Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: 12V 24V 220V energie voorziening

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 17:31 #1531035

Ik vind dat ik geen gemengd systeem heb Jeroen. Alles is 24V op een enkele uitzondering na. Op dit moment is dat alleen de kachel en de diesel cooker die helaas alleen in 12V te krijgen waren. Maar wel met een hoge startstroom en het ding zit op vrij grote afstand van de accu. Beetje zot om daar helemaal met 12V naar toe te gaan. Beter 24V en pas op het eind een kleine 15A 24/12 converter. Dus geen verschillende draadjes in “het kastje”.

Eventuele storingen moet ik zelf kunnen oplossen !

Aansluiting van solar, boegschroef etc. zoals jij dat noemt vind ik nu juist wel belangrijk en reden om dit schema te maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 17:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 17:34 #1531036

Da's het belangrijkste dat de installateur het begrijpt .

Ga je het uitbesteden, tja dan wordt het serieus tekenen.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 17:38 #1531038

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 307
12V dynamo gaat meer als 60A moeten doen om de 24V accus met 30A te laden. Of lees ik dit verkeerd?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 18:11 #1531040

Shebee schreef :
12V dynamo gaat meer als 60A moeten doen om de 24V accus met 30A te laden. Of lees ik dit verkeerd?

Dat klopt wel denk ik. Is bijna 50% van het max. vermogen van de dynamo.

Als ik het opnieuw moest doen zou ik serieus kijken naar de high-amp dynamo oplossingen van Smartmarine.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 20:59 #1531067

In aanvulling op een goed schema maak ik ook altijd een excel spreadsheet met alle componenten erin. Bijvoorbeeld alle schakelaars krijgen hun eigen 'serienummer', alle draden krijgen hun eigen nummer, alle zekeringen etc. Die nummers in de spreadsheet komen dan ook op de tekening te staan en ook op de daadwerkelijke componenten op de boot zelf. Voor ieder line-item in de spreadsheet geef je aan wat maximaal verbruik is van het component, draad lengte van het circuit, benodigde draad diamter, een beschrijving waar in de boot en bepaald component zich bevind enz. enz. Op die manier heb je een heel makkelijk overzicht van hoeveel je van wat nodig hebt, wat voor capaciteit, waar je het terug kunt vinden in de boot enz. Het klinkt als iets omslachtigs, maar het is super handig om je boodschappen lijst te maken, maar ook om problemen op te zoeken in de toekomst. Je kunt de sheet namelijk makkelijk sorteen op draad nummers, schakelaar nummers, zien wat op elkaar aangesloten zit. Tijdens het ontwerpen van het systeem vind ik het handig om draad lengtes en circuit lengtes te bepalen en daarbij dus ook de draad doorsneden. Het is ook een goed handvat om een goede belasting analyse en eenm kortsluitingsanalyse te maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 dec 2023 21:09 #1531072

Ja dat is wel een goede tip. Niet alleen op tekening maar ook in een sorteerbare lijst.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 30 dec 2023 15:37 #1531496

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Wat vraagjes nog over je schema:
Ik snap iets niet:))
Zoals het nu getekend is lijkt het alsof er:
a. delen altijd onder spanning staan.
b. En dat bv de ankerlier ook stroom kan halen uit de startaccu.
Maar dat laatste lijkt me van niet....

Ik denk dat de Macplus wel met een sense draadje op 1 van de 2 accu's de spanning meet en uit/aan schakelt?
Op welke?

Want die locatie van de sensedraad is wel van belang lijkt me in het schema...voor mij tenminste:)
Want als deze sensedraad op de 24 accu zit, gooit de Solar die nu geen aan/uit schakelaar op in en output heeft dan geen roet in het eten? en schakelt de macplus aan als er zon is?

En ik weet niet zo goed of het een risico is?
Maar je relais, zijn uit het schema verdwenen.
Die vond ik juist wel goed, ivm de fly-back inductiestromen en de omgekeerde polariteit ervan, die daarmee gescheiden blijft van andere elektronica dingetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 30 dec 2023 17:00 #1531511

De MacPlus fungeert ook als accuscheider en gaat pas laden zodra de dynamo stroom levert. Als eerder gezegd dit schema geeft slechts weer hoe de hoofdcomponenten rondom de stroomleveranciers aan elkaar zitten. Mijn simplistische weergave dat er ergens ook nog relais tussen zitten heb ik weggelaten omdat sommigen hier daar wat van streek raken. Net als verdere details en schakelingen die ik nog heb weggelaten. T.z.t. zal er nog wel eens een geheel uitgewerkt schema komen. Nu bezig draadlentes, diktes en zekeringwaarden uit te zoeken.

Ook de LiFePo4 initieel opgeladen en die is nu weer aan het ontladen in een testopstelling. BMS installeren is het volgende, nadat de spanning nog wat gezakt is.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 dec 2023 17:20 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 25 apr 2024 20:09 #1555500

Ik heb dit draadje verplaatst naar de projecten sectie zodat ik hier verder kan borduren met het werk in uitvoering.

Alle mooie schema’s ten spijt, die ik toch niet zonder moeite kan lezen, ben ik verder gaan borduren met mijn MFS gereedschap. Dat heeft uiteindelijk tot onderstaand schema geleid. Een schema waar ik inmiddels al heel veel plezier van heb gehad en op basis waarvan ik de hele boel rondom de accu’s heb geïnstalleerd.

In krappe ruimtes vol elektrische geleiders en in onhandige houdingen is het oppassen dat gereedschap geen kortsluiting kan veroorzaken. Daarom vind ik het wel prettig dat door de compartimentering de plussen goed gescheiden zijn van de minnen. Dat maakt de kans op een per ongeluk veroorzaakte kortsluiting al een stuk minder.

In grote lijnen klopt het schema ook met het fysieke verloop van de kabels.



De pdf in de bijlage geeft een betere resolutie.

De voeding van de Jetthruster loopt niet door het BMS maar wordt wel meegenomen door de Victron shunt. Ook heb ik besloten om geen hoofdschakelaar in dat circuit op te nemen.

Bijlage:

Bestandsnaam: schemalfp.pdf
Bestandsgrootte:2,416 KB
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 apr 2024 21:02 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 25 apr 2024 20:10 #1555501

Voor het labelen van de bedrading heb ik een Dymo printer met specifieke printlabels gebruikt. Ben er niet echt tevreden over en hier en daar laten de labels al weer los :(

Calidris heeft elders een zetje gegeven voor de codering, waarvoor dank. Ik heb dat als volgt uitgewerkt:



Het is een werk in uitvoering. Niet alles is al voorzien van de juiste kenmerken. Zonder schema kun je iig aan het label al zien waar het over gaat en waar de kabel naar toe gaat.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 apr 2024 20:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 25 apr 2024 20:20 #1555507

De LiFePo4 heb ik samengesteld uit 8 Winston cellen met een capaciteit van 300Ah. Ik wilde persé betrouwbare cellen hebben die geen moeite hebben met de 800A stroomafname van de Jettruster. Voor de monitoring heb ik het 123Smart BMS geïnstalleerd alsmede een 2000A Victron Smart shunt. Het laden door de 12 Volt 125A dynamo op de Yanmar 3YM30 gaat via de 12/24 DC-DC converter van Mastervolt, de MacPlus, tevens accuscheider.



De LFP heeft een plekje gekregen onderin de achterste bakboord bank van de dinette. Niet helemaal op de bodem maar op de watertank, die daar nog onder zit. Aan de andere zijde van het schot staat de Jettruster, zodat korte accukabels gebruikt kunnen worden. Toen ik er nog goed bij kon, dus nog nog voor dat de dinette bank dicht is gemaakt, heb ik al voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van het accu pakket.



Voor het pakket LFP heb ik een “mandje” gelamineerd waar de cellen strak in passen. Het geheel gaat stevig vast staan met 4 bouten.



Aanvankelijk had ik ook de compressor voor de koelkast in die ruimte gepland. Dat bleek achteraf toch niet zo’n goed idee,. Het daarvoor aan gebrachte “tafeltje” waar de compressor op moest komen te staan heb ik er later weer uitgesloopt.



De cellen heb ik eerst per stuk initieel opgeladen tot 3,65 volt. De bulk met een 40A lab voeding en de laatste amperes met een 5A lab voeding. Ondertussen goed gemonitord en tijd en meetwaarden in een spreadsheet genoteerd. Al met al wel een weekje werk (excl. de nachten, dan deed ik alles uit). Vervolgens alle cellen parallel aangesloten en nogmaals tot 3,65 volt geladen. In die toestand heb ik ze een paar dagen laten staan, als een 3,65 volt 2400Ah accu dus.



Daarna, na eerst de cellen in serie te hebben gemonteerd, het 123 BMS geïnstalleerd en werkend gemaakt. Helaas bleek één bordje defect te zijn. Na vervanging daarvan werkt het feilloos. De voeding van de Jettruster ga ik er wel buiten houden. De teller gaat tot 500A en de Jetthruster verbruikt nog zo’n 300A meer. De Victron shunt van 2000A registreert het wel.

Het geeft mij wel een prettig gevoel om zo goed in detail te kunnen monitoren. En leerzaam :)



Vervolgens heb ik een proef opstelling gemaakt met alle van belang zijnde componenten, maar zonder dynamo, die heb ik gesimuleerd met een lab voeding (en het vermogen van de MacPlus wat terug geschroefd). Voor de load gebruikte ik de 24-220 converter en een 100 Watt gloeilampje.

Dit heeft zo een paar weken in de huiskamer gestaan waarbij ik allerlei variaties heb uitgeprobeerd en gemonitoord. Dat was wel een bijzonder leerzame periode voor mij, de LFP één voor één zijn geheimen ontfutselend. Kan geen ZF draadje tegenop ;)

Er zijn nog wel wat vragen overgebleven m.b.t. enkele instellingen op de MacPlus, maar dat is voor later.



Nu is alles naar de boot verhuisd en afgemonteerd. Ik heb de bouten op de polen vervangen door studs. Daardoor is het hele pakket een beetje hoger geworden en klopt de hoogte van de flens voor de bakbodem niet meer.



Om er een gesloten bak van te maken dek ik het geheel af met een plexiglas plaat. De extra hoogte heb ik gerealiseerd met een houten lat rondom de randen van het perpex, bevestigd met VHB tape.



Tevens heb ik de bedrading van en naar de schakelaars aan de andere kant van het schot afgedekt met een gelamineerd kapje.



Plexiglas heb ik in twee delen gemaak. De accu zal ik minder vaak bij hoeven dan de zekeringen en ander geknoei daarnaast. Denk ik.



Het geheel is afgedekt met een composiet schuim plaatje, klaar om de kombuis voorraden te herbergen.



Oh wacht, er moet eerst nog geschilderd worden :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 apr 2024 07:55 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 07:31 #1555578

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6459
Wat ziet dat er weer walchelijk netjes uit allemaal.
In krappe ruimtes vol elektrische geleiders en in onhandige houdingen is het oppassen dat gereedschap geen kortsluiting kan veroorzaken. Daarom vind ik het wel prettig dat door de compartimentering de plussen goed gescheiden zijn van de minnen. Dat maakt de kans op een per ongeluk veroorzaakte kortsluiting al een stuk minder.
Ik heb al meerdere keren gemak gehad van m'n gereedschap zover als mogelijk intapen met duktape. Kan je zonder vonken je sleuteltje perongeluk bovenop de accu laten vallen.
Laatst bewerkt: 26 apr 2024 07:31 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 07:40 #1555584

rooiedirk schreef :
Wat ziet dat er weer walchelijk netjes uit allemaal.

Nou dankjewel hoor :)

Met vooruitziende blik (ik ken mezelf :ohmy: had ik voordat ik aan die zestien M12 polen ging sleutelen een geïsoleerde sleutel maatje 19 aangeschaft B)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 apr 2024 07:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 07:50 #1555589

Hoe wordt de motor gestart indien de 12V startaccu defect is?
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 07:56 #1555592

dehler31abc schreef :
Hoe wordt de motor gestart indien de 12V startaccu defect is?

24/220 converter even op de 12 volt lader ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 09:43 #1555628

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Een betrouwbaar 'strak' geïnstalleerde 'machine'. Een genot om aan te werken! Meestal hoeft dat dan juist niet.
Beter niet starten via een converter/lader. Starten is een 'gecontroleerde kortsluiting' en als je 4 LiFePO cellen afzondert van je accubank om te starten, kun je vanuit Lelystad met 300Ah cellen Urk op de startmotor halen. Als je dan nog de cellen leegstart... is er echt iets mis met je motor.
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 10:05 #1555632

Noballast schreef :
dehler31abc schreef :
Hoe wordt de motor gestart indien de 12V startaccu defect is?

24/220 converter even op de 12 volt lader ?

Dat gaat niet werken als je direct moet starten en/of accu defect is. Ik zou je afraden de installatie nog complexer te maken als je nu geen noodstart hebt, suggestie Peper mbt 4 cellen kan theoretisch maar heeft ook wat haken en ogen (en dus complexere installatie > grotere kans op storing).

Ik raad aan de installatie zo te laten en gewoon een goede jumpstarter te kopen (geen namaak prul). Ook handig te hebben voor je auto's en/of 12V draagbaar accu (tje) voor grabbag. Wat voorbeelden hieronder

www.acculaders.nl/top-10-accul...-beste-jumpstarters/
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 26 apr 2024 10:11 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 10:43 #1555645

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Oeh, is het raar dat ik hier wat hitsig van wordt?

Mooi ontworpen en prachtig uitgevoerd.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 11:23 #1555653

Erg mooi uitgevoerd en goed over nagedacht van tevoren. Zelfs met kabellijst en gelabelled schema :) Met die labelprinter heb ik prima ervaringen op krimpkous overigens. Stickerlabels nooit gebruikt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 26 apr 2024 13:29 #1555673

je moet geen pvc labels maar vinyl labels nemen deze blijven wel op kabels zitten, zijn wel wat duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 apr 2024 08:15 #1555831

F32thriller schreef :
je moet geen pvc labels maar vinyl labels nemen deze blijven wel op kabels zitten, zijn wel wat duurder.

OK, zal daar eens naar kijken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 apr 2024 08:17 #1555832

Nachtvlinder schreef :
Erg mooi uitgevoerd en goed over nagedacht van tevoren. Zelfs met kabellijst en gelabelled schema :) Met die labelprinter heb ik prima ervaringen op krimpkous overigens. Stickerlabels nooit gebruikt…

Krimpkous wel aan gedacht maar vond het minder praktisch ivm ook nog achteraf wijzigingen aanbrengen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 apr 2024 08:29 #1555836

Ik heb een paar hoofdschakelaars gepland boven de vloer onder de kaartentafel. I.v.m. de hoge stroom van de Jettruster heb ik de hoofdschakelaar daarvoor laten vervallen. Durfde het toch niet aan. Overigens wordt die in werking gesteld door een 2000A relais, geïnitieerd door een remote afstandsbediening waarvan de ontvanger wel achter een schakelaar zit. Geheel stroomloos maken moet dus door de zekering los te halen.



Het zijn dus 4 schakelaars geworden, voor het boordsysteem, 220V converter, schootlier en ankerlier. Achteraf hadden het er ook 1 of 2 minder kunnen zijn, maar ja, het zit nu zo.

De ruimte is krap en de kabels zijn dik en hebben een zekere buigradius nodig die ook ruimte kost. Daarom heb ik een stukje 20x20 koperstaf aangeschaft en daar voldoende lange verlengingen voor op de polen van de schakelaars mee gemaakt. Met schroefdraad, zodat aan de achterkant de bekabeling vlak met het schot kan worden aangesloten.






Het geheel wordt door een 3cm. breed kapje in de bergruimte afgedekt.



Wat is voor wat. Maar die moeten ff overnieuw want dekt de lading niet meer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 apr 2024 08:52 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 apr 2024 15:36 #1555882

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Noballast schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: schemalfp.pdf
Bestandsgrootte:2,416 KB
Wat is eigenlijk de reden voor de schakelaar in de massakabel naar de motor? Ik meende dat dat niet nodig was en dat het zelfs wordt afgeraden.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12V 24V 220V energie voorziening 27 apr 2024 19:23 #1555912

Waarom de schakelaars niet een kwart slag gedraaid, zodat je de polen met één busbar kan verbinden?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 27 apr 2024 19:23 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl