Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 09:15 #1553181

  • -rene-
  • -rene-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Mijn bootje uit 1977 heeft twee gescheiden start- en service-accu's (lood). Met behulp van twee schakelaars kunnen gebruikers inclusief motor en dynamo op één van de accu's (of beiden) worden gezet. Laden van beide accu's gaat dan ook alleen als beide schakelaars "aan" staan. Behalve de automatische zekeringen op het schakelbord zijn er geen zekeringen. Daarnaast merk ik dat het starten van de diesel (2QM20) vaak leidt tot het wegvallen van de instrumenten en plotter. Tijd om de elektra aan te pakken zonder het systeem nodeloos complex en duur te maken.

Omdat ik langere tijd zonder walstroom wil kunnen varen heb ik besloten alle elektra te vervangen en deels over te stappen op LFP met een DC/DC converter om via de dynamo te kunnen laden. Ik heb een 304Ah accu gemaakt met cellen uit de inkoopactie. Daarnaast heb ik een Victron DC/DC Buck boost (50A) om via de startaccu de service-accu op te laden. Grote stromen en zekeringen lopen via de Victron Lynx distributor. Op dit moment heb ik een klein zonnepaneel; in de toekomst hoop ik dat uit te breiden met één of meer grotere panelen. Inmiddels heb ik ook een Victron multiplus 12/1600/70 voor laden en als omvormer gekocht.

Een en ander heb ik in een schema uitgewerkt. Wat vinden jullie hiervan?

Componenten:
  • Service accu: LFP, 304Ah met ingebouwd JK BMS (zelfbouw)
  • Startaccu: Optima Yellow Top, 55Ah
  • Victron Multiplus 12/1600/70 voor laden service-accu en als 230V omvormer
  • Galvanische isolator (ik overweeg om in de toekomst een scheidingstransformator te plaatsen)
  • Victron TS800 DC/DC Buck boost converter voor laden service accu door dynamo
  • Victron Lynx distributor
  • Victron mppt (iets groter gekocht ivm uitbreiding in de toekomst
  • Victron accu-monitor, BMV-712




Bijlage:

Bestandsnaam: ElektraTar...eerd.pdf
Bestandsgrootte:168 KB
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 09:25 door -rene-. Reden: pdf toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 09:49 #1553193

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
Ik ben oprecht geïnteresseerd in je ervaringen na 2-3 jaar met je DC-DC laden van de LiFePO4 vanaf je dynamo. Het zou gewaardeerd worden als je ons daarvan op de hoogte houdt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 12:45 #1553256

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
-rene- schreef :
Mijn bootje uit 1977 heeft twee gescheiden start- en service-accu's (lood). Met behulp van twee schakelaars kunnen gebruikers inclusief motor en dynamo op één van de accu's (of beiden) worden gezet. Laden van beide accu's gaat dan ook alleen als beide schakelaars "aan" staan. Behalve de automatische zekeringen op het schakelbord zijn er geen zekeringen. Daarnaast merk ik dat het starten van de diesel (2QM20) vaak leidt tot het wegvallen van de instrumenten en plotter. Tijd om de elektra aan te pakken zonder het systeem nodeloos complex en duur te maken.

Omdat ik langere tijd zonder walstroom wil kunnen varen heb ik besloten alle elektra te vervangen en deels over te stappen op LFP met een DC/DC converter om via de dynamo te kunnen laden. Ik heb een 304Ah accu gemaakt met cellen uit de inkoopactie. Daarnaast heb ik een Victron DC/DC Buck boost (50A) om via de startaccu de service-accu op te laden. Grote stromen en zekeringen lopen via de Victron Lynx distributor. Op dit moment heb ik een klein zonnepaneel; in de toekomst hoop ik dat uit te breiden met één of meer grotere panelen. Inmiddels heb ik ook een Victron multiplus 12/1600/70 voor laden en als omvormer gekocht.

Een en ander heb ik in een schema uitgewerkt. Wat vinden jullie hiervan?

Componenten:
  • Service accu: LFP, 304Ah met ingebouwd JK BMS (zelfbouw)
  • Startaccu: Optima Yellow Top, 55Ah
  • Victron Multiplus 12/1600/70 voor laden service-accu en als 230V omvormer
  • Galvanische isolator (ik overweeg om in de toekomst een scheidingstransformator te plaatsen)
  • Victron TS800 DC/DC Buck boost converter voor laden service accu door dynamo
  • Victron Lynx distributor
  • Victron mppt (iets groter gekocht ivm uitbreiding in de toekomst
  • Victron accu-monitor, BMV-712


Zucht (voor de producktvverkoopfolder als tekening).
- waarom de startaccu zo groot? mag best kleiner, b.v. 60AH Optima redtop.
- WTF is linx distribution?? (engelse stroom), of gewoon een spanningsrail?
- Wat hoop je te bereiken met een "galvanic isolator"?

In de basis is het prima. Als je de TS800 nog moet kopen, dan 1 met modbus, mogelijk dat die nog eens met victron kan praten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 12:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 13:07 #1553262

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16386
Ik vond nog wat leuke schema's daarvoor:


Bijlage:

Bestandsnaam: 8545_schema.pdf
Bestandsgrootte:1,389 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 13:11 #1553264

  • -rene-
  • -rene-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Calidris schreef :

Zucht (voor de producktvverkoopfolder als tekening).
- waarom de startaccu zo groot? mag best kleiner, b.v. 60AH Optima redtop.
- WTF is linx distribution?? (engelse stroom), of gewoon een spanningsrail?
- Wat hoop je te bereiken met een "galvanic isolator"?

In de basis is het prima. Als je de TS800 nog moet kopen, dan 1 met modbus, mogelijk dat die nog eens met victron kan praten.

Bedankt voor het meekijken...

De startaccu (Optima yellowtop) is 55Ah. Lijkt me toch niet echt groot. De LFP service accu is 304Ah.

De Victron Lynx distributor is een busbar met zekeringen en een indicator wanneer een van de zekeringen doorgaat. Achteraf een beetje overkill, maar ik heb het ding nu eenmaal.

Met de galvanische isolator wil ik elektrolytische corrosie voorkomen. Op deze manier is de walstroom aarde losgekoppeld van die van de boot. Ik heb in andere draadjes gelezen dat jij dat onzin vindt en het zal zeker niet perfect zijn, maar ik zie -op een dure/zware scheidingstransformatoren na, geen echt alternatief. Ik kan ook de aarde niet aansluiten op de Multiplus, maar of ik daar nou echt blij van moet worden.

De ts800 buck boost heb ik al. Deze heeft naast usb ook nog een andere (utp?) aansluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 13:13 #1553265

  • -rene-
  • -rene-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
holtere schreef :
Ik vond nog wat leuke schema's daarvoor:


Bijlage:

Bestandsnaam: 8545_schema.pdf
Bestandsgrootte:1,389 KB

Dank! Die TS800 heb ik ooit bij jou gekocht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 13:48 #1553272

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1344
Zolang je de walstroom niet 24/7 aangesloten hebt, maar alleen als je aan boord bent, hoef je in mijn optiek geen walscheiding te doen.
Ik ken mensen die hun schip 24/7 aan de walstroom hebben hangen.
Ik heb een 30Wp zonnepaneel dat mijn 2x105Ah huishoud- en 1x55Ah startaccu meer dan vol houden als ik er niet ben. Sterker nog, als ik aan het eind van het weekend met vrij lege accu terug kom in de haven, zijn de accu's het volgende weekend eigenlijk altijd weer vol. Of bijna vol, en dan doet de dynamo op de motor het laatste beetje tijdens het uitvaren van de haven.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 13:56 #1553276

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
-rene- schreef :
De startaccu (Optima yellowtop) is 55Ah. Lijkt me toch niet echt groot. De LFP service accu is 304Ah.

Leren doe je door fouten te maken. De goedkoopste fouten zijn die van anderen.
Mijn Optima Red-Top startaccu 12V/50Ah is namelijk na twee jaar al overleden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 14:34 #1553284

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
3Noreen schreef :
-rene- schreef :
De startaccu (Optima yellowtop) is 55Ah. Lijkt me toch niet echt groot. De LFP service accu is 304Ah.

Leren doe je door fouten te maken. De goedkoopste fouten zijn die van anderen.
Mijn Optima Red-Top startaccu 12V/50Ah is namelijk na twee jaar al overleden.

In dat draadje wordt geen enkele keiharde oorzaak of bewijs aangeleverd, alleen maar onderbuik gevoelens.
Ik heb met de 1e redtop ruim 9 jaar gedaan, de 2e staat er nog in na 9 jaar.
Ik heb ook voor klanten heel wat Optima's gemeten voor classificering, je kan ze altijd weer opwerken met de juiste procedure.

Als mijn 100AH vetus de vlag strijkt, komt er gewoon een redtop in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 14:35 #1553286

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
-rene- schreef :
De ts800 buck boost heb ik al. Deze heeft naast usb ook nog een andere (utp?) aansluiting.

Volgens mij is dat de modbus...

Ik heb 'm niet en doe het gewoon on-the-fly via USB indien nodig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 14:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 16:15 #1553329

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
-rene- schreef :
De startaccu (Optima yellowtop) is 55Ah. Lijkt me toch niet echt groot. De LFP service accu is 304Ah.

Leren doe je door fouten te maken. De goedkoopste fouten zijn die van anderen.
Mijn Optima Red-Top startaccu 12V/50Ah is namelijk na twee jaar al overleden.

In dat draadje wordt geen enkele keiharde oorzaak of bewijs aangeleverd, alleen maar onderbuik gevoelens.
Ik heb met de 1e redtop ruim 9 jaar gedaan, de 2e staat er nog in na 9 jaar.
Ik heb ook voor klanten heel wat Optima's gemeten voor classificering, je kan ze altijd weer opwerken met de juiste procedure.

Als mijn 100AH vetus de vlag strijkt, komt er gewoon een redtop in.

Bij nader inzien lijkt het me beter helemaal niet te reageren op deze bijdrage.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 16:34 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 16:27 #1553332

daan1508 schreef :
Zolang je de walstroom niet 24/7 aangesloten hebt, maar alleen als je aan boord bent, hoef je in mijn optiek geen walscheiding te doen.

Een dubbelpolige schakelaar tussen startaccu en motor op een niet stalen/aluminium boot lijkt mij een mooie walscheiding.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 16:38 #1553335

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
-rene- schreef :
De startaccu (Optima yellowtop) is 55Ah. Lijkt me toch niet echt groot. De LFP service accu is 304Ah.

Leren doe je door fouten te maken. De goedkoopste fouten zijn die van anderen.
Mijn Optima Red-Top startaccu 12V/50Ah is namelijk na twee jaar al overleden.

In dat draadje wordt geen enkele keiharde oorzaak of bewijs aangeleverd, alleen maar onderbuik gevoelens.
Ik heb met de 1e redtop ruim 9 jaar gedaan, de 2e staat er nog in na 9 jaar.
Ik heb ook voor klanten heel wat Optima's gemeten voor classificering, je kan ze altijd weer opwerken met de juiste procedure.

Als mijn 100AH vetus de vlag strijkt, komt er gewoon een redtop in.

Bij nader inzien lijkt het me beter helemaal niet te reageren op deze bijdrage.

Een optima is een opgerolde AGM, ik heb nog nooit een taaiere accu ervaren als optima. In geval dat draadje wordt de huidige accu gewoon weer geladen als de optima. Er moet dus iets buiten de waarneming misgegaan zijn.
Ik ben van mening dat accu boeren uberhaupt weinig verstand van accu's hebben, behalve de factuur. Optima's kan je bijna altijd herstellen vanuit de dood.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 16:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 16:45 #1553341

Altijd weer een puzzel zo’n schema. Ik heb een paar opmerkingen/vragen voor je:
-Je hebt geen hoofdschakelaar om de motor/dynamo los te koppelen. Is wel gebruikelijk volgens mij.
-Als je de hoofdschakelaar van de serviceaccu uitzet, laadt hij ook niet meer via de mppt. Dat is niet handig.
-Zou het niet handiger zijn om stroom van de dynamo via een argofet naar startaccu resp. Buck boost te leiden? Kan de schakelaar naar de Buck boost ook weg.
- Het lijkt alsof je twee gescheiden negatieve circuits hebt, een van de service accu en een van de startaccu. Heeft dat een reden?
- van aarde/aarding snap ik niet zoveel. De multiplus wordt op de min geaard. Maar wat wordt bij de Lynx eigenlijk geaard?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 17:53 #1553368

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
-rene- schreef :
Met de galvanische isolator wil ik elektrolytische corrosie voorkomen. Op deze manier is de walstroom aarde losgekoppeld van die van de boot. Ik heb in andere draadjes gelezen dat jij dat onzin vindt en het zal zeker niet perfect zijn, maar ik zie -op een dure/zware scheidingstransformatoren na, geen echt alternatief.

Ow boy. De scheidingstrafo vs galvanische isolator.

Afhankelijk van of de wal-aarde is doorverbonden met de motor ed. Volgens mij was de ZF concensus dat dat niet handig is: Doorverbinding zet de motor op het potentiaal van de wal aarde, wat niet noodzakelijk hetzelfde is als het water. Dan heb je idd een galvanische scheider nodig.

Maar. Als je de motor en kiel NIET verbindt met de wal-aarde, is er geen enkele reden waarom de motor en kiel een ander potentiaal zouden aannemen dan dat van t water. Geen scheider nodig.

Dat zou dan ten koste kunnen gaan van veiligheid. Ik snap niet helemaal hoe. Als je jezelf onbedoeld opneemt in de stroomkring, gaat er ergens een aardlek af. Die mis ik trouwens nog wèl in je schema. En ja, die zou ik zelf willen hebben.

Een scheidingstrafo heeft een ander doel: het maakt het boordnet zwevend tov aarde. Dat betekent dat je niet geëlectrokuteerd wordt als je per ongeluk de fase vast pakt. Maar wèl als je fase en nul tegelijk vastpakt. Dat gebeurt niet zo makkelijk.

Maar scheidingstrafo en galvanische scheider hebben niets met elkaar te maken. Het zijn andere dingen die andere functies vervullen. Om voor mij onduidelijke redenen worden ze in bootjesland in 1 adem genoemd. Maar wederom: ik snap niet alles.

Mbt accu's. Yanmar geeft een CCA aan voor de motor. Als je daar een beetje ruim in gaat zitten met een gewone "onderhoudsvrije" startaccu, heb je genoeg. Voor een fractie van de kosten van een yellow of red-top. Als er dan eens iets mis gaat mbt over-onderladen of trillingen of zo, is de pijn een stuk minder groot.

Een tijd geleden heb ik eens een inschatting gemaakt op basis van volstrekt discutabele data mbt prijs per Ah over de levensduur. Een gewone semi-tractie accu kwam daar veruit t beste uit. Ik zie dus geen noodzaak tot AGM (yellow/red/blue-top). Je keuze voor LPF maakt de DCDC omzetter nodig. Die is begrijpelijk.
Laatst bewerkt: 15 apr 2024 17:57 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 18:14 #1553376

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
Calidris schreef :
Zucht (voor de producktvverkoopfolder als tekening).

Daarom hou ik zo van Zeilersforum en de diverse dino's met hun stokpaardjes! Prach-tig.

Verder niks inhoudelijks toe te voegen. Ik vind de plaatjes in zo'n schema altijd wel inzichtelijk; dusse... goed gedaan!!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 18:27 #1553379

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12699
inzichtelijk....
of anders snap je het niet?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 18:35 #1553382

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
sy helios schreef :
inzichtelijk....
of anders snap je het niet?

Ha, daar is weer zo'n fossiel met z'n one-liners. Als mijn tekst 'm niet bevalt gaat ie het melden, deze grote jongen.

Anyhoe.. nee hoor. Het maakt zo'n schema voor niet-techneuten vaak goed leesbaar.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 18:52 #1553390

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 951
Maar voor technici zeeer lastig leesbaar, dat hoeft geen probleem te zijn als TS het liefst heeft dat er geen technische mensen naar zijn schema kijken.
Ik sla ze inieder geval over.
Krijg er een beetje huidschilfers van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 18:58 #1553392

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
Da's precies mijn punt. Iemand die "op techniek" zit kan niks met de 'plaatjes'-schema's. Zit je niet op techniek, dan zijn ze weer heel handig.

Potato, potato, en het aantal wegen naar Rome.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 19:04 #1553395

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12699
DeBommel schreef :
sy helios schreef :
inzichtelijk....
of anders snap je het niet?

Ha, daar is weer zo'n fossiel met z'n one-liners. Als mijn tekst 'm niet bevalt gaat ie het melden, deze grote jongen.

Anyhoe.. nee hoor. Het maakt zo'n schema voor niet-techneuten vaak goed leesbaar.
dat zeg ik, anders begrijp je het niet, popiejopie
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 19:05 #1553396

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16386
Leuk, het zijn de enige schema's die ik snap B)
Overigens maakt victron ze zelf als de beste en dat zijn geen snotneuzen.
Ze snappen wat zfers snappen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 19:12 #1553399

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12699
of je snappen het niveau van de doelgroep
ook goed.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 19:14 #1553401

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 951
Laat ik zo zeggen; als je zelf een electrich systeem wilt aanleggen en je bent niet in staat een E schema te tekenen/lezen, weet ik niet of dat wel zo verstandig is.
Het zijn eenvoudige schema's die op 1 blad passen. Het zou dan helpen om je van tevoren misschien wat te verdiepen in de materie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging elektra: graag feedback op mijn schema 15 apr 2024 19:19 #1553402

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
holtere schreef :
Leuk, het zijn de enige schema's die ik snap B)
Overigens maakt victron ze zelf als de beste en dat zijn geen snotneuzen.
Ze snappen wat zfers snappen :)

P'cies: als ik mijn moeder iets ingewikkelds van mijn werk niet kan uitleggen, dan ligt dat niet aan haar, maar aan mij. Dan beheers ik de materie onvoldoende om het ook aan een leek te kunnen uitleggen. Mensen die alleen met technische schema's uit de voeten kunnen beheersen de materie dus onvoldoende, zou je kunnen stellen.

Maar goed, genoeg gelachen weer. Volgens mij heeft TS voldoende feedback op z'n schema gekregen om weer een stapje verder te komen. Ben wel benieuwd naar de eventuele aanpassing die eruit voort vloeit.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl