Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Marktonderzoek elektrisch varen

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 04:32 #1551784

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 791
't Zal er nogal aan liggen of je de boot net zo snel wil volblaffen als je auto.

's Avonds de box in met een lege accu 'en s ochtends gelijk weer weg met een volle accu is een use case die niet op heel veel mensen van toepassing is.

Er (zijn of) komen gegarandeerd oplossingen om de beschikbare laadcapaciteit in een haven (en in een straat / wijk als we het over electrische auto's zouden hebben) te verdelen over de dag / nacht / week. Dan kom je echt een heel eind met de huidige capaciteit.

Dat gezegd hebbende; uiteraard wel iets om rekening mee te houden.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 05:22 #1551785

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27238
Elke jachthaven met de zonneplan bufferbattrij, paar stuks.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 08:26 #1551827

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2056
plugboats.com/700-epropulsion-...s-top-china-tourism/

Chinesen zien het wel zitten. Longtail elektrisch, kan het simpeler?
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 08:27 door OldBawley. Reden: dementie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 09:58 #1551850

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Ik heb dit jaar een nieuwe ligplaats in Heeg waarbij ik bij vertrek en aankomst langs de Wajer werf vaar. Hoewel de door hun gebouwde boten niet mijn smaak zijn neem ik toch mijn petje af hoe ze zich van een eenvoudige sloepenbouwer ontwikkeld hebben tot een botenbouwer die wereldwijd actief is in het luxe topsegment.
Hun topmodel is de Wajer 77, uitgerust met 3 Volvo Penta motoren van 900 pk elk.
Ik zie ze in dat marktsegment niet zo snel overstappen op elektrisch. ;)
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 09:59 door Knar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 10:53 #1551860

Ik wel als ze een waterstof brandstof cel PEMFC aan boord gaan monteren .

Gekoppeld aan 3x 360 graden POD .

Wat zal het manoeuvreren dan ineens een makkie worden ............

Dan wil ook dat segment niet meer terug naar diesel .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 14:58 #1551927

DeBommel schreef :
't Zal er nogal aan liggen of je de boot net zo snel wil volblaffen als je auto.

's Avonds de box in met een lege accu 'en s ochtends gelijk weer weg met een volle accu is een use case die niet op heel veel mensen van toepassing is.

Dat laatste vraag ik me af. In ieder geval niet voor motorboten, huurboten en ook niet voor mensen op vakantie, want die willen waarschijnlijk iedere nacht de accu's weer vol hebben. Het kon op zaterdagavond wel eens druk worden aan de lader(s)...

Het huidige netcongestie probleem is in zekere zin een luxeprobleem, want het is veel harder gegaan met de ontwikkeling van zonne- en windenergie dan verwacht. Daar wordt hard aan gewerkt en het zal ook wel weer goed komen. Kwestie van geduld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 15:31 #1551935

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12633
Jeroen-Pion schreef :
Ik wel als ze een waterstof brandstof cel PEMFC aan boord gaan monteren .

Gekoppeld aan 3x 360 graden POD .

Wat zal het manoeuvreren dan ineens een makkie worden ............

Dan wil ook dat segment niet meer terug naar diesel .

zie je Willy met zijn Waaijer55 van 2 milj, dat al doen?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 16:20 #1551944

Willy in 1800



Willy in 2024




Waarom zou hij dan niet met de boot in de tijd meegaan ? :unsure:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 16:22 #1551946

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13553
Verplaats dit draadje maar alvast naar off topic. Ik voel al nattigheid. Iets van wal en schip en keren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 16:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktonderzoek elektrisch varen 09 apr 2024 16:43 #1551955

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2056
Het elektrisch varen is mooi voor mij, ben er helemaal voor gewonnen, anderen beslist niet.
Neem nu de vissersboot die voorbij kwam. (zie uittreksel dagboek). 960 pk in een klein vissersbootje. Is die kerel trots op. Absoluut absurd, niet nodig maar stoer.
Weet hij veel dat elektrische aandrijving veel meer torque brengt als zijn diesels. Kan ik nog blij zijn want je zou hem niet van kilometers ver horen komen.

Uittreksel dagboek.


Vuilnisbak baai, 06-04-2024

Gisteren ben ik van Galata naar Daskalio eilandje gezeild. Er komt sterke noordenwind, dan is de noord kant van de binnenzee gewoon comfortabeler. Alles onder zeil, snelle overtocht, direct na aankomst leg ik het Viking anker als tweede om zeker te zijn dat ik niet zal op de rotsen gezet worden. Even later ben ik net binnen, hoor een oorverdovend lawaai en de wereld vergaat. Het is de blauwe vissersboot die volle kracht op 10 meter voorbij geraasd is, daarbij golven van ruim over een meter makend.
Ik heb de ligplaats achter het eilandje gekozen omdat ik daar veilig ben, er komt normaal niks voorbij, grote golven worden door het eilandje en zijn rif gebroken. Het is er moeilijk ankeren, bovendien zeer ondiep. Ik zit de vissersboot te bekijken, (een Saronic 1490 V) het is de boot die op normale dagen 4 keer door de binnenzee buldert, hij maakt grotere kortere golven als zelfs de grootste ferry. De kerel die ermee vaart is half Nederlander, (zijn moeder is Nederlandse) en hij heeft de boot en het kapitaal gekregen via zijn vader van zijn grootvader. Die was stinkend rijk.
Heeft 4 Egyptische kerels aan boord die alle werk doen behalve varen. Blijkbaar is het de periode dat de grote viscaiques vis vangen op de binnenzee door relatief korte drijvende netten in een cirkel om een school vissen te trekken. Lampara vissen. Nu wil die jonge Hollander dat ook doen en omdat zijn boot zowat 4 keer sneller vaart als de caiques en bovendien veel wendbaarder zou dat wel kunnen lukken. Wat hij doet is in Russian bay komen kijken als er scholen vissen zijn (ik heb tijdens mijn zeiltochtje een school gezien) en gaat vervolgens voor de noordelijke ingang kijken, de kortste weg daarheen is tussen het eilandje en het vasteland in, een moderne vissersboot als de blauwe heeft slechts een meter diepgang, hij kachelt op enkele meter volle snelheid bij mij voorbij. Dat ding is 15 meter lang en heeft twee keer 480 pk. Juist 960 pk in een vissersbootje.
Drie keer in acht uur kwam dat kreng voorbij, iedere keer vrees ik dat onze kiel op de bodem zal bonken, ik heb erover nagedacht, heb geen andere mogelijkheid als te verkassen. Die vent is bekend voor zijn arrogantie, enkel bij de kade voor de watertaxi´s vaart hij ietske langzamer. Krijg ik die golven van de zijkant loopt de kuip vol, ik moet weg.
Dus terwijl het water voor de koffie op het houtkacheltje staat begin ik met het ophalen van de ankers. Het Viking anker laat ik in de bijboot, ik ben van plan slechts 0,4 km verder in vuilbak baai te gaan ankeren. Op het trolling motortje vaar ik daarheen, enige probleem is dat ik geen werkende dieptemeter heb, ik nader voorzichtig de oever vóór het gasthuis (momenteel verlaten) en anker van zodra ik de bodem kan zien. Dat is behoorlijk dicht bij de rotskust dus gelijk in de bijboot en het Viking anker richting zuidwest gelegd zodat de boot niet dichter naar de rotsen kan. Ik leg de boot zo dat ik tussen vasteland en het eilandje nog de Kalypso werf kan zien want van daar komt mijn wifi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl