Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeluk op de oceaan.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 19:15 #1517609

Johan22 schreef :
Ik ga dat voordewindsreven ook maar eens oefenen, was overigens al uitgebreid besproken rond zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=475#1447425



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Let op! voor je dit gaat oefenen, controleer dan eerst je mast en met name je zalingen.
Het zou natuurlijk voor zich moeten spreken dat hier geen scherpe uitsteeksels aan zitten, maar ik heb op een aantal boten in de mast gezeten waar dit beslist niet het geval was.
Denk aan oude voetjes van antennes, Scherp eindbeslag van een zaling, onhandig uitgebogen splitpennen etc.
Verder ben ik het volkomen eens dat voor de wind reven en ontreven niet moeilijker of ingewikkelder hoeft te zijn dan aan de wind. En in de situatie zoals Erik die schetst veruit de voorkeur heeft.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 19:16 door Eigenwijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 21:40 #1517627

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8641
Erikdejong schreef :
...

Dat een zeezeil instructeur dit bagataliseerd (en in een ander draadje zelfs adviseerd om eerst aan de wind te gaan liggen) is absoluut mind boggling. Op het IJsselmeer of de wadden is het uiteraard een prima techniek, op zee is dat het echt niet, en zeker niet op een water als het Engelse kanaal waar je last hebt van oude deining en opstuwwing vanwege ondieptes en vernauwingen.

Anyway, just my 2 cents, het is ook maar een mening.

Weer een onnodige persoonlijke aanval Erik? Misschien moet je mijn berichten wat beter lezen? En je spelling-checker aan zetten?
Jammer, zeker voor een lid van team ZF.

Ik heb vaker dan wie dan ook hier de laatste 15 jaar het Kanaal in beide richtingen gevaren. En evenzo verder richting Biscaye en de Med. Ik heb nooit problemen gehad met reven van een normaal zeil (geen rolzeil), niet aan de wind en niet bijgedraaid. Voor de wind reven kan echt niet en op ruime wind kan het alleen prima als je goede karren hebt. En daar gaat mijn opmerking over, ik bagatelliseer niets. De meeste boten, de AWB's, hebben k.t glijders in een mastgroef en als je dan voor of op ruime wind reeft, trek je alles kapot.
Als je een goed team hebt, kun je zelfs reven in iedere situatie terwijl je een rondje draait.
Nogmaals, rolgrootzeilen zijn shit, dat kan alleen maar in de wind.

Jouw ervaring met andere boten dan je eigen boot, is inmiddels zwaar gedateerd. En als moderator moet je je eigen bijdragen wat vaker modderen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 21:51 #1517630

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15531
Het heeft zo wie zo zin om te oefenen in reven. Het is allemaal niet moeilijk, maar toch zit er natuurlijk wel een volgorde in, gaat het bij elke boot net even anders en valt er wat te finetunen op handeling.

Zo zit ik nu te denken aan het volgende: ik heb de val en het tweede rif achterlijk aan Bb zitten en de smeerrepen en 1e rif achterlijk aan SB. Dat is niet het handigste, omdat je bij het laten zakken lijnen aan 2 kanten van het schip moet bedienen. Mischien moet ik kijken of ik de val en de smeerrepen aan 1 kant kan krijgen en de reeflijnen voor het achterlijk aan de andere kant. Dan kan ik beide lijnen alvast beleggen op de lieren.

Wat ik wel heb is markeringen in de smeerrepen, zodat ik bij de stopper kan zien dat ik er ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 02:19 #1517637

La Mavare schreef :
Voor de wind reven kan echt niet en op ruime wind kan het alleen prima als je goede karren hebt. En daar gaat mijn opmerking over, ik bagatelliseer niets. De meeste boten, de AWB's, hebben k.t glijders in een mastgroef en als je dan voor of op ruime wind reeft, trek je alles kapot.

Blijkbaar geldt dit voor Erik, een aantal andere ZFfers en mijzelf die dit gedaan hebben toch niet, en JeroenPion dénkt (niet geprobeerd) dat het op zijn boot niet werkt; Erik beviel deze methode op zijn Pion goed.

Dit duidt erop dat de leuvers goed moeten lopen en niet versleten mogen zijn, volgens mij; dat het succes van deze methode dáármee staat of valt. Is dat een juiste constatering?

La Mavare schreef :
Ik heb nooit problemen gehad met reven van een normaal zeil (geen rolzeil), niet aan de wind en niet bijgedraaid…kun je zelfs reven in iedere situatie terwijl je een rondje draait.

Als het niet nodig is wil ik niet aan-de-wind hoeven te gaan varen, bijdraaien of een rondje moeten draaien om te reven!
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 02:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 02:33 #1517638

La Mavare schreef :
Voor de wind reven kan echt niet en op ruime wind kan het alleen prima als je goede karren hebt.
Gek dat ik daar nooit wat van gemerkt heb, het is me tot op heden nog met iedere boot gelukt. 200+ boten en rond de 250.000 mijl over 30 jaar.
Jouw ervaring met andere boten dan je eigen boot, is inmiddels zwaar gedateerd.
Je doet weer een hoop aannames. Trouwens, voor jouw informatie, mijn boot heeft niet eens karren, gewone plastic glij leuvertjes.

AANVULLING: dit is niets persoonlijks, maak het dus ook niet persoonlijk. Jij plaatst stellingen die in de praktijk niet waar zijn, ik weerleg die stellingen, niets meer, niets minder. Ik heb niets tegen jou persoonlijk, ik ken je niet eens, ik heb wat tegen de meningen die je hier vekondigd omdat die ronduit gevaarlijk zijn en mensen op het verkeerde been zetten, ik zie het als mijn taak als ervaren zeezeiler om dit recht te zetten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 04:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 06:02 #1517641

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
LaMavare noemde bijdraaien.

Waarom zou ik voor de wind (klapgijp) reven als ik kan bijdraaien (tevens dankzij LMV dat ik het verschil met bijliggen ken!)

Voor de wind gaat mijn zeil minder goed door de mastgleuf. En bij terughijsen kan het achter een zaling vouwen.

Bijgedraaid, ligt de boot stil, stabiel en, bonus, valt de giek precies in de luwte van de bakstaande fok. 2 minuten, max, op je gemak terug de kuip in, fok over zeil aan en je oude koers opzoeken. Piece of cake. Ik heb het ook wel eens op ruime koersen gedaan, het lukt wel, maar geeft risico’s en is op mijn voordek met zeegang gewoon minder veilig.

Dus dank LMV voor de relevante en goede bijdrage en uitleg.
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 06:03 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 06:29 #1517643

Thijs, je verandert niet van koers om te reven, dat was de essentie van de eerdere discussie over reven op ruime koersen.

Vanaf hier die eerdere discussie:
zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=425#1446439

Hier ook een beschrijving hoe en waarom:
www.morganscloud.com/2010/11/19/reefing-a-sailboat/
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 06:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 06:38 #1517644

Thijs1971, Vanwege de koers ten opzichte van de golven en omdat je met bijdraaien,bijliggen,doorliggen whatever de snelheid er uit haalt wat met hoge golven onwenselijk kan zijn.

Voor het zetten van het 1ste rif zou je nog de cunningham lijn samen met de reeflijn kunnen gebruiken, kan iets helpen om de eerste beweging erin te krijgen als je reeft vanuit de kuip met zo'n 1 lijns systeem waar sowieso weerstand op zit maar is niet nodig natuurlijk.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 06:53 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 08:13 #1517657

Ik denk dat het zoals eerder genoemd afhankelijk is van waar je zeilt (oceaan, noordzee, ijsselmeer).

Zelf reef ik altijd als je aan de wind moet zeilen omdat dit dagtochten zijn, voor de wind varend hoef je dan eigenlijk nooit te reven omdat je er dan in de haven alnrekening mee houdt. Aan de wind varend is reven makelijk, schoot wat vieren en reven, terwijl je niet van koers veranderd.

Een keer uit mijn hoofd voor de wind gereefd met een 38 voeter voor de wind. Kan me herinneren dat we toen de grootschoot toch flink moesten inhalen omdat acherlijk over de zalingen kwam en het grootzeil behoorlijk bol kwam te staan over de zaling.

Voor de wind met 7/8bt met oceaanrollers heb ik gelukkig geen ervaring mee, dan komt wat EdJ hierover zegt toch wel heel logisch over. En idd wat eerder is gezegd: werk idd met een bulletalie, maakt de boel veiliger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 08:20 #1517659

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
La Mavare schreef :
Nogmaals, rolgrootzeilen zijn shit, dat kan alleen maar in de wind.
Daar zijn we het (gelukkig) unaniem over eens (neem aan dat je zowel giek als mast bedoelt). Leuk voor de show, onbruikbaar en gevaarlijk when-the-shit-hits-the-fan.

Thijs1971 schreef :
Voor de wind gaat mijn zeil minder goed door de mastgleuf. En bij terughijsen kan het achter een zaling vouwen.
Bij mij werkt dat niet. Voor de wind strijken, zelfs in 'normale' omstandigheden vergt menig trek en duwwerk. Is een no-go voor mijn om deze techniek voor het reven te gebruiken.

Bijgedraaid, ligt de boot stil, stabiel en, bonus, valt de giek precies in de luwte van de bakstaande fok. 2 minuten, max, op je gemak terug de kuip in, fok over zeil aan en je oude koers opzoeken. Piece of cake. Ik heb het ook wel eens op ruime koersen gedaan, het lukt wel, maar geeft risico’s en is op mijn voordek met zeegang gewoon minder veilig.
Niet alle boten kunnen goed bijliggen. Die van mij (langkieler) toevallig wel. Gebruik bijliggen dan ook vaak, óók om te reven (als dat niet (veilig) kan tijdens het varen via grootschoot lossen).
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 08:26 door VegaMan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 08:59 #1517667

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Nogmaals, rolgrootzeilen zijn shit, dat kan alleen maar in de wind.

Daar zijn we het (gelukkig) unaniem over eens (neem aan dat je zowel giek als mast bedoelt). Leuk voor de show, onbruikbaar en gevaarlijk when-the-shit-hits-the-fan.


Wat een flauwekul verhalen, ook voor de wind reef ik mijn rolgrootzeil en ik heb met mijn rolgrootzeil onbeperkte reef mogelijkheden wat het zeil oppervlak betreft.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het grootzeil vastliep.
Geen gehannes meer met kapotte en hakende leuvers en in no time is je rolgrootzeil geborgen in de mast en geen gedonder meer met het bergen op de giek. Wat een genot, ik wil nooit weer anders en de fabeltjeskrant lees ik al lang niet meer.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 09:06 #1517668

Op borrelboten op borrelwater in borrelweer gaat dat prima inderdaad. Alléén dat extra gewicht op hoogte al. Brrrr…
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 09:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 09:23 #1517672

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2859
Nachtvlinder schreef :
Op borrelboten op borrelwater in borrelweer gaat dat prima inderdaad. Alléén dat extra gewicht op hoogte al. Brrrr…

Vorig jaar een Feeling 39 met rolgrootzeil van Curacao naar NL gezeild. Eerst 500 mijl aan de wind en toen de grote plas over met als maximale wind 35kn constant, vlagen in de 40, gedurende 2 etmalen. Op alle koersen kunnen reven en ontreven ( rollen dus), zonder problemen.

Goed bedienen is waar het om gaat: je kan alle reefmanieren en systemen verneuken en goed laten werken: hier ben je zelf de grootste factor.

Een ding onderschrijf ik volledig: je wil niet in 35kn wind en 5m golven opdraaien om te reven: als je groot water op gaat moet je zorgen dat dat niet nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 09:32 #1517674

Pfft, fijn dat het goed werkte!

Je wilt gewoon geen topzwaar, onderhouds- en gebruikersgevoelig systeem voor zo’n kritische functie. Waarom zóu je?

Nog afgezien van de vorm en achterlijk dat het diep gereefd zo voor haar kiezen krijgt. Ik zie het probleem niet dat zo’n systeem tracht op te lossen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 09:36 #1517675

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Volgens mij konden ze prima reven, ook met z’n tweeen, maar ging het nu fout.
Volgens mij zijn de lessen, dat
-alles in zwaardere situaties dan verwacht (voorbereidt; praktisch of in je hoofd) problematisch kan worden,
-als het uit de hand loopt met een tuig zo groot dat het elektrisch moet, het dan met de hand zeker niet meer in de hand te krijgen is,
-extra bemanning die je uit voorzorg mee neemt, waar je geen voorzorg aan hebt kunnen besteden, nutteloos is,
-schip was prima. Dat overleefde zonder bemanning de storm ook nog. Als ze de storm passief waren uitlopen in plaats van in het plan volharden dan hadden ze het volbracht,
-waarom heeft deze in principe tweemansboot überhaupt een essentiële zwaar weer functie aan de mast.

Wat was er op de bestemming op dat tijdstip dat zo belangrijk was om te volharden is de voor mij onbeantwoorde vraag?
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 09:43 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 09:39 #1517676

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2859
Fair. Als ik had kunnen kiezen had het er ook niet opgezeten: ik heb ook liever een 'gewoon' doorgelat grootzeil om de redenen die jij noemt. Maar dit zat er op, en het werkte uitstekend. Wel fijn trouwens om van onder de buiskap een beetje erbij / een beetje eraf te kunnen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 09:57 #1517681

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27238
Jeroen-Pion schreef :
Kock1964 schreef :
Erikdejong schreef :
Reven doe je gewoon voor de wind, je bent van de zotte als je je de boot (op zee met grote golven) tegen de wind in gaat varen en alles als een bezetene laat klapperen terwijl je boot in de golven ligt te stampen. Gewoon gecontroleerd reven op je ruime windse koers, veel veiliger, weel makkelijker, veel beter voor je boot en zeilen.

Reven op zee doe je pas wanneer het moet, het is hardstikke gevaarlijk en ook oncomfortabel om met te weinig zeil te varen als het ruig word/is.

Dat laatste denk ik dus ook.
René

En hoe werkt het in de praktijk ?

Met ruime wind kan ik gewoon mijn val losmaken hoor , gaat iets spanning af uiteraard , maar zie het zeil maar eens flink naar beneden te trekken voor je bij het rif bent .

Met de leuvers op ruime koers in de groef van de mast en reven bij flink wat wind (anders reef je niet) dus druk in het zeil ?

Kansloos B)

Exact, dat vroeg ik me ook al af. Op een platbodem gaat het prima. Ik begrijp dat je ruime of voor de wind minder schijnbare wind hebt, maar de wrijving in de mastgroef blijft hoog.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 10:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 09:58 #1517683

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
grover schreef :
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het grootzeil vastliep.
Wil dit ook helemaal niet meemaken, want het gaat je altijd overkomen als het het slechtste uitkomt (7 Bft+ en metershoge golven), iets met Murphy. Dus om dit te voorkomen moet je je systemen zo simpel mogelijk houden of maken, het (dodelijke) ongeluk met de rolgiek waar dit draadje over gaat bevestigt dat. Maar goed, een ieder staat daar anders in.

Booty24 schreef :
Volgens mij konden ze prima reven, ook met z’n tweeen, maar ging het nu fout.
Niet dus, want blijkbaar is de standaard procedure voor reven met een rolgiek met de motor tegen de wind in gaan liggen. Dat lukt je wel onder normale omstandigheden, maar zo midden op de oceaan is het vragen om problemen. Met dodelijke uitkomst dus. Maw een mast/giek-rolsysteem heeft niets op een oceaan te zoeken omdat het standaard procedures dodelijk gevaarlijk kan maken. Vind het vreemd dat daar nog discussie over is, als je de linkjes uit dit draadje volgt, is iedereen het daar wel over eens.

Nachtvlinder schreef :
Ik zie het probleem niet dat zo’n (rol) systeem tracht op te lossen
Denk dat het vooral een commercieel probleem oplost :)
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 10:14 door VegaMan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 11:10 #1517689

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Booty24 schreef :
Volgens mij konden ze prima reven, ook met z’n tweeen, maar ging het nu fout.
VegaMan schreef :
Niet dus, want blijkbaar is de standaard procedure voor reven met een rolgiek met de motor tegen de wind in gaan liggen. Dat lukt je wel onder normale omstandigheden, maar zo midden op de oceaan is het vragen om problemen. Met dodelijke uitkomst dus. Maw een mast/giek-rolsysteem heeft niets op een oceaan te zoeken omdat het standaard procedures dodelijk gevaarlijk kan maken. Vind het vreemd dat daar nog discussie over is, als je de linkjes uit dit draadje volgt, is iedereen het daar wel over eens.

Ik wist niet dat er op dit forum al meningen waren waar iedereen zich bij aan moet sluiten en reeds een gesloten boek zijn. Ruime ervaring met een rolgroot. Veel plezier van gehad om toch met een gezin met een grotere boot te zeilen ondanks mijn eigen beperkte ervaring daarmee toen. Geen oceaan ervaring, geen behoefte aan, maar leef me graag in en probeer het te vertalen naar Noordzee. De oceaan voor mijn boot (en mijzelf).

Daarnaast graag de ruimte laten aan de ander door gebruik van “ik vind …” “naar mijn mening …” etc.

De trend die ik zie is dat steeds kleinere bemanningen, koppels, in steeds grotere en luxere boten steeds uitdagender reizen maken.
Zoals vaak helpt mechanisatie, elektrificatie en automatisering daarbij.
Het moet dan wel werken als je het nodig en je moet er dan ook wel mee kunnen werken als het nodig is.

Naar mijn mening is het op dat moment in die situatie getoonde zeemanschap te kort geschoten en niet de giek.
En dat je op zo’n boot, bedoeld voor een koppel, naar de mast moet om te reven vind ik een tekortkoming bij hun aankoop. De boot heeft het overleefd
Zoals ik zelf ook achteraf wel terugkijk op situaties waaraan ik alleen zelf debet was. Solo is de veroorzaker snel gevonden.
Er is een ander draadje “wat als het tegen zit”. Dat dus.

Maar in dit verhaal blijft voor mij: Waarom? Waarom moest er toch uitgevaren worden.
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 11:14 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 11:20 #1517690

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
Booty24 schreef :
Ik wist niet dat er op dit forum al meningen waren waar iedereen zich bij aan moet sluiten en reeds een gesloten boek zijn.
Met 'iedereen' wordt bedoeld degenen die in die linkjes aan het woord komen, allemaal (zelfbenoemde) experts, dus voel je je vooral niet aangesproken.

Mij is het intussen wel duidelijk geworden dat ik zo'n systeem nooit op mijn boot zou willen hebben. Instinctief wist ik het al, maar het is wat ik uit dit draadje bevestigd krijg. Leerzaam dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 11:34 #1517692

Noballast schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goede vragen: kun je dat soort systemen nog veilig en betrouwbaar reven zonder vergrote kans op vastlopers?

Is dat nog relevant gezien de huidige trend naar borrel boten ?


Even een factcheck:

Op de boot die Noballast hier laat zien was dit specifieke ongeval niet gebeurd. De overleden personen werden beide geraakt door een losgeschoten grootschoot blok. Dat zou op de boot in dit plaatje niet zijn gebeurd, daarnaast is de beugel over de kuip ook een extra beveiliging tegen giek die valt. De vooringenomenheid ten opzichte van rolzeilen in de mast of giek lijkt ook een beetje vooroordeel of afgunst ten opzichte van mensen die wat willen genieten van luxe en ruimte aan boord.

Wat ik me afvroeg is waarom de schipper is overleden, hij had een beenbreuk begreep ik uit het verslag. In ieder geval tragisch ongeval en als er conclusies worden getrokken met betrekking tot ontwerp mis ik in dit draadje de rol van de grootschoot in de kuip op zo'n groot jacht.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 12:02 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 11:44 #1517694

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
dehler31abc schreef :
... mis ik in dit draadje de rol van de grootschoot in de kuip op zo'n groot jacht.
Mijn aanname is dat deze door de kuip van dat onderhavige schip heen loopt. Anders dus dan bij die getoonde borrelboot, daar loopt de grootschoot (zo te zien) via die beugel. Heb je meer (nog) ruimte om te borrelen :)
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 11:50 door VegaMan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 11:51 #1517695

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
PS: @Vegaman:
Akkoord.

Maar dan zou jij dus ook mijn trailer sailer niet willen hebben als ik volgend jaar obv solo Lowestoft ervaring met een te klein weergaatje vertrek naar Whitby en daar vermoeid mijn eerste rif niet naar een derde rif overgezet krijg (zie ander draaadje) en in de problemen kom omdat jij dit aan trailer sailer linkt.
Die overtuiging had je mogelijk al en wordt voor jou hierdoor bevestigd, maar de oorzaak ligt, naar mijn mening, in het weergaatje, het ontbreken van een alternatief als je eenmaal weg bent en mijn hier voorgenomen beperkte kunnen in analogie met de Escape.

Dat is het verschil tussen causaliteit en correlatie.

Natuurlijk staat het een ieder vrij om wel verder te associëren en conclusies te trekken voor zichzelf ongeacht of dat enig verband houdt met het verhaal: ik wil geen grote boot meer en daarin zie ik mij ook in dit verhaal bevestigd.
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 11:53 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 12:29 #1517697

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
VegaMan schreef :
dehler31abc schreef :
... mis ik in dit draadje de rol van de grootschoot in de kuip op zo'n groot jacht.
Mijn aanname is dat deze door de kuip van dat onderhavige schip heen loopt. Anders dus dan bij die getoonde borrelboot, daar loopt de grootschoot (zo te zien) via die beugel. Heb je meer (nog) ruimte om te borrelen :)

De root cause is dus een losse overloopkar.

Op een 24ft doet dat al 3 dagen pijn en serieus blauw als die onverwacht over komt en ben je blij dat je ontsnapt bent!
(Hoe ik dat weet? Invloed onderwaterstroomkabels op AP)

Op de openingspost van TS is voor mij geen grootschoot meer te herkennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 21 okt 2023 12:36 #1517699

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
De grootschoot staat te los en de lijn zwiept met grote kracht de vrouw tegen de kuipvloer. Als de schipper haar wil helpen krijgt hij ook een zwieper van de grootschoot die hem met een gebroken been op de kuipvloer doet belanden.
Staat nochtans luid en duidelijk in de openingspost.
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 12:37 door VegaMan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl