Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaring Garmin Stuurautomaat ?

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 16 feb 2022 07:15 #1369133

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik wil voor de hydraulische besturing van mijn zelfbouwboot (15 ton, zie ook www.wanderer40.nl) een stuurautomaat plaatsen en twijfel tussen de Garmin Reactor en de SIMRAD beide met een 2 liter pomp (cilinder is 286 cc). Prijsverschil is behoorlijk, maar ik heb alleen ervaring met de SIMRAD. Heeft iemand dat met de Garmin ?
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 16 feb 2022 08:55 #1369167

Ik vaar nu twee jaar met een Garmin Reactor 40 rond. Wel een elektrische lineair drive en geen hydraulische met een solonoid maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt.

Mijn ervaring begon goed. De twee wizards waren eenvoudig (kade wizard een vaarwizard) en resulteerde in eerste instantie een goede calibratie van de gehele automaat.

Alles liep lekker tot we een meewind rak voeren met lage snelheid. De automaat begon te oscilleren ook als ik de “agressiviteit“ op de laagste stand zette.
Dit werd puzzelen, want oscilleren betekend een fout ongeregelde regelaar. Je kunt deze met de hand tweaken en dat heb ik dus gedaan. Er zijn twee hoofdparameters die ik met kleine stapjes verlaagd heb tot het oscilleren stopte.

Daarna heb ik eigenlijk nooit meer iets aan de instelling veranderd. In alle koersen, onder zeil, onder motor, met of zonder zeegang ben ik zeer tevreden. Je merkt duidelijk dat de sensor ook de zeegang meeneemt in de stuurcorrecties.

Dit alles beoordeeld op de stand kompaskoers.

Varen op wind is weer wat anders. Ook dit loopt prima, opnieuw tot een meewind koers. Dit is een bekend fenomeen bij stuurautomaten van meerdere merken zo leerde internet mij. Mijn helpdesk/leverancier gaf aan dat dit met name komt door het gebrek aan goede, betrouwbare informatie voor de automaat. Denk daarbij aan:
- lage schijnbare windsnelheid, welke over het algemeen door de koffieschepjes in de mast lastig betrouwbaar gemeten wordt
- lage waterspeelgoed
Bij mij kwam daar bovenop dat ik een wireless windmeter had met een verversingsfrequentie van Max 1hz en afhankelijk van de zon zelfs omlaag ging naar 1/3hz.
Ik heb deze windmeter van de winter vervangen door een Garmin Gwind bedraad. Deze windmeters hebben door hun propeller constructie een veel betere en betrouwbaardere meting met name bij lage windsnelheden. Daarnaast een hogere verversingsfreqentie. Dit moet verbetering gaan opleveren, maar dat kan ik je aan het ons van het seizoen pas echt vertellen natuurlijk.

Een paar kleine zaken.
- slechte vertaling naar Nederlands, hoofdmenu prima, kom je in de details en de parameters dan is Engels een uitkomst.
- zoek een goede plek voor de sensor, moet bij ieder merk maar loop eens met een kompas door je boot en kijk naar invloeden in het gebied waar je de sensor wilt monteren.


Als je vragen hebt dan hoor ik het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 16 feb 2022 17:13 #1369355

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Dag Mark, Dank voor je nuttige en uitgebreide reactie. Wel een vraag: Hoe zwaar is je schip ? Ik zie namelijk bij de hydraulische uitvoering een waarde voor het afzekeren van de drive (in mijn geval een pomp)op de CCU die eigenlijk niet kan stroken met het benodigd vermogen voor een 2 liter pomp.
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 16 feb 2022 20:55 #1369420

Ons schip is een 14,5m lange plastic badkuip van 12ton

De lineair drive verbruikt volgens de handleiding gemiddeld 48-72W bij 12V. Dat komt neer op 6A. Er zullen dus pieken mogelijk zijn die hoger liggen, alleen niet langdurig. De stuurautomaat kan tot 40A sturen :sick:

Dus. Ik heb twee dingen gedaan.
- ik heb de 40A zekering gewisseld voor een 15A
- in de parameters de Max stuurstoom op 7,5A gezet

Volgens mij zat er met betrekking tot de Max stroom zelf twee parameters in de software, maar dat zou ik moeten nakijken.

Dus geen nood. Je kunt de automaat aanpassen naar de setup waarmee je gaat werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 18 feb 2022 06:29 #1369769

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik probeer uit te vinden hoeveel stroom de 2 liter hydraulische pomp vraagt (ik kan het niet vinden in de Garmin documentatie), maar ben bang dat dat meer dan 15A is als ik naar vergelijkbare pompen kijk.
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 18 feb 2022 06:49 #1369770

Arwen schreef :
Dag Mark, Dank voor je nuttige en uitgebreide reactie. Wel een vraag: Hoe zwaar is je schip ? Ik zie namelijk bij de hydraulische uitvoering een waarde voor het afzekeren van de drive (in mijn geval een pomp)op de CCU die eigenlijk niet kan stroken met het benodigd vermogen voor een 2 liter pomp.

Is de waarde van de zekering hoger of lager dan je had verwacht? Hydraulische pompen voor stuurautomaten starten regelmatig op en trekken dan hoge stromen om op te starten. Maar het gemiddelde stroomverbruik is veel lager.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 18 feb 2022 07:13 #1369777

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Het gaat me om de opgaaf dat de ECU 15A continu aankan met weliswaar een piek van 40A, maar als ik kijk naar andere pompen van vergelijkbare capaciteit dan zitten die tussen de 25 en 30 A. Ik zit dan dus iedere keer in de piekbelasting zitten.
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 18 feb 2022 08:34 #1369800

Arwen schreef :
Ik probeer uit te vinden hoeveel stroom de 2 liter hydraulische pomp vraagt (ik kan het niet vinden in de Garmin documentatie), maar ben bang dat dat meer dan 15A is als ik naar vergelijkbare pompen kijk.

Gaat het om een Garmin pomp? Welk type? Wordt deze meegeleverd met de automaat?

Ik weet dat mijn geval (lineair drives) de typen van Garmin voorgedefinieerd waren. Als je een niet Garmin drive hebt kun je zelf de parameters definiëren. Ik bedoel met deze opmerking dat als de pomp bij de automaat zit ik het eerder zou vertrouwen. Of verwacht je dat de pomp onder zij kunnen gaat presteren/leveren door de begrenzing in de automaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 18 feb 2022 08:44 #1369805

markjoostveen schreef :
Arwen schreef :
Ik probeer uit te vinden hoeveel stroom de 2 liter hydraulische pomp vraagt (ik kan het niet vinden in de Garmin documentatie), maar ben bang dat dat meer dan 15A is als ik naar vergelijkbare pompen kijk.

Gaat het om een Garmin pomp? Welk type? Wordt deze meegeleverd met de automaat?

Ik weet dat mijn geval (lineair drives) de typen van Garmin voorgedefinieerd waren. Als je een niet Garmin drive hebt kun je zelf de parameters definiëren. Ik bedoel met deze opmerking dat als de pomp bij de automaat zit ik het eerder zou vertrouwen. Of verwacht je dat de pomp onder zij kunnen gaat presteren/leveren door de begrenzing in de automaat?

Gaat het om de startpunt V2?

Dan zegt de installatie handleiding van die pomp:

Stand-by <1A
Engaged 5-10A
Peek 30A

static.garmin.com/pumac/SmartP...uctions_v2_EN-US.pdf

Ik lees dat het gaat om een brushless motor. Dat geeft wel andere waarden dan een brushed, misschien zit daar het verschil met de overige pompen die je bekijkt?

Mark
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 19 feb 2022 08:34 #1370150

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Die kan ik inderdaad ook vinden, maar gaat mijn budget te boven. De 1,2 liter is ook bekend, maar voor de 2 liter versie onvindbaar.
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 19 feb 2022 12:07 #1370204

Heb meerdere boten met een Garmin stuurautomaat gehad. Zowel met hydraulische als lineaire drives.
Hoe groter / zwaarder het schip hoe fijner het wordt hydraulisch te hebben. De pomp van garmin is de meest ideale: die veotl of jij aan je wiel draait of dat het druk is vanaf het roerblad en kan daarmee makkelijk en zonder knop aan uit. Erg fijn. De meeste mijlen gemaakt icm een lecombe & Schmidt drive. Onverwoestbare dingen.

Als je geld hebt voor 5000 serie van B&G dan zou ik daar voor gaan (stuurt echt nog weer beter; vooral downwind) maar vermoedelijk heb je het over de NAC2/NAC3 serie, maar als je dat niet hebt is de Garmin goedkoper en stuurt strakker dan een NAC3.
Beide systemen sturen beter dan de EVO serie van Raymarine (downwind; upwind zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde (ook meerdere boten mee gehad ;) maar die zou ik dus niet meer kopen ivm zelfde prijs slechter sturen)). Als je nog meer budget hebt: NKE, dat stuurt echt top en maximaal in te stellen (maar is ook heel veel werk om goed in te stellen)

Voordeel van de Garmin serie icm een Garmin plotter (nodig ook voor de software updates) is dat de Garmin MFD's de snelste van allemaal zijn. Nadeel van de Garmin MFD's is dat ze touchscreen zijn, een mooiere hybride oplossing zoals de B&G Zeus 3S is fijner , maar wel erg duur.

Tenzij je een mega deal kunt maken met de B&G NAC3 zou ik de Garmin Reactor set pakken icm een Garmin hydraulische drive. Die is iets duurder maar heeft wel enkele hele fijne comfort extra's! Als je dat te duur vindt, een Lecombe & Schmidt drive is echt top (worden heel veel in de oceaan zeilerij uit Frankrijk gebruikt. Top merk).

Als je meer wilt weten dan kun je mij contacten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 20 feb 2022 14:43 #1370517

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Heel graag, ik stuur je even een PB
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 21 feb 2022 11:07 #1370781

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1806
Arwen,

ik heb deze stuurcomputer ook. Jefa drive type D1 op het kwadrant. Dit op een polyester 37 voeter van ongeveer 7500 kilo die goed te trimmen is en weinig stuuruitslag nodig heeft.

Aan de wind als op rails, bij ruime wind en golfslag wel op de hoogste stand van reageren. Zoals willekeurig welke stuurautomaat/computer.

Ik heb deze gekozen 2 jaar terug op aanwijzen van de monteur/leverancier. Is nota bene een groot NKE installateur... maar gezien de prijs is het de Garmin geworden. Als een mooi midden tussen NKE en Raymarine. met name de 9 assige sensor was hij, en ik nu ook, zeer te spreken. Hij was niet erg enthousiast over de Raymarine computers.

Geen ervaring overigens met hydraulische drive.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 29 mrt 2022 15:03 #1379759

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ter afronding: De keuze is gemaakt en uiteindelijk is het de B&G/Simrad NAC3 geworden. Belangrijkste reden: gemeten ipv berekende roerstand en de pomp.
Dank voor de tips en input.
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 29 mrt 2022 17:24 #1379797

SaltyKiss schreef :
Lecombe & Schmidt

Ik was er even naar aan het zoeken, en vond het (uiteraard) ook wel, maar het is ‘Lecomble & Schmitt’ B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 02 jan 2023 11:13 #1449341

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1574
Heeft iemand informatie of de Garmin reactor 40 solenoid versie overweg kan met een reversible motor?

Of kan deze de polariteit niet omdraaien en kun alleen met solenoid kleppen de cilinder laten bewegen?

Het gaat om een L&S set met:

RV2 24v reversible brushed motor
VHM 50 DTP cilinder

Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 09 jan 2023 15:50 #1451072

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1574
Iemand??
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 10 jan 2023 08:31 #1451198

Lijkt mij een hydraulische drive setup toch? Maar als je links hebt naar specifieke productpagina's zou dat fijn zijn om je aan een antwoord te helpen. Met Google kan ik die set niet vinden.

Als ik zou moeten gissen zou ik de RV2 24v reversible brushed motor als een ompoolbare hydraulische motor inschatten zonder solenoïde werking. Maar verre van zeker.

Let op als je nog geen hydraulische stuurinstallatie hebt, er is geen 'clutch'. Dus als de stuurautomaat uitschakelt dan zal de cilinder in de stand blijven staan waar deze in stond. Bij een hydraulische stuurinstallatie zet je de elektrische pomp parallel aan de pomp in de stuurstand. Beide kunnen dan dezelfde cilinder bedienen en is er geen 'clutch' nodig. Voor noodsituaties zit er vaak ook nog een kogelkraan om een bypass open te zetten zodat met een noodhelmstok gewerkt kan worden en worden beide pompen 'bypassed'.

Bij een mechanische stuurstand heb je een clutch nodig of je moet de cilinder van het kwadrant of helmstok handmatig verwijderen als je de autopiloot uitschakelt. Een solenoid clutch toevoegen die de bypass bediend kan ook, maar het handmatig sturen zal altijd een stuk zwaarder gaan door de weerstand van de vloeistof die door de leidingen wordt geperst bij cilinder indrukken en uittrekken.

Hoe ziet je huidige stuurinrichting er uit?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 jan 2023 08:38 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 26 jan 2023 13:35 #1454757

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1574
Antwoord liet even op zich wachten, maar op Boot Dusseldorf het antwoord von "ein der technischer Guru's" ontvangen.

De Garmin Stuurautomaat kan met en reversible pump werken, in dit geval de RV2 24v.


De setup wordt kabelsturing met een Hydro cilinder op het kwadrant.
Het is inderdaad een Hydraulische drive van Lecomble & Schmitt met een Ompoolbare motor, er is een solenoid om de kring te sluiten, die je aanstuurt via de clutch aansluiting.

de weerstand zal denk ik weinig aan te doen zijn met een Hydraulische besturing icm met de kabel setup, wel viel het op dat er 2 solenoids in het systeem zitten, wellicht om de tegendruk te verlagen, verhoogt wel weer het verbruik.




Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Garmin Stuurautomaat ? 26 jan 2023 14:01 #1454763

Bedankt voor het delen! Als je deze gaat inbouwen ben ik wel geïnteresseerd naar hoeveel weerstand je voelt van de drive. Ik ben ook nog op zoek naar een drive met compacte inbouwmogelijkheden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl