Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 09 apr 2024 12:21 #1551890

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4463
martinw schreef :
Ceess, je blijft toch wel jouw door mij zeer gewaardeerde bijdrages op het zeilersforum leveren. Of ga je naar een motorbootforum?

Zeker, misschien iets minder frekwent op ZF dan voorheen, maar blijf geïnteresseerd ! En ik heb in de loop van de jaren een groot archief opgebouwd, dat kan hier en daar nog wel eens van pas komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 09 apr 2024 13:13 #1551900

CeesS schreef :
Tussen de keerringen zit volgens Vetus specificatie een O-ring op de as, dit vergt bij montage enige aandacht. De functie is mij niet helemaal duidelijk, maar toch maar op z'n plaats gezet.

Dit o-ringetje (14) zorgt ervoor dat langs de as lopend water (van een lekke water keerring) van de as afgeslingerd wordt.
Of dat het water (bij stilstand) niet kan "oversteken" naar de oliekeerring maar lekt in het open gedeelte van de behuizing.
Zou dit deel niet open zijn dan druk je het lekkend water zo door de oliekeerring heen, die uiteraard weinig weerstand biedt tegen vloeistof aan de "droge kant".
Bij dit type pomp is het duidelijk een open gedeelte van de pomp, bij andere typen is het slechts een gaatje.
Ik ken gevallen waarbij er water lekte uit dit gaatje en men besloten had om het gaatje dan maar dicht te maken waardoor er buitenwater in het oliecarter werd geperst.

BPS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie (zee)waterpomp Vetus M3.09 16 apr 2024 09:42 #1553489

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4463
Bluepowershop schreef :
CeesS schreef :
Tussen de keerringen zit volgens Vetus specificatie een O-ring op de as, dit vergt bij montage enige aandacht. De functie is mij niet helemaal duidelijk, maar toch maar op z'n plaats gezet.

Dit o-ringetje (14) zorgt ervoor dat langs de as lopend water (van een lekke water keerring) van de as afgeslingerd wordt.
Of dat het water (bij stilstand) niet kan "oversteken" naar de oliekeerring maar lekt in het open gedeelte van de behuizing.
Zou dit deel niet open zijn dan druk je het lekkend water zo door de oliekeerring heen, die uiteraard weinig weerstand biedt tegen vloeistof aan de "droge kant".
Bij dit type pomp is het duidelijk een open gedeelte van de pomp, bij andere typen is het slechts een gaatje.

BPS

De pomp hoort geen water te lekken. Als dat wel het geval is ben ik bang dat het O-ringetje geen positief verschil maakt. De zwaartekracht doet dan door de aanwezige opening in het huis zonder O-ring z'n werk. Met de O-ring voer je extra energie toe door het water op grotere diameter dan de as weg te slingeren, waarmee je de kans op water bij de oliekeerring zelfs vergroot.
Bij stilstaande motor is er geen waterdruk, dus geen lekkage, en geen reden dat water zou willen oversteken naar de oliezijde. Ook hier lijkt de zwaartekracht prima in staat een eventuele oversteek effectief tegen te gaan.
Dit waren de redenen voor de twijfel of ik dat O-ringetje wel zou monteren. Dat was meer het idee van baat het niet - schaadt het niet ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl