Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Cardan koppeling voor onder water?

Cardan koppeling voor onder water? 27 apr 2024 15:53 #1555889

Dan denk ik aan een dubbele rubber balg met zwevend lager. Net als bij een saildrive een watersensor tussen de balgen. Dan de homokineet droog achter de balg.

Zal kijken of ik wat kan schetsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 27 apr 2024 16:09 #1555890



Vrachtwagen veerbalgen zijn makkelijk te verkrijgen. Als je 2 typen kan vinden die in elkaar passen kan je een dubbele balg maken.

De balgen zijn als een "z" in elkaar gevouwen. Door de waterdruk wil de balg verlengen. Dus moet je aan de aandrijfas een licht uitgevoerd stuwdruklager maken. Deze hoef alleen een beetje waterdruk tegen te houden.

Deze stuwing zorgt er voor dat je stuffing box altijd haaks op je as blijft staan. Een standaard subtiele komokineet met spline verbinding kan de rotatie opvangen. Die zijn goedkoop en overal verkrijgbaar, flenzen zijn gestandaardiseerd.

De homokineet en de balgen zijn mogelijk wisseldelen. Maar door standaard delen te gebruiken kan je daar gemakkelijk een paar voor reserve van aan boord leggen.

Ik beeld mij in dat je met een dergelijke setups ook in kan vriezen en daarna niet hoeft te vrezen voor het kapotvriezen.

Ik heb het zo uit de losse pols getekend. De verhoudingen, het scharnierpunt etc moet je nog even mee priegelen
Laatst bewerkt: 27 apr 2024 16:20 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 27 apr 2024 18:45 #1555904

Hydraulisch lijkt mij de gemakkelijkste oplossing inderdaad maar rendement zal inderdaad niet best zijn... 15%extra verlies is nog best positief... Snijkop zuigers gebruiken vaak traag lopende hydraulische motoren (bv van hagglunds) mooie motoren maar erg duur en gevoelig voor verkeerde of vieze olie. Is een mooie permanent magneet motor geen optie? Deze zijn ook waterdicht verkrijgbaar. Je kan ze evt aandrijven dmv een elektrische as met een diesel. Of bv met een accupakket en een frequentie regelaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 08:50 #1555997

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Is een schroeftunnel of jet-aandrijving hier geen alternatief ?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 09:12 #1556007

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7288
Moest even zoeken, maar of deze waterdicht was?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 16:46 #1556131

Wat ingewikkeld allemaal .

Waarom niet gewoon een hele grote "Volvo seal " In die seal zit je homokineet . Je maakt een grote schetsplaat / montageplaat RVS dat is tevens je druk plaat voor het stuwdruk lager , en meteen de doorvoer op de romp , voor het druk lager en meteen de plaat om de ring en manchet vast rte houden .

Manchet staat stil , in het manchet draait alles , de seal op de as is al bij alle bootjes een bewezen afdichting .

Er zijn vele harmonica versies te vinden , tot olie gevuld incl nippels etc etc .

Schets zij aanzicht , hier heeft de python drive 2 scharnier punten , dus dat gaat niet met 1 scharnier punt wel . Homokineet is water dicht door het manchet , en gewoon vet gesmeerd .

Metaal en water gesmeerd ? .................


Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 28 apr 2024 16:47 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 17:16 #1556144

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1607
De laatste voorstellen gaan over een balg en/of seal in de boot.
Maar Erik zoekt iets buiten de boot.
Denk zelf aan zo iets in plaats van rubber slang:



Nadeel: buitendiameter is groter dan manchet deel. Dus het klapdeel moet dikker denk ik.
Stuur maar een pm. Kijken of we kunnen helpen indien gewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 17:22 #1556150

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7864
Jeroen-Pion schreef :
Wat ingewikkeld allemaal .

Waarom niet gewoon een hele grote "Volvo seal " In die seal zit je homokineet . Je maakt een grote schetsplaat / montageplaat RVS dat is tevens je druk plaat voor het stuwdruk lager , en meteen de doorvoer op de romp , voor het druk lager en meteen de plaat om de ring en manchet vast rte houden .

Manchet staat stil , in het manchet draait alles , de seal op de as is al bij alle bootjes een bewezen afdichting .

Er zijn vele harmonica versies te vinden , tot olie gevuld incl nippels etc etc .

Schets zij aanzicht , hier heeft de python drive 2 scharnier punten , dus dat gaat niet met 1 scharnier punt wel . Homokineet is water dicht door het manchet , en gewoon vet gesmeerd .

Metaal en water gesmeerd ? .................



Als je de mof die JP hier getekend heeft, vervangt door een rubber balg, en ee stalen prop met een paar lagertjes en een keerring, dan heb je t wel.

Zijn er python drives die voldoen aan je specs? Anders wordt dat weer een project op zich.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 17:45 #1556161

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12722
out of the box, out of the boat...

laat maar weer, dat oeverloze gek#t dat fotos weer te groot zijn voor dit kleine forum..

anyway, bedoeld Asian style BB motor
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 28 apr 2024 17:46 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 17:54 #1556167

Joop66 schreef :
Als je de mof die JP hier getekend heeft, vervangt door een rubber balg, en ee stalen prop met een paar lagertjes en een keerring, dan heb je t wel.
Dan heb je precies wat boarderbas hierboven al schreef. Ja, er is een geschikte uitvoering van python beschikbaar.

Wat betreft het voorstel van Jeroen: de seals die jij noemt zijn bedoeld om het water tegen te houden in de omgekeerde richting. Ze werken niet zo best de andere kant op. Ook ben ik niet bekend met volvo achtige seals welke genoeg volume hebben om een degelijke drive van 20cm rond en 55cm lang te kunnen bergen zonder dat het rubber in de buurt van de sneldraaiende boutkoppen komt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 apr 2024 17:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 18:06 #1556169

Mijn schets wordt toegepast op heel veel zaken onderwater die moeten kunnen bewegen .

Armen op een ROV bv , ook in de offshore kom je degelijke constructies tegen op boor armen etc .

Waarom het een dubbele balg moet zijn ontgaat me , honderdduizenden boten heb alles enkel , zowel saildrive manchet , of Volvo seal op een schroefas .

ik kan harmonica balgen van wanddikte van > 30mm .

PS mijn schets zit dus aan de buitenkant en niet zoals Ronald zegt aan de binnenkant , dus de Volvo seal steekt naar buiten !
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 18:27 #1556181

Ik zei kán je een dubbele balg maken. Niet moeten. Gezien de potentie tot groot gat en de ongeteste toepassing, de wens een bulletproof boot te maken, leek het me een aardig idee.

De suggestie van Jeroen om eens te kijken of je een offshore engineer kan uitvoeren is ook best aardig.

Het maken van een custom balg is voor veel bedrijven dagelijkse kost, maar dan zit je wel met een uniek deel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 18:30 #1556183

boarderbas schreef : Dit concept is zo ongeveer het enige waar ik ook op kon komen. De situatie is iets gecompliceerder als hier geschetst, maar het princiepe blijft vergelijkbaar. Ik ga at meer details uitwerken om te zien hoe haalbaar het is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 19:24 #1556205

Dat het in de praktijk wat ingewikkelder is snap ik. Het plaatje was alleen om het idee over te dragen.

De key was ook meer de vrachtwagen luchtvering. Die koop je voor 150 piek en lijkt me nou precies van het soort robuustheid die je wil bij de juiste diameter.

Wil je echt een python drive? Ik mis daar de spline functie, waardoor het draaipunt minder vrij gekozen kan worden.


De simpelste oplossing lijkt me overigens nog steeds een RVS kruiskoppeling. "Trekkertechniek" noemt een bevriende constructeur dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 28 apr 2024 20:04 #1556218

Een luchtbalg van een truck wil je niet . al het ijzer wat eraan zit kan zeker niet tegen zout water .

Dun rubber bedoeld voor luchtdruk , geen water en zout water bestendig rubber , uitharden broos worden etc . zelfs de ARD trailers hadden al problemen met zout en die stonden nog op een schip en beperkt blootgesteld met zout water , jaarlijks meestal vervangen.

Heb ze onderweg nog wel eens vervangen op een as als er 1 geklapt was :laugh:

In mijn ogen totaal ongeschikt voor deze toepassing .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 28 apr 2024 20:05 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 04:41 #1556262

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 856
Hoofdreden voor het omhoog kunnen trekken is dat het vlak met de romp opgeborgen kan worden in het geval we in kruiend ijs zitten en we zo schade kunnen voorkomen.


Even andersom denkend, wat als je de schroefas traditioneel houdt en iets bedenkt dat er omheen kan schuiven om de schroef te beschermen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 04:47 #1556264

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12722
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 05:20 #1556270

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7734
Schroefas en motor star houden.
In zijn geheel kantelbaar maken.
Zit je 'enkel' met afdichting door huid.
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 05:21 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 07:39 #1556301

Ik heb hier geen enkele ervaring mee maar maak je de constructie niet gevoelig voor storingen met de vele extra benodigde bewegende delen? Dat inklappen is slim bedacht en je hebt zeilend dan ook minder weerstand maar loop je niet het risico dat wanneer je het ingeklapt hebt in kruiend ijs je risico hebt dat de klep niet meer open kan (ijs...) op een moment dat je wilt varen op de motor? Ik zag een soort propguard constructie maar ook daar zullen wel.nadelen aan kleven.


Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 08:09 #1556309

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
Dat was mijn idee ook, veel bewegende delen brengt toch een hogere storingsgevoeligheid met zich mee.

Nu ben ik een totale leek op dit gebied, maar is het niet een optie om de totale aandrijflijn te kantelen, waarbij met de lijn naar beneden de motor in de juiste hoek staat, maar eventueel ook nog ingeklapt bruikbaar is?

Zit je nog steeds met een uitdaging t.a.v. het waterdicht maken, maar je hele aandrijflijn is dan mechanisch gewoon één. Blokhoek t.a.v. olie is dan wel een uitdaging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 08:25 #1556313

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7734
RickVis2 schreef :

Zit je nog steeds met een uitdaging t.a.v. het waterdicht maken, maar je hele aandrijflijn is dan mechanisch gewoon één. Blokhoek t.a.v. olie is dan wel een uitdaging.

Heb ik net voorgesteld. Zat er mee in mijn hoofd toen Boarderbas met zijn tekeningen kwam: de kardankoppelling binnen plaatsen. Wellicht eenvoudiger dan de hele motorplateau kantelbaar te maken.
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 08:26 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 09:06 #1556326

Bij zo'n alles wat ik er over gelezen heb als het project schip " snow leopard " voorbij kwam , zou ik helemaal hybride willen , de een pod aandrijving die in getrokken kan worden .

Dus geen 19 en 20e eeuw schroefassen etc meer .

de genoemde 5000Nm komt me een beetje vreemd over als de hoofdmoor een 300 pk is , dat zal een 6cyl 9 liter motor zijn , die levert never dat koppel reken op een 1600Nm , daarvoor moet je al gauw dit installeren D2862LE433 (V12-1800) van MAN .

Die 60Kw E motor gaat dat gat denk ik niet opvullen , maar dat even terzijde . Een 100Kw pod van Panda Fischer levert ongeveer 800Nm

Waarom Erik als je hybride wilt een schroefas ?
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 15:20 #1556401

Jeroen-Pion schreef :
Bij zo'n alles wat ik er over gelezen heb als het project schip " snow leopard " voorbij kwam , zou ik helemaal hybride willen , de een pod aandrijving die in getrokken kan worden .

Dus geen 19 en 20e eeuw schroefassen etc meer .
Pods hebben ook schroefassen, en om een starre diesel aan een intrekbare pod te knopen heb je een hele lange aandrijfas nodig, daar is simpelweg de ruimte niet voor.
de genoemde 5000Nm komt me een beetje vreemd over als de hoofdmoor een 300 pk is , dat zal een 6cyl 9 liter motor zijn , die levert never dat koppel reken op een 1600Nm , daarvoor moet je al gauw dit installeren D2862LE433 (V12-1800) van MAN .
Ik had het niet over motor koppel, maar schroefas koppel. Dat zijn twee verschillende dingen.
Waarom Erik als je hybride wilt een schroefas ?
Als je dit vraagt, dan betwijfel ik of je weet wat hybride aandrijving is?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 15:23 #1556403

dehler31abc schreef :
Ik heb hier geen enkele ervaring mee maar maak je de constructie niet gevoelig voor storingen met de vele extra benodigde bewegende delen?
Bij gebruik in ijs is een schroefastunnel/straalbuis juist storingsgevoeliger dan een inklapbare installatie. Stukken ijs komen klem te zitten tussen de straalbuis en de bladen van de schroef. Daarnaast is de bedoeling dat de boot zich omhoog laat drukken zodra er ijsdruk op de romp komt. Een straalbuis of andere uitstekende delen voorkomen dat. De romp moet helemaal glad zijn en de vorm van een ei hebben, dat is de enige manier waarop het goed werkt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 apr 2024 15:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cardan koppeling voor onder water? 29 apr 2024 15:24 #1556405

Jeroen vraagt het een beetje klunzig, maar hij bedoelt natuurlijk diesel-electrisch. Hij doelt op een elektrische pod, aangedreven door een dieselgenerator en/of accu.

Ik vind dat een legitiem alternatief, maar ik kan me indenken dat er toch redenen zijn om een schroefas te willen.

Met wat handige geometrie in het uitklapmechanisme kan de virtuele kantelen best dicht bij een droge cardan gelegd worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl