Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VHF vragen

VHF vragen 23 jan 2024 15:19 #1536684

3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
Wat overigens bij een tri een flink grotere kans en risico heeft dan bij een monohull, die "gewoon" gewichtsstabiel is, en die schuin gaat als het te hard waait.

Geeft wel aan hoe je er in staat. :lol:

Shore version

Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 15:55 #1536692

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Nick schreef :
Volgende vraag:
In het voorjaar gaat de mast eraf en dan trek ik een nieuwe coax kabel door de mast. Bovenin zit nu ook een antenne, dus het vervangen moet niet moeilijk zijn.
Maar:... daarna vaar ik de boot van Huizen naar Balk en dan moet het hele spul onder de A6 door. Tegen die tijd zal het waterpeil wel weer gezakt zijn, maar dan nog is de doorvaarthoogte zo'n 13 meter en mijn mast + antenne zijn dat ook. Dat past dus niet. Ik kan natuurlijk alles monteren behalve de antenne en dan in de mast klimmen na de brug (even aanleggen in Marina Muiderzand bijv.).
Heeft iemand een idee of dat te doen is, of wordt dat een hopeloos geklungel?

Hartelijke groeten, Nick

Weet je zeker dat de doorvaarthoogte van de Hollandse brug 13 m is? Volgens mij zie ik meestal minder op de peilschaal staan. Ik denk dat de Stichtse brug, precies in het midden, iets hoger is want die heeft een lichte boogvorm, en de aangegeven hoogte geldt denk ik tussen de twee merktekens. Als dat wel gaat, kun je ook die kant op. Zorg dat je voor de tijd bent dat het streefpeil weer naar NAP -0.20 gaat. En hoop op een dag met stevige zuidenwind, door afwaaiing kan het flink wat lager worden.

Check ook even dit draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-en-ketelbrug#648611
Corsair 24
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 15:59 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 16:02 #1536693

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2916
Nick schreef :
Volgende vraag:
In het voorjaar gaat de mast eraf en dan trek ik een nieuwe coax kabel door de mast. Bovenin zit nu ook een antenne, dus het vervangen moet niet moeilijk zijn.
Maar:... daarna vaar ik de boot van Huizen naar Balk en dan moet het hele spul onder de A6 door. Tegen die tijd zal het waterpeil wel weer gezakt zijn, maar dan nog is de doorvaarthoogte zo'n 13 meter en mijn mast + antenne zijn dat ook. Dat past dus niet. Ik kan natuurlijk alles monteren behalve de antenne en dan in de mast klimmen na de brug (even aanleggen in Marina Muiderzand bijv.).
Heeft iemand een idee of dat te doen is, of wordt dat een hopeloos geklungel?

Hartelijke groeten, Nick

En als je via Harderwijk- Ketelmeer gaat?

ach zie al, dat is al vanaf Huizen onder Stichtse brug door, die meet "Hoogte gesloten (m)
12,67"

De Hollandse Brug bij Muiderberg scheel "enorm" ":Openingnummer 3 Hoogte gesloten (m)13,06"
Alles volgens Vaarweginformatie.nl

JB
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 16:12 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 16:22 #1536695

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Aha, ik zie nu dat de verschillende doorvaartopeningen van de Hollandse brug toch iets verschillende hoogte hebben. De peilschaal verwijst dan misschien naar de laagste. Meestal staat die op iets van 12.70 's zomers.
Corsair 24
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 16:56 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 16:40 #1536696

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Je kan natuurlijk ook met gestreken mast naar Muiderzand varen.
Alternatief zoals eerder aangegeven: een tussenplaatje dat je kan keren.
Antenne naar beneden onder de bruggen door en bout vast-los-vast en antenne omhoog. Denk ook aan de rest: de Celmar geeft mee; de rest niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 17:15 #1536704

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27305
Waarom heeft iedereen het over Hely Hansen??? Die maakt toch geen portofoos?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 17:18 #1536706

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Ik stoor me aan de oekaze tegen een HH-solo.
Niet voor niets is het hebben van een HH-solo vrijgegeven omdat het bijdraagt aan de veiligheid.

Beter een HH-solo dan niets.

Velen bouwen hun uitrusting op en beginnen met iets en dan komt er steeds meer bij voor het geval dat.
Denk eens na wat je werkelijk nodig hebt voor het geval dat en dan zijn er maar twee situaties, A en C:

A:
de boot drijft en je bent aan boord: dan ben je (mogelijk) bang, maar er is feitelijk (nog) niets aan de hand. Mogelijk heb je de situatie niet in de hand en de enige vraag is: wat doe ik met de tijd die ik heb en de spullen die ik heb.
In deze situatie heb je verdomd weinig nodig. Tijd rekken tot het weer gaat. Alarm slaan gaat dan feitelijk om het redden van de boot.

C:
De andere situatie is dat de boot zinkende is, of je ligt buiten boord. Dan heb je in principe alleen wat aan wat je draagt en in het water nog werkt. Rekenen op een ouderwetse bemanning met een uitkijk die jou mist en de joon gaat volgens die je niet bent is dodelijk. Nu is het:
Kan ik zelf alarm slaan
Kan ik zelf tijd rekken
Kan ik zelf me gevonden laten worden

De bebaarde zeilers pochen op nooit overboord gaan, maar het is je enige last resort waar je op voorbereid moet zijn.
Ze hangen een boot vol met spullen voor situaties B Een grote taakvolwassen bemanning, op oceaanreis, geen hulp voorhanden, als op de grote vaart. Dit geldt voor 99% van de watersporters niet.

Ik heb geen statistiek, maar de meeste komen toch in problemen onder bereik van de KNRM.
(anders zouden we namelijk al lang klagen en veel meer helicopters hebben).
Naar mijn idee vanwege de combinatie van activiteiten aan dek in verband met de aanloop, opstarten van apparatuur ivm de aanloop (waaronder de motor) en problemen met de aanloop (golven en stroming door ondieper worden, ondiepte zelf of de harde werkelijkheid van kunstwerken).
Overal waar de KNRM vaart is er GSM en app dekking (bij de juiste provider).
Als je ver genoeg buiten kan en durft te blijven dan red je het vaak wel. De drang om toch binnen te lopen is vaak groot.
Als solo zeiler herken ik dat. Maar er zijn ook heel veel de-facto solozeilers met passagiers aan boord die het nog zwaarder hebben.

Dom is de held die niets bij zich had en een hele nacht op een duwbak bij Urk (Urk!!) zat. Sterk was hij wel!
Zou een geweldige spot zijn: moet je sterk zijn of heb je een app?
Als die nou eens €12 euro voor een wd-case voor zijn telefoon had gezorgd, of €200 voor een HH of €340 voor een epirb (en €20 voor een powerbank voor GSM en HH) dan was de KNRM ook eerder thuis geweest. . Want ze komen wel en blijven lang, ook voor de watersporters die zuinig en ondoordacht zijn.

Ik zie in de jachthaven veel rommel aan de railing die je nooit bij je hebt als je overboord gaat en alleen gebruikt wordt bij de oefening. Maak je niet afhankelijk van de amateur-achterblijvers maar maak je qua hulp inroepen onafhankelijk, krachtig en electronisch.

Vaar je solo: dan is er geen alternatief.
De meeste mensen worden gered door de KNRM, dus zo ver
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 17:21 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 23 jan 2024 17:19 #1536708

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Calidris schreef :
Waarom heeft iedereen het over Hely Hansen??? Die maakt toch geen portofoos?
Die maken jaszakken voor HH. Dat staat er ook op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 10:00 #1536785

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
...en op die omgeslagen/gebroken Tri kun je rustig met je handheld afwachten of er <5M toevallig hulp is, terwijl je monohull met masttop vhf antenne onder dezelfde omstandigheden ontmast is of al op de zeebodem ligt........ik ken mijn klassiekers ;)

Het blijft een beetje de vraag of je op een drijvende monohull met rechtstaande mast wel zo in "nood" zit dat je noodhulp nodig hebt? Medische hulp kan ik me voorstellen, maar met een stukkie zeil erop kom je vast wel ergens aan de wal of binnen 5M van een andere boot met je handheld.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 10:38 #1536790

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Watermaat schreef :
...en op die omgeslagen/gebroken Tri kun je rustig met je handheld afwachten of er <5M toevallig hulp is, terwijl je monohull met masttop vhf antenne onder dezelfde omstandigheden ontmast is of al op de zeebodem ligt........ik ken mijn klassiekers ;)

Het blijft een beetje de vraag of je op een drijvende monohull met rechtstaande mast wel zo in "nood" zit dat je noodhulp nodig hebt? Medische hulp kan ik me voorstellen, maar met een stukkie zeil erop kom je vast wel ergens aan de wal of binnen 5M van een andere boot met je handheld.

Je kunt uit dit draadje twee verschillende conclusies trekken. Nagelang wat je aan staat.

A. Een HH heeft een bereik wat niet de moeite waard is. Elke euro die je aan zo'n ding besteed is weggegooid geld. Je kunt beter gewoon hard roepen. Het enige wat echt werkt is een echte volwassen marifoon.
B. Een HH heeft een redelijk bereik waarmee je meestal in staat zult zijn hulp in te roepen. Naast het bereik van een mobiele telefoon. En als je echt zekerheid wilt neem je een PLB.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 11:40 #1536793

Wat een rare conclusie

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 11:59 #1536795

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Berghout-2 schreef :
Wat een rare conclusie

update ; het zijn twee conclusies. Of zoals Donald Trump het formuleert; Je bent voor ons of tegen ons.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 12:22 #1536797

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
...en op die omgeslagen/gebroken Tri kun je rustig met je handheld afwachten of er <5M toevallig hulp is, terwijl je monohull met masttop vhf antenne onder dezelfde omstandigheden ontmast is of al op de zeebodem ligt........ik ken mijn klassiekers ;)

Het blijft een beetje de vraag of je op een drijvende monohull met rechtstaande mast wel zo in "nood" zit dat je noodhulp nodig hebt? Medische hulp kan ik me voorstellen, maar met een stukkie zeil erop kom je vast wel ergens aan de wal of binnen 5M van een andere boot met je handheld.

Je kunt uit dit draadje twee verschillende conclusies trekken. Nagelang wat je aan staat.

A. Een HH heeft een bereik wat niet de moeite waard is. Elke euro die je aan zo'n ding besteed is weggegooid geld. Je kunt beter gewoon hard roepen. Het enige wat echt werkt is een echte volwassen marifoon.
B. Een HH heeft een redelijk bereik waarmee je meestal in staat zult zijn hulp in te roepen. Naast het bereik van een mobiele telefoon. En als je echt zekerheid wilt neem je een PLB.

Helemaal eens, en de korte samenvatting van mijn eerdere betoog.

Tevens is het de vraag waarop je jezelf voorbereidt:
-normaal en nood is bijzaak: vaste marifoon
-nood en normaal is bijzaak: HH
Solo geldt dit in het kwadraat.

Als de keuze is welke marifoon je het eerste koopt of welke je voor de veiligheid wilt aanprijzen.
Ook voor alle near misses waarvoor communicatie vooraf nodig is ben je binnen HH bereik.
Wie buiten bereik van een HH gaat varen doet dat bewust en niet toevallig. Die kan die keuze dus ook vooraf maken of voor gewoon gebruik een vaste VHF extra nuttig is.

Wil je extra veiligheid preken voor diegenen die nog geen enkele marifoon hebben, predik dan een HH.

Het gaat om de marginale extra veiligheid voor elke marginale extra euro in relatie tot peace of mind voor jezelf, de achterblijvers en het vereenvoudigen van het werk van de KNRM. Wie zonder hulpmiddelen overboord gaat mag geen held zijn. Stoer is dom.
(en dat hulpmiddel kan nooit een vaste marifoon zijn......)
Laatst bewerkt: 24 jan 2024 12:25 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 15:36 #1536825

3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
...en op die omgeslagen/gebroken Tri kun je rustig met je handheld afwachten of er <5M toevallig hulp is, terwijl je monohull met masttop vhf antenne onder dezelfde omstandigheden ontmast is of al op de zeebodem ligt........ik ken mijn klassiekers ;)

Het blijft een beetje de vraag of je op een drijvende monohull met rechtstaande mast wel zo in "nood" zit dat je noodhulp nodig hebt? Medische hulp kan ik me voorstellen, maar met een stukkie zeil erop kom je vast wel ergens aan de wal of binnen 5M van een andere boot met je handheld.

Je kunt uit dit draadje twee verschillende conclusies trekken. Nagelang wat je aan staat.

A. Een HH heeft een bereik wat niet de moeite waard is. Elke euro die je aan zo'n ding besteed is weggegooid geld. Je kunt beter gewoon hard roepen. Het enige wat echt werkt is een echte volwassen marifoon.
B. Een HH heeft een redelijk bereik waarmee je meestal in staat zult zijn hulp in te roepen. Naast het bereik van een mobiele telefoon. En als je echt zekerheid wilt neem je een PLB.

Handheld is handig , alles hier in de haven gaat via de handheld de communicatie met de marinero's en kantoor personeel allemaal op KN9 .

Dieseltanken , vuilwater leegpompen , even geen stroom op de steiger ? Even een handje bij het aanleggen of wegvaren etc etc etc alles gaat hier via de Handheld elke medewerker hier heeft er 1 , even roepen en zo komen om je te helpen.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 17:25 #1536860

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27305
Ik merk dat hier stevig stilzwijgend gemodderd wordt. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2024 17:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 17:30 #1536862

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7734
Calidris schreef :
Ik merk dat hier stevig stilzwijgend gemodderd wordt. :whistle:

Is netjes verplaatst naar waar het thuishoort...
Zie topic rond statische stabiliteit van Erik De Jong.

zeilersforum.nl/index.php/foru...it?start=200#1536740
Laatst bewerkt: 24 jan 2024 17:32 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 17:40 #1536864

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
...en op die omgeslagen/gebroken Tri kun je rustig met je handheld afwachten of er <5M toevallig hulp is, terwijl je monohull met masttop vhf antenne onder dezelfde omstandigheden ontmast is of al op de zeebodem ligt........ik ken mijn klassiekers ;)

Het blijft een beetje de vraag of je op een drijvende monohull met rechtstaande mast wel zo in "nood" zit dat je noodhulp nodig hebt? Medische hulp kan ik me voorstellen, maar met een stukkie zeil erop kom je vast wel ergens aan de wal of binnen 5M van een andere boot met je handheld.

Je kunt uit dit draadje twee verschillende conclusies trekken. Nagelang wat je aan staat.

A. Een HH heeft een bereik wat niet de moeite waard is. Elke euro die je aan zo'n ding besteed is weggegooid geld. Je kunt beter gewoon hard roepen. Het enige wat echt werkt is een echte volwassen marifoon.
B. Een HH heeft een redelijk bereik waarmee je meestal in staat zult zijn hulp in te roepen. Naast het bereik van een mobiele telefoon. En als je echt zekerheid wilt neem je een PLB.

Handheld is handig , alles hier in de haven gaat via de handheld de communicatie met de marinero's en kantoor personeel allemaal op KN9 .

Dieseltanken , vuilwater leegpompen , even geen stroom op de steiger ? Even een handje bij het aanleggen of wegvaren etc etc etc alles gaat hier via de Handheld elke medewerker hier heeft er 1 , even roepen en zo komen om je te helpen.

Dat laatste zou voor mij geen reden zijn om wat voor marifoon dan ook aan te schaffen. Ik denk toch meer aan hoogst noodzakelijke communicatie en noodsituaties......en dan hebben beiden voors en tegens.
NB: ik heb jaren geleden mijn keuze al gemaakt en gebruik voor binnenwater en beperkte kust-tochtjes alleen een goede handheld. Mocht ik ooit nog eens gaan oversteken of uitgebreid op zee gaan varen dan komt er misschien weer eens een vaste marifoon aan boord.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 18:26 #1536870

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Watermaat schreef:
Mocht ik ooit nog eens gaan oversteken of uitgebreid op zee gaan varen dan komt er misschien weer eens een vaste marifoon aan boord.

Vaar jij dan nooit op het IJsselmeer of op de Waddenzee?
Of lukt dat ook met jouw HH?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 18:42 #1536873

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2916
Nick schreef :
Watermaat schreef:
Mocht ik ooit nog eens gaan oversteken of uitgebreid op zee gaan varen dan komt er misschien weer eens een vaste marifoon aan boord.

Vaar jij dan nooit op het IJsselmeer of op de Waddenzee?
Of lukt dat ook met jouw HH?


Die handheld kan best mee t IJsselmeer op, ook over de Atlantic.
Alleen niemand hoort je ;
Tenzij in t zicht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 19:30 #1536886

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Zo heb ik dat ook begrepen van Calidris, daarom ben ik heel benieuwd naar de ervaringen van Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 20:12 #1536891

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27305
Ilex schreef :
Calidris schreef :
Ik merk dat hier stevig stilzwijgend gemodderd wordt. :whistle:

Is netjes verplaatst naar waar het thuishoort...
Zie topic rond statische stabiliteit van Erik De Jong.

zeilersforum.nl/index.php/foru...it?start=200#1536740

Prima
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 24 jan 2024 21:13 #1536901

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Nick schreef :
Watermaat schreef:
Mocht ik ooit nog eens gaan oversteken of uitgebreid op zee gaan varen dan komt er misschien weer eens een vaste marifoon aan boord.

Vaar jij dan nooit op het IJsselmeer of op de Waddenzee?
Of lukt dat ook met jouw HH?

20-30jr geleden deed ik rondjes Kanaaleilanden en Eastcoast ook
met handheld.
Vanwege de toename van beroepsvaart op zee, had ik op mijn voorlaatste boot wel een vaste Marifoon en AIS transponder. Dat lijkt me op IJsselmeer en Wadden niet echt nodig, maar dat is een persoonlijke afweging.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 25 jan 2024 14:58 #1537006

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Booty24 en anderen hebben tav een HH gewoon gelijk:
Als je in het water dobbert en je hebt je handheld dan heb je meer kans dan zonder.
Het zelfde geldt voor een PLB-AIS in een reddingsvest.
Mijn HX210 kan op 6watt zenden en mijn PLB-AIS op 2watt.
Dus op kanaal 16 met 25w (eerder 21w door verlies) is geen optie, de vorm van de antenne speelt een rol, golfdalen maar ook pieken, speelt allemaal een rol.

Maar nu: Je gaat overboord zonder HH en zonder PLB-AIS, daar ga je, plons!!!

Antenne hoogte 1 meter, theoretische afstand is 3 zeemijl. Ruwweg 2 mijl verderop vaart een motorboot. Niet te beschreeuwen en het andere bootje kan de drenkeling never nooit zien. Er is radiocontact mogelijk, maar een HH was onzin.

Antenne op 1 meter en een jacht met een antenne op 12 meter hoogte; er is een theoretische kans op een radiohorizon van 15 mijl . Goed, laat dit 10 mijl zijn.
Zelfs op de Noordzee niet hopeloos.

Je bent uit zicht van je boot afgedreven door de stroming maar je maat drukte de MOB knop in, de SAR helikopter zoekt je en met zijn zeer brede VHF horizon peilt ie jouw PLB-AIS.

Bron afstanden: RYA VHF handbook 2021.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 25 jan 2024 15:11 #1537007

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27305
H700 schreef :
Booty24 en anderen hebben tav een HH gewoon gelijk:
Als je in het water dobbert en je hebt je handheld dan heb je meer kans dan zonder.
Het zelfde geldt voor een PLB-AIS in een reddingsvest.
Mijn HX210 kan op 6watt zenden en mijn PLB-AIS op 2watt.
Dus op kanaal 16 met 25w (eerder 21w door verlies) is geen optie, de vorm van de antenne speelt een rol, golfdalen maar ook pieken, speelt allemaal een rol.

Maar nu: Je gaat overboord zonder HH en zonder PLB-AIS, daar ga je, plons!!!

Antenne hoogte 1 meter, theoretische afstand is 3 zeemijl. Ruwweg 2 mijl verderop vaart een motorboot. Niet te beschreeuwen en het andere bootje kan de drenkeling never nooit zien. Er is radiocontact mogelijk, maar een HH was onzin.

Antenne op 1 meter en een jacht met een antenne op 12 meter hoogte; er is een theoretische kans op een radiohorizon van 15 mijl . Goed, laat dit 10 mijl zijn.
Zelfs op de Noordzee niet hopeloos.

Je bent uit zicht van je boot afgedreven door de stroming maar je maat drukte de MOB knop in, de SAR helikopter zoekt je en met zijn zeer brede VHF horizon peilt ie jouw PLB-AIS.

Bron afstanden: RYA VHF handbook 2021.

"zonder HH en zonder PLB-AIS...."

Hoe dan?
Wat is je essentie van je betoog?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 15:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VHF vragen 25 jan 2024 15:29 #1537010

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27305
H700 schreef :
Booty24 en anderen hebben tav een HH gewoon gelijk:
Als je in het water dobbert en je hebt je handheld dan heb je meer kans dan zonder.
Het zelfde geldt voor een PLB-AIS in een reddingsvest.
Mijn HX210 kan op 6watt zenden en mijn PLB-AIS op 2watt.
Dus op kanaal 16 met 25w (eerder 21w door verlies) is geen optie, de vorm van de antenne speelt een rol, golfdalen maar ook pieken, speelt allemaal een rol.

Maar nu: Je gaat overboord zonder HH en zonder PLB-AIS, daar ga je, plons!!!

Antenne hoogte 1 meter, theoretische afstand is 3 zeemijl. Ruwweg 2 mijl verderop vaart een motorboot. Niet te beschreeuwen en het andere bootje kan de drenkeling never nooit zien. Er is radiocontact mogelijk, maar een HH was onzin.

Antenne op 1 meter en een jacht met een antenne op 12 meter hoogte; er is een theoretische kans op een radiohorizon van 15 mijl . Goed, laat dit 10 mijl zijn.
Zelfs op de Noordzee niet hopeloos.

Je bent uit zicht van je boot afgedreven door de stroming maar je maat drukte de MOB knop in, de SAR helikopter zoekt je en met zijn zeer brede VHF horizon peilt ie jouw PLB-AIS.

Bron afstanden: RYA VHF handbook 2021.

Als ik 1 + 12 meter antenne hoogte neem, kom ik op een radiohorizon van 9,95 mijl.
2,23 mijl voor 1 meter en 7,72 mijl voor 12 meter.
Die 10 mijl is een prima aanname bij rustig weer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl