ZF, maar ikzelf loop ook al een tijdje mee. Ik heb 35 jaar geleden Nederland verlaten, leef dus in een andere (zeil)wereld en dat heeft ongetwijfeld ook invloed op mijn benadering van sommige dingen.

Ik vind het jammer dat je het blijft hebben over "verbouwen van de dynamo" en "een custom built apparaat", terwijl het om een kleine aanpassing gaat die al lang mainstream is. Dat schrikt niet-ingewijden af, zeker als jij dat zegt, waardoor er wellicht kansen voor goede oplossingen worden gemist.
Als je even LFP accu's vergeet, de alternator aanpassing waar het om gaat (rechtstreekse verbinding op de veldspoel) wordt zoals je weet al decennnia toegepast omdat die ook nodig is voor de lange rij van "smart regulators" die al sinds de vroege 80er jaren op de markt zijn. In 1982 had ik al een TWC (een van de eerste) op mijn Dufour, nog in Nederland. Vele modellen volgden, zoals Ample Power, SpaCreek Automac, Balmar, Mastervolt, Sterling, BEP, ZM5, Cruzpro, Enertec en nog vele meer. Zelfs electra guru Nigel Calder beschrijft dit in zijn boeken. Internationaal gezien hebben minstens de helft van alle toer zeiljachten een smart regulator, waarvoor dus de noodzakelijke aanpassing op de alternator is gemaakt. Veel booteigenaren doen dit zelf, maar als men daar niet aan wil kan elke goede marine electrician in een half uur uitvoeren. In de meeste gevallen gaat het om een kleine aanpassing in de (verwijderbare) borstelhouder, dus de alternator zelf hoeft vaak niet eens uitgebouwd te worden. Uit service oogpunt dus helemaal geen punt.
De volgende site geeft veel algemene informatie over die aanpassing. Uiteraard is het produkt dat men verkoopt niet geschikt voor LFP laden, maar kijk onder "downloads" hoe bij verschillende specifieke alternators de aanpassing om extern te kunnen regelen kan worden gemaakt.
Info maken van externe alternator regeling

Hoewel dat op deze site niet wordt besproken, is het ook meestal mogelijk de standaard regelaar te handhaven en door naar buiten brengen van 4 draden en aanbrengen van een DPDT selectie-schakelaar externe of interne regeling te selecteren (het laatste natuurlijk voor loodzuur).

Terug naar LFP. Je zegt verder "Met de juiste DC-DC omvormer(s) kan je het afgenomen vermogen ook exact afstemmen op het maximale vermogen van de dynamo"
Dit is een inderdaad bij sommige dure modellen een afstemming, niet een automatische regeling. En de alternator levert niet bij alle toerentallen hetzelfde vermogen Maar daar is wat posten eerder al het e.e.a. over gezegd. Het risico van alternator overbelasting en leegtrekken van de lood-zuur (start) accu blijft bestaan.

Ongetwijfeld val ik in herhaling, maar vrijwel alles op het ZF is ooit al eerder gezegd. Het zou dus heel stil worden als herhaling moet worden voorkomen.

Sorry voor het lange verhaal!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2021 00:42 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 04 mrt 2021 18:07 #1259207

Ah, dan ga ik ook nog wat toevoegen:

Het onderwerp gaat over Lifepo accu's, dat gaf TS al in de eerste post aan.
Alles wat er hier nu over loodaccus is geschreven is niet relevant, en dus overbodig.

TS wil zijn bestande regelaar houden, alleen iets aan de stroom doen.
Dan begrijp ik op mijn beurt niet waarom er dan toch vanalles wordt aangedragen daarvoor...

Ik zie het ongeveer als WnW, voor dit soort essentiele zaken wil je een automatische, failsafe en betrouwbare oplossing. En het liefst zo standaard mogelijk.
De voorgestelde handmatige oplossingen passen dus gewoon niet, en over de betrouwbaarheid zijn serieuze twijfels aan mijn kant.

Maar goed, ieder zn ding.
Voor mij is een boot niet om aan te werken maar om mee te zeilen, en alles wat me daarvan afleidt wil ik gewoon niet.
Knopjes ijn leuk op een TV maar niet op een dynamo.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 04 mrt 2021 20:18 #1259245

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Dat laat dus zien dat je er niets van begrepen hebt. Als je wat wilt bijdragen kom dan met concrete aanbevelingen, niet met vage algemeenheden . Sorry, verder geen tijd voor.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 04 mrt 2021 21:53 #1259291

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27256
WaltB schreef :
Dat laat dus zien dat je er niets van begrepen hebt. Als je wat wilt bijdragen kom dan met concrete aanbevelingen, niet met vage algemeenheden . Sorry, verder geen tijd voor.

Kom op Walt, geen lange tenen hoor!
Jij legt je ziel en zaligheid in perfectie van een installatie. Hiertoe maak je passende maatpak oplossingen. Op zich perfect...
Nu de praktijk;
Maar wat nu als de klant 3000 mijl verder een storing krijgt, hoe dan verder?
De autowerkplaats in de rimboe gaat niet sleutelen aan het maatpak en wil tenslotte ook niet verantwoordelijk worden voor een systeem dat hij niet zo snel overziet.

Op dat moment kan het een voordeel zijn dat het een standaard installatie is met creatief toegevoegde losse onderdelen. Een standaard dynamo kan je overal wel krijgen.

Nu is mijn LiFePo projectje even in de koelkast en schuift nop naar de volgende boot, maar uit risico spreiding overweeg ik 3 of 4 losse DC-DC converters van Meanwell op DIN-rail. (elke andere = ok)

Maar goed, er zijn meerdere wegen naar Rome, niemand hoeft mijn visie te delen, maar ik heb te veel gevloekt in bloedhete machine kamers om te weten wat ik wel of niet wil.

Een veldregeling is heel mooi, maar de maximum piekstroom door de dioden blijft boven de specs, de lifepo bij PWM blijft een bijna volledige kortsluiting.
beter zou zijn om via PWM echte analoge DC spanning aan het veld aan te bieden, zodat er geen pieken voorkomen.

Ik weet niet of standaard regelaar tegenwoordig toch al schakelen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 04 mrt 2021 23:20 #1259299

WADnWIND schreef :
Ik weet niet of standaard regelaar tegenwoordig toch al schakelen?

"Standaard" is een ruim begrip...
In de scheepsmotoren zal de stand van de techniek wat achterlopen, maar alle moderne regelaars werken met PWM (en de huidige generatie heeft ook een digitale communicatie aansluiting, temp compensatie etc etc).
Om daar dan weer een PWM regelaar aan te hangen is vragen om problemen, dus dat moet je niet doen.
We horen hopelijk nog van TS hoe het is afgelopen, hopelijk niet met rook. :(

Het probleem bij Lithium is dat het BMS beslist wanneer het laden moet stoppen, en doet dat door de laadstroom vrij bruut af te kappen.
Dat wil je gewoon niet, daar houdt je dynamo helemaal niet van, en al je andere spul moet erop berekend zijn (load dump / transients)

Het mooiste is als het BMS de veldstroom regelt, niet hard aan/uit maar rustig meer / minder.
Ik ben niet erg meer op de hoogte van de huidge ontwerpen in BMS land, dus weet niet of dat nu al netjes kan.

Wil je toch lood en lithium tegelijk laden uit 1 dynamo dan alleen met scheidingsdiodes/ FETS, of via een laad-relais waarbij de lood altijd aangesloten blijft aan de dynamo.

Om de laadstroom te beperken is er de optie die al is genoemd, ik heb daar verder niets aan toe te voegen...

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 00:49 #1259303

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Jugo, geen lange tenen, soms een beetje ergernis. Mag toch wel? Volgens mij heb jij dat ook.
Ik respekteer je benadering, want je komt met argumenten, die voor jou persoonlijk zwaar wegen. En ik weet dat je bij negatieve ervaring met een bepaalde oplossing je die oplossing daarna liever uit de weg gaat. Dat geldt voor mijzelf natuurlijk ook. Zoals altijd is het een kwestie van afwegen. Maar een diskussie is geen diskussie als er niet een weerwoord is, dus hier gaan we:

"Nu de praktijk;
Maar wat nu als de klant 3000 mijl verder een storing krijgt, hoe dan verder?
De autowerkplaats in de rimboe gaat niet sleutelen aan het maatpak en wil tenslotte ook niet verantwoordelijk worden voor een systeem dat hij niet zo snel overziet."


Die klant op duizenden mijlen afstand is waarschijnlijk een blue water cruiser en veel blue water cruisers zijn technisch goed op de hoogte van de systemen aan boord. Praktisch alle blue water cruising boten hebben smart regulators, dus ook aangepaste alternators. Voor een belangrijk onderdeel als een alternator is waarschijnlijk al een spare aan boord. Voor blue water cruisers is het juist belangrijk dat men met zo groot mogelijke efficiency de alternator gebruikt. Stel de situatie voor van bijv. een oversteek van Fiji naar NZ. 2 weken zeg maar. Slecht weer zonder veel zon, weinig solar opbrengst, bijna 24 uur per dag auto pilot in gebruik, fridge, freezer, beperkte hoeveelheid brandstof. Accu's SOC wordt kritiek. Motor gaat voor een paar uur aan. Dan wil je wel optimale stroom opbrengst.

De aanpassing van de alternator voor externe regeling is in het borstelhouder/regulator deel. Dat bestaat na aanpassing alleen uit de borstels en een paar draden waar weinig aan stuk kan en kan makkelijk overgezet worden op de spare, als die al niet is aangepast. Bij alternator storingen is het vaak de regulator waar het probleem ligt. Die is er dus al niet meer en in feite is de alternator een simpeler ding geworden met alleen stator, rotor, diodes en lagers die stuk kunnen.

"Nu is mijn LiFePo projectje even in de koelkast en schuift nop naar de volgende boot, maar uit risico spreiding overweeg ik 3 of 4 losse DC-DC converters van Meanwell op DIN-rail. (elke andere = ok)"

Hoe ga je zeker stellen dat de start accu nooit kan worden leeggetrokken bij onder-prestatie of falen van de dynamo? Verder kunnen kleine dynamo's die niet "hot rated" zijn vaak alleen voor beperkte tijd een hoge stroom aan, zoals bij loodzuur laden. Hoe beveilig je tegen oververhitting als bijv. 3 uur lang 30A voor de DC-DC converter te veel is voor de dynamo?

"Een veldregeling is heel mooi, maar de maximum piekstroom door de dioden blijft boven de specs, de lifepo bij PWM blijft een bijna volledige kortsluiting
beter zou zijn om via PWM echte analoge DC spanning aan het veld aan te bieden, zodat er geen pieken voorkomen."

Dat begrijp ik niet.
Wel een flyback diode in de kabel voor veldstroom. Vergeet ook niet dat het allemaal al langdurig prima werkt.

"Ik weet niet of standaard regelaar tegenwoordig toch al schakelen?"

Op boot diesels zover ik weet niet. Wel alle externe smart regulators, zoals bij mijn eigen Wally100.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2021 01:10 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 06:01 #1259310

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
"Ik weet niet of standaard regelaar tegenwoordig toch al schakelen?"

arduinoalternatorregulator.blogspot.com/ lijkt dit te doen
Ik had deze op de vorige (motor)boot en werkte perfect. Als de dynamo te warm werd (met name stationair draaien) regelde de stroom keurig terug.
Er zit ook een lipo profiel in.

Met twee soorten accus en 1 dynamo hou je denk ik altijd problemen.
De smart-alt kan wel de veld stroom op nul zetten ( vial andere uitgang een pulse voor toerentelller geven.
Wanneer je je oorspronkelijk regelaar laat zitten blijft deze altijd wat laden, wat bij een volle lipo niet de bedoeling is.

Helaas is de ontwikkelaar gestopt als opensource en verder gegaan bij
wakespeed.com/products.html
Helaas kost de regelaar nu het 5 voudige (~$500) wat het minder interesant maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 06:07 #1259311

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
WaltB schreef :

Die klant op duizenden mijlen afstand is waarschijnlijk een blue water cruiser en veel blue water cruisers zijn technisch goed op de hoogte van de systemen aan boord.

Op boot diesels zover ik weet niet. Wel alle externe smart regulators, zoals bij mijn eigen Wally100.

Begrijp ik nu goed dat hier sprake is van een klant - product(Wally100) - bedrijf(WaltB) relatie ?
Laatst bewerkt: 05 mrt 2021 06:14 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 06:55 #1259318

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
nobody schreef :
WaltB schreef :

Die klant op duizenden mijlen afstand is waarschijnlijk een blue water cruiser en veel blue water cruisers zijn technisch goed op de hoogte van de systemen aan boord.

Op boot diesels zover ik weet niet. Wel alle externe smart regulators, zoals bij mijn eigen Wally100.

Begrijp ik nu goed dat hier sprake is van een klant - product(Wally100) - bedrijf(WaltB) relatie ?

Nee nee. Ik refereer aan "de klant" die W&W als voorbeeld noemt. De Wally100 is alleen voor mijzelf en een paar exemplaren voor vrienden in mijn direkte omgeving.
Dat was schrikken!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2021 06:56 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 07:27 #1259323

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Sjoerd02 schreef :
"Ik weet niet of standaard regelaar tegenwoordig toch al schakelen?"

arduinoalternatorregulator.blogspot.com/ lijkt dit te doen
Ik had deze op de vorige (motor)boot en werkte perfect. Als de dynamo te warm werd (met name stationair draaien) regelde de stroom keurig terug.
Er zit ook een lipo profiel in.

Met twee soorten accus en 1 dynamo hou je denk ik altijd problemen.
De smart-alt kan wel de veld stroom op nul zetten ( vial andere uitgang een pulse voor toerentelller geven.
Wanneer je je oorspronkelijk regelaar laat zitten blijft deze altijd wat laden, wat bij een volle lipo niet de bedoeling is.

Helaas is de ontwikkelaar gestopt als opensource en verder gegaan bij
wakespeed.com/products.html
Helaas kost de regelaar nu het 5 voudige (~$500) wat het minder interesant maakt.

Die WS500 lijkt mij een heel goed ding. Heeft veel van het ontwerp in gemeen met mijn Wally100.
Alleen geen display en wat lastiger in te stellen via dipswitches. Maar dan wel wat gepolijster dan de Wally100 met ook CAN bus, maar het is natuurlijk een commercieel product.

Ik heb lang nagedacht over 2 soorten accu's aan boord en veel getest. Mijn conclusie was om lood en LFP helemaal gescheiden te houden en met 2 SS relais over te schakelen. Eerst een paar minuten start accu laden, die is zo vol, dan overschakelen naar LFP. Bij LFP vol, terug naar lood-zuur (float).

Ter vergelijk en inspiratie voor techneuten Wally100 pdf bijgevoegd.

Bijlage:

Bestandsnaam: Wally100Al...ts-2.pdf
Bestandsgrootte:2,169 KB
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 07:31 #1259324

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15551
WaltB schreef :
nobody schreef :
WaltB schreef :

Die klant op duizenden mijlen afstand is waarschijnlijk een blue water cruiser en veel blue water cruisers zijn technisch goed op de hoogte van de systemen aan boord.

Op boot diesels zover ik weet niet. Wel alle externe smart regulators, zoals bij mijn eigen Wally100.

Begrijp ik nu goed dat hier sprake is van een klant - product(Wally100) - bedrijf(WaltB) relatie ?

Nee nee. Ik refereer aan "de klant" die W&W als voorbeeld noemt. De Wally100 is alleen voor mijzelf en een paar exemplaren voor vrienden in mijn direkte omgeving.
Dat was schrikken!
@Nobody: Wie WaltB wat langer gevolgd heeft op het forum weet dat WaltB mooie projecten ontwikkelt en met name op dit gebied, maar geheel en al voor zichzelf. Omdat hij het nu eenmaal kan. We hebben in het verleden meerdere mensen zien vertrekken na dergelijke opmerkingen als de jouwe. Zonde en niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 07:41 #1259325

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Koko bedankt voor je vriendelijke woorden!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 07:50 #1259329

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Die WS500 lijkt mij een heel goed ding. Heeft veel van het ontwerp in gemeen met mijn Wally100.
Alleen geen display en wat lastiger in te stellen via dipswitches.

Ik had de dipswitches aleen gebruikt om initieel het soordt accu in te stellen.
De rest via node-red-usb-serial.
Bv max amp, max alt temp, aanloop tijd.
Wanneer ik wist dat we savonds weer aan walstrom lagen dan knopje in node red dash board en lager amp om snaar wat te sparen. 90 amp is wel beetje veel voor enkele snaar.
Bij de WS500 zit nu een fatsoenlijk programma als ik het zo zie, ivb soort nmea zinnen over serieel.

Helaas meeverkocht me vorige boot. Nu een sterling pro reg van marktplaats proberen.
Mocht ik op lipo overgaan neem ik zeker contact op met waltb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 09:14 #1259358

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
koko schreef :
@Nobody: Wie WaltB wat langer gevolgd heeft op het forum weet dat WaltB mooie projecten ontwikkelt en met name op dit gebied, maar geheel en al voor zichzelf. Omdat hij het nu eenmaal kan. We hebben in het verleden meerdere mensen zien vertrekken na dergelijke opmerkingen als de jouwe. Zonde en niet nodig.

Ik weet niet zoveel uit het verleden van dit forum. Dat ter zijde. Maar ik probeer wel met via dit forum van informatie te voorzien. Je blijft immers dromen van ooit een grotere “echte” boot. Daarbij probeer ik een beeld te krijgen wat de informatie waard is. In deze draad zijn twee verschillende zienswijzes. Die van WADnWIND. Hij lijkt een professional die waarschijnlijk ervaring heeft met honderden installaties aan boord. Daarom is het voor mijn beeldvorming van belang om te weten of WaltB ook een grote user base heeft waaruit hij ervaringen terug krijgt. Of is hij een gepassioneerde amateur ?
Mijn ervaring dynamo's is nagenoeg nul. Met 2 richtbare 50Wp panelen met 90Ah lifepo en een outboardmotor. Wel gaan mijn wenkbrauwen ligt omhoog als ik de opmerking van WaltB lees dat voor de stroomvoorziening zo’n dynamo regelaar of havenstroom noodzakelijk is. Het strookt namelijk niet met mijn eigen ervaring. Ik kan in de grote vakantie prima weken lang rondzwerven zonder problemen met mijn stroomvoorziening of een haven te bezoeken. Ook mini transat’s lijken in staat te zijn grote tochten zonder diesel te kunnen ondernemen.
Verder komt zijn opmerking over de laadgrafiek van lifepo niet overeen met mijn metingen nog met de grafieken die de fabrikanten publiceren. Zeker op het moment dat WaltB het over absorptie laden van deze accu’s gaat hebben gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Bovenstaande is dus de reden van mijn misschien kritisch overkomende vraag. Of zijn kritische vragen op dit forum ongepast ? Daar lijkt het gezien mijn ervaring in het draadje over PD software wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator veldstroom, hoeveel amps? 05 mrt 2021 10:05 #1259383

Nee is prima, ter info zijn er in het recente verleden verhitte discussies geweest over hoe om te gaan met posts val al of niet of sponsoren met commerciele belangen. Zijn nog wel terug te vinden.

Ik denk dat WaltB daarom fel reageerde, maar dat kan ie beter zelf uitleggen als ie daar behoefte aan heeft...
Laatst bewerkt: 05 mrt 2021 10:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl