Noorderzon schreef :
Mijn stelling is inderdaad te generaliserend. Ik heb ook te weinig theoretische kennis om het te onderbouwen.
Versnellingen berekenen van schepen is een erg lastig karwei, dat is ook vaak een van de meest belangrijke discussiepunten tussen een klassificatiemaatshappij en het ontwerpbureau.
Versnellingen hangen af van het vaargebied, het formaat van het schip, de lokatie op het schip waar je moet meten/rekenen, de lengte, de breedte, de hoogte, lokatie van het gewichtszwaartepunt, vaarsnelheid en ga zo maar door.
Een binnenvaart schip heeft bijna geen last van zijwaartse versnelling, en daar zijn de langsscheepse versnellingen dus groter dan de zijwaartse versnellingen.
De bovenste laag containers krijgt hele andere g-krachten te voortduren als de paar containers die rond het draaipunt van de boot zitten, een doosje op de boeg krijgt weer heel andere krachten te voortduren als een doosje wat bij de machinekamer staat. Kortom ieder schip is anders, ieder vaargebied is anders en iedere lokatie aanboord van hetzelfde schip is weer anders.