Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot met osmose en drogen van de romp

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 09:36 #1524126

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
heb houten schepen met gaten gezien door houtrot, stalen schepen gezien met gaten door roest maar nog nooit een polyester schip met een gat door osmose....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 09:37 #1524127

brambo schreef :
Ilex schreef :
brambo schreef :
Er staat imminent geen gevaar. Early remedial action is strongly recommended.

Duidelijker kan toch niet.

Wat wil je (blijven) aantonen? Dat delaminatie wél kan door osmose? Ook in een degelijk gelamineerde romp?

In een degelijk gelamineerde romp met geen oplosbare stoffen en betere hydrolise bestendige harsen heb je in het algemeen geen osmose verschijnselen.

Het aangehaalde oude rapport is mede afkomstig van Lloyds en Britsche boot bouwers organisatie.

Ik beweer niets. Haal dit alleen even aan om het verschijnsel te duiden.

Bram

Nou je stelling was eerder nogal straf om het even zo te zeggen ik citeer je even " Niet alleen kunnen er blaren ontstaan. Ernstiger is het als het tussen de laminaat lagen ontstaat. Delaminatie is dan het gevolg.

De conclusie is om geen boot met osmose verschijnselen te kopen. Ook niet als ze eerder behandeld zijn.


Einde citaat

Dat is nogal een bewering en daar kwam de discussie "delaminatie " uit voort , bij het over grote deel van de boten , beperkt osmose zich tot enkel blaasjes en blaren , ik heb hier nog nooit een boot voorbij zien komen waar osmose voor serieuze delaminatie heeft gezorgd dat de boot gewoon naar de sloop kon .

Ja er zal vast ergens een boot liggen waar dat wel het geval was misschien wel 10 boten te vinden , of 100 op het totaal van alle boten en boten met osmose waar het geen enkel probleem is en geen sprake van serieuze delaminatie zijn die 100 dus gewoon nihil te noemen .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 09:38 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:01 #1524129

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er staat alleen dat je actie moet ondernemen om het probleem tijdig aan te pakken. Er wordt niet gesproken over sloop van het vaartuig.

Hoewel sommige schepen zo slecht gelamineerd zijn, dat ze wel naar de sloop moeten worden verplaatst.

Maar goed, ik blijf erbij dat je beter een boot kunt kopen zonder osmose problemen. Want het is aanwezig in het laminaat en gaat niet meer weg.

En kom niet aan, dat er nog nooit boot is gezonken tengevolge van ernstige osmose verschijnselen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:13 #1524131

brambo schreef :
Er staat alleen dat je actie moet ondernemen om het probleem tijdig aan te pakken. Er wordt niet gesproken over sloop van het vaartuig.

Hoewel sommige schepen zo slecht gelamineerd zijn, dat ze wel naar de sloop moeten worden verplaatst.

Maar goed, ik blijf erbij dat je beter een boot kunt kopen zonder osmose problemen. Want het is aanwezig in het laminaat en gaat niet meer weg.

En kom niet aan, dat er nog nooit boot is gezonken tengevolge van ernstige osmose verschijnselen.

Bram

Dat is dus wel zo ? oké is daar iets van te vinden ? Bouwjaren / merken / types etc ?
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:18 #1524132

Jeroen-Pion schreef :
is daar iets van te vinden ?

Nee, die liggen op de bodem.

Onderschat overigens niet hoeveel druk kan ontstaan bij osmose.

wiki:
Osmotische waarde
De osmotische waarde is gelijk aan de druk die de opgeloste deeltjes zouden uitoefenen als ze zich als een gas in de lege ruimte zouden bevinden in die concentratie. Hieruit volgt dat de osmotische waarde slechts een functie is van het aantal opgeloste moleculen of ionen en niet van hun identiteit of grootte. Omdat oplossingen van veel stoffen sterk geconcentreerd kunnen zijn, kan de osmotische waarde (uitgedrukt in bar) zeer groot worden. De osmotische waarde van zeewater bijvoorbeeld is ongeveer 30 bar (30×105 Pa).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 10:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:24 #1524133

Baasklusje schreef :
Jeroen-Pion schreef :
is daar iets van te vinden ?

Nee, die liggen op de bodem.

Waar ?
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:34 #1524135

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16401
Heb je nog niet genoeg duikklusjes :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:45 #1524136

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bij oudere schepen komt het veelal voort uit de toegepaste materialen. Denk aan de binder van de glasmat als oorzaak. Voor de rest is het een wisselend beeld. Het lamineren en uitharden is/was een ambachtelijke proces met medewerkers in de weer met emmers hars en rollers en lappen glasweefsel en glasmat. Glasvezels en hars werden soms ook verspoten.

Ook bij bekende kwaliteits bouwers kwam je soms een osmose geval tegen. Dan is er tijdens de bouw wat mis gegaan, wat goed mogelijk is gezien het handmatige handelwijze bij de bewerking.

Je verwacht dat bijvoorbeeld niet bij een Hallberg Rassy boot.

Een serie van de grotere boten van Beneteau kregen in een bepaalde periode in de kortst mogelijk tijd osmose verschijnselen. Zijn als garantie meerdere malen behandeld. Echter het probleem bleef terugkomen. Oorzaak wijziging van formulering van de verharder afkomstig van het bedrijf Rhone-Polenc. Het heeft geleid tot een grote schadeclaim.

Kortom er is geen peil op te trekken.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:54 #1524139

holtere schreef :
Heb je nog niet genoeg duikklusjes :huh:

Ik duik hier dagelijks voor het opruimen van plastic flesjes en andere zooi .

Een wat groter plastic voorwerk lijkt me in het kader van dat idee ook goed om op te ruimen ;)
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 10:58 #1524140

brambo schreef :
.

Je verwacht dat bijvoorbeeld niet bij een Hallberg Rassy boot.

Ik ken meerdere Hallbergs uit '90-er jaren met osmose ;)
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 11:00 #1524141

brambo schreef :
Bij oudere schepen komt het veelal voort uit de toegepaste materialen. Denk aan de binder van de glasmat als oorzaak. Voor de rest is het een wisselend beeld. Het lamineren en uitharden is/was een ambachtelijke proces met medewerkers in de weer met emmers hars en rollers en lappen glasweefsel en glasmat. Glasvezels en hars werden soms ook verspoten.

Ook bij bekende kwaliteits bouwers kwam je soms een osmose geval tegen. Dan is er tijdens de bouw wat mis gegaan, wat goed mogelijk is gezien het handmatige handelwijze bij de bewerking.

Je verwacht dat bijvoorbeeld niet bij een Hallberg Rassy boot.

Een serie van de grotere boten van Beneteau kregen in een bepaalde periode in de kortst mogelijk tijd osmose verschijnselen. Zijn als garantie meerdere malen behandeld. Echter het probleem bleef terugkomen. Oorzaak wijziging van formulering van de verharder afkomstig van het bedrijf Rhone-Polenc. Het heeft geleid tot een grote schadeclaim.

Kortom er is geen peil op te trekken.

Bram

Ik wil structurele schades Bram , incl rug nummers en gezonken boten en sloop boten door osmose .

Niet het verhaal van een wollige pastoor die niet geheel de onwaarheid spreekt maar het allemaal nogal vrij ter interpretatie aanbied .

Als ik een HR of ander bootje koop , wil ik niets zien dan een gladde romp , dus geen enkel blaasje pukkeltje etc . Haal ik de boot uit het water en heeft ie de mazzelen maar verder niet erg , vind ik dat cosmetisch gezien ernstig zeker als ik tonnen heb betaald voor de boot destijds .

Er is een verschil wat hoort , als ik een auto koop wil ik ook geen zakkers in de lak en alles onder de vliegroest , dat hoort niet , maar het is ook niet erg .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 11:40 #1524147

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16401
Bav32Sparky schreef :
brambo schreef :
.

Je verwacht dat bijvoorbeeld niet bij een Hallberg Rassy boot.

Ik ken meerdere Hallbergs uit '90-er jaren met osmose ;)
Inclusief meerdere Najads :ohmy:
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 11:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 11:44 #1524148

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
Waar het mij om gaat is dat TS zijn boot wil schuren.

Dat ziet er nu mooi uit, maar volgend jaar niet meer.

Of pak het goed aan, of die niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 11:51 #1524150

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er is niemand die de gevallen registreert. Laat staan een analyse van de oorzaken.

Kwam een boot tegen met ingelamineerde dieseltanks, waarbij de diesel door het laminaat kwam doordrenzen. Plan was een osmose behandeling.

Een dergelijk probleem is dan vrijwel niet meer op te lossen en slopen de beste oplossing.

Het lijkt mij duidelijk en ga er verder niets meer over schrijven. Anders wordt het net de Donald Duck met steeds dezelfde verhalen voor een nieuwe doelgroep.

Bram

Nog een belangrijke aanvulling:

Heb je ingelamineerde polyester drinkwatertank(s), kijk dan goed uit. Want daarin kun je ook osmose krijgen en de stoffen die daarbij vrijkomen zijn schadelijk voor de gezondheid !!

Laatst bewerkt: 22 nov 2023 12:11 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 11:54 #1524151

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7736
Baasklusje schreef :

Onderschat overigens niet hoeveel druk kan ontstaan bij osmose.

wiki:
Osmotische waarde
De osmotische waarde is gelijk aan de druk die de opgeloste deeltjes zouden uitoefenen als ze zich als een gas in de lege ruimte zouden bevinden in die concentratie. Hieruit volgt dat de osmotische waarde slechts een functie is van het aantal opgeloste moleculen of ionen en niet van hun identiteit of grootte. Omdat oplossingen van veel stoffen sterk geconcentreerd kunnen zijn, kan de osmotische waarde (uitgedrukt in bar) zeer groot worden. De osmotische waarde van zeewater bijvoorbeeld is ongeveer 30 bar (30×105 Pa).

Kunnen we hiermee een parallel trekken naar een vloeistof/harslaminaat?
Als ik het juist begrijp is de osmotische waarde als zou het een gas zijn in een lege ruimte...
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 12:04 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 12:02 #1524153

Baasklusje schreef :
De osmotische waarde van zeewater bijvoorbeeld is ongeveer 30 bar (30×105 Pa).
Dat is gelijk aan 3 MPa.

Hier een tabelletje van de tensile strength van diverse harsen (bovenste deel van de tabel). Let wel, dit is alleen de hars, niet versterkt met vezels.



Je hebt dus ongeveer een faktor 10 tot 15 aan veiligheid op de houdkracht van de hars, zelfs faktor 21 als je de hars 'perfect'gebruikt. Om dat in context te zetten, de kielbouten van de gemiddelde productie boot hebben een vieligheidsfaktor van 6.

Dat een goed gemaakt laminaat door osmose uit elkaar gedrukt kan worden is een fabeltje, puur verzonnen om mensen bang te maken. Een (heel)slecht gemaakt laminaat kan wel uit elkaar gedrukt worden, maar gezien de veiligheidsfactor voor het bouwen van romp laminaten meestal maar rod de 3-4 ligt heb je een veel groter probleem aan je broek met zo'n laminaat dan een beetje osmose.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 12:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 12:16 #1524158

brambo schreef :
Er is niemand die de gevallen registreert. Laat staan een analyse van de oorzaken.

Kwam een boot tegen met ingelamineerde dieseltanks, waarbij de diesel door het laminaat kwam doordrenzen. Plan was een osmose behandeling.

Een dergelijk probleem is dan vrijwel niet meer op te lossen en slopen de beste oplossing.

Het lijkt mij duidelijk en ga er verder niets meer over schrijven. Anders wordt het net de Donald Duck met steeds dezelfde verhalen voor een nieuwe doelgroep.

Bram

Nog een belangrijke aanvulling:

Heb je ingelamineerde polyester drinkwatertank(s), kijk dan goed uit. Want daarin kun je ook osmose krijgen en de stoffen die daarbij vrijkomen zijn schadelijk voor de gezondheid !!


Er is dus niemand die het bijhoud , analyseert , registreert etc

Dus niemand weet of het een probleem is , hoe ernstig , hoe vaak etc

Maar het is volgens degene op ZF om een boot met wat osmose beslist niet te kopen , da's nogal een uitspraak op data die niemand bijhoud of paraat heeft .

Behalve iemand op ZF :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Da's net als de paus zeggen " joh kom nou eens met wat simpele bewijzen over jouw gepredikte god en Jezus dat ze bestaan en niet verzonnen zijn .......... "
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 13:15 #1524178

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Mij is niet bekend dat schepen zinken van osmose. Wel heb ik in een promotie filmpje van International gezien dat een hijskraan het begaf toen er een zeiljacht uit het water werd getakeld die blijkbaar heel veel vocht had opgenomen en daardoor veel zwaarder was geworden dan toen ie te water ging. Verder zit het probleem van de-laminatie naar ik meen niet zo zeer in de osmose zelf maar in het in de winter bevriezen van het opgenomen vocht in het polyester. Dat vocht wordt dan ijs, zet uit en daar gebeurd het.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 14:06 #1524184

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jeroen-Pion schreef :
brambo schreef :
Er is niemand die de gevallen registreert. Laat staan een analyse van de oorzaken.

Kwam een boot tegen met ingelamineerde dieseltanks, waarbij de diesel door het laminaat kwam doordrenzen. Plan was een osmose behandeling.

Een dergelijk probleem is dan vrijwel niet meer op te lossen en slopen de beste oplossing.

Het lijkt mij duidelijk en ga er verder niets meer over schrijven. Anders wordt het net de Donald Duck met steeds dezelfde verhalen voor een nieuwe doelgroep.

Bram

Nog een belangrijke aanvulling:

Heb je ingelamineerde polyester drinkwatertank(s), kijk dan goed uit. Want daarin kun je ook osmose krijgen en de stoffen die daarbij vrijkomen zijn schadelijk voor de gezondheid !!


Er is dus niemand die het bijhoud , analyseert , registreert etc

Dus niemand weet of het een probleem is , hoe ernstig , hoe vaak etc

Maar het is volgens degene op ZF om een boot met wat osmose beslist niet te kopen , da's nogal een uitspraak op data die niemand bijhoud of paraat heeft .

Behalve iemand op ZF :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Da's net als de paus zeggen " joh kom nou eens met wat simpele bewijzen over jouw gepredikte god en Jezus dat ze bestaan en niet verzonnen zijn .......... "

Ach ja, met 35 jaar ervaring dagelijks werkzaam in deze sector, dan zie en hoor nog wel eens wat van bootbezitters, werven en osmose reparatie bedrijven. Verder de nodige onderzoeken gedaan in het belang van verzekeraars.

Je hebt klimaat ontkenners maar ook osmose-ontkenners.

Bram
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 14:09 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 14:32 #1524189

Nee hoor Bram niemand ontkent osmose .

Slechts een enkeling maakt het heeeeeeel spannend .

Doem en verdoemenis staan u te wachten .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 22 nov 2023 20:47 #1524255

Vanmiddag de andere kant kaal gekrabt. Dat ging gelukkig net zo makkelijk als zaterdag.
Heb ook nog wat extra foto's en filmpjes gemaakt. Het blijft lastig om de blaasjes goed op de foto te krijgen. Ik merk dat ze op de foto/filmpjes minder goed zichtbaar zijn dan in het echt. Het zijn er echt heel veel. photos.app.goo.gl/eWa7wRAdZdfJhawy5

Ik denk dat het toch echt geen optie is om alle blaasjes per stuk te gaan behandelen. Er waren mensen waarbij dit gewerkt heeft maar ik denk toch echt dat dit er echt veel te veel zijn.

Nu eerst maar nadenken over wat nu verder. Pas als ik zeker weet wat ik wil ga ik verder.
Dus ook niet eerst schuren want ik vraag me af of enkel de blaasjes wegschuren nu wel zo'n goed idee is.

Wordt vervolgd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 23 nov 2023 08:41 #1524312

Als je zo'n blaasje openmaakt zit je dan al aan het laminaat of nog steeds op de gelcoat? Je zou de vraag ook eens kunnen stellen met wat foto's erbij op bijvoorbeeld een Brits forum voor Moody eigenaren. De Britten zijn erg behulpzaam.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 08:44 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 23 nov 2023 09:35 #1524328

Ik vind het erg kleine blaasjes, en dat betekent vermoedelijk ook dat ze niet diep zitten. Ergens in de verflagen of net in de gelcoat.
Er lijkt ook een richting in te zitten: ze zijn vaak niet rond maar langwerpig, en dan ook nog in dezelfde richting, ziet dat in het echt ook zo uit?
Dan zou het kunnen zijn dat er glasvezeltjes (schuin) in de gelcoat of erdoor steken en dat daarlangs dan wat water erin gaat.

Alles vullen is idd onbegonnen werk, te veel.
Gelcoat eraf is denk ik een onnodige actie.
Wat blijft over:
- goed schuren
- laten drogen
- laat in het voorjaar (droog) 2 lagen epoxy erover (gelshield, VCTar2 of zo)
- en dan na een seizoen even kijken hoe het zich houdt.
- en vervolgens elke winter 5 a 6 maanden op de kant. Geen winters in het water meer. Uit ervaring weet ik dat blaasjes dan verdwijnen en zelfs wegblijven.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 09:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 23 nov 2023 11:32 #1524349

Reed schreef :
Verder zit het probleem van de-laminatie naar ik meen niet zo zeer in de osmose zelf maar in het in de winter bevriezen van het opgenomen vocht in het polyester. Dat vocht wordt dan ijs, zet uit en daar gebeurd het.
Behalve dan dat het geen water is, maar een oplossing van chemicalien, zout en water. Het moet 20+ graden vriezen wil een osmose blaas kunnen bevriezen om een dergelijk probleem te kunnen veroorzaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot met osmose en drogen van de romp 23 nov 2023 11:50 #1524354

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5024
maar hoe ontstaan die blazen dan, die moeten toch ergens vandaan komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl