Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Revisie Arona/Lombardini

Revisie Arona/Lombardini 31 juli 2023 21:55 #1498883

Dat ziet er toch volledig opgebruikt uit? En deze onderdelen zijn niet meer te krijgen. Volledig glad aan twee kanten. En toch heb ik uren mee gevaren, maar achteruit, en met tegenwind ( lees: weerstand) gaat hij slippen als ik meer gas geef, en ga dus niet harder, en bij veel tegenwind achteruit ;-)
Ben bang dat het einde verhaal is.

Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 31 juli 2023 22:04 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 31 juli 2023 21:58 #1498884

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27403
Makkie schreef :
Dat heet een KN moer.

Een kroonmoer
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 01 aug 2023 09:31 #1498957

Zwaardopzee schreef :
Dat ziet er toch volledig opgebruikt uit? En deze onderdelen zijn niet meer te krijgen. Volledig glad aan twee kanten. En toch heb ik uren mee gevaren, maar achteruit, en met tegenwind ( lees: weerstand) gaat hij slippen als ik meer gas geef, en ga dus niet harder, en bij veel tegenwind achteruit ;-)
Ben bang dat het einde verhaal is.


Er zijn bedrijven die frictie materiaal weer opnieuw aanbrengen.
Ik meen dat de firma wijnhuizen in Arnhem dat doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 13 aug 2023 18:53 #1501921

Zo zien platen er uit. Het is de vraag waar de frictie op heeft gezeten, we denken aan twee zijden ( metaal op metaal is niet logisch) maar de afstel speelruimte is maar 1.2 mm. Dus frictie van 0,2 mm? ( 6 kanten). Dunste materiaal dat achteraf op platen gemaakt kan worden van natte koppeling is Kevlar 0,7 mm , gebruikelijk is 1 mm. Vekoma bv of Leeuwenkamp van Lange. Ik heb de Italiaanse MWM frizioni Milano fabriek aangeschreven, en in hun catalogus vergelijkbare platen gevonden. Maar ben er nog niet. De lamellen dus de platen zijn 1,5 mm dik.
Iemand verstand heeft van dit systeem? Je mag je melden. :pinch:
Bijlagen:
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 13 aug 2023 18:57 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 aug 2023 18:52 #1504749

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Slopers!

Dat de olie van de motor naar je keerkoppeling loopt is normaal. Je mist geen keerring.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 aug 2023 18:54 #1504751

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
In welke stand van de hendel vaar je vooruit? Stand naar motor toe is namelijk de achteruit.
Zwaardopzee schreef :
Dat ziet er toch volledig opgebruikt uit? En deze onderdelen zijn niet meer te krijgen. Volledig glad aan twee kanten. En toch heb ik uren mee gevaren, maar achteruit, en met tegenwind ( lees: weerstand) gaat hij slippen als ik meer gas geef, en ga dus niet harder, en bij veel tegenwind achteruit ;-)
Ben bang dat het einde verhaal is.

J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 aug 2023 18:55 #1504752

En bedankt!
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 aug 2023 18:57 #1504754

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Zwaardopzee schreef :
En bedankt!

:dry: waarvoor?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 aug 2023 20:17 #1506315

Tussenstand: we zijn nog niet klaar! Dat is lange adem werk. Maar heel verassend, ik heb bericht van de Italiaanse fabriek MWM Freni Frizione die de keerkoppeling heeft gemaakt.

Your clutch is a multidisc-type clutch, so there are alternated inner and outer disks.
Our outer disks are made of steel (DEM series) or bronze (DEM/BF series) while our inner disks (DIM series) are made of steel; this means that friction is made by steel to steel contact (DEM-DIM disks) or bronze to steel contact (DEM/BF-DIM disks). Friction is then on both sides of the disks and doesn't require any additional friction material.


De koppelingsplaten horen zonder frictiemateriaal te zijn. Dus drukplaat en frictieplaat totaal zes, zonder frictiemateriaal. Staal op staal, in een oliebad. Heel apart. En nog te koop.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 19 okt 2023 16:25 #1517266

Eindstand: het is niet gelukt. De afgelopen vier maanden hier mee bezig geweest en niet gezeild met deze boot. Een aantal verkeerde aannames en adviezen gevolgd, met als resultaat veel sleutelen, de keerkoppeling is twee keer uit- en ingebouwd door mij, veel uren in een loods doorgebracht met reparatiepogingen. De tweede keerkoppeling die ik als donor heb gebruikt had ik beter in een keer zonder er aan te komen op zijn plaats kunnen monteren ipv uit elkaar te persen en onderdelen terug te plaatsen in het andere huis.

Ik heb alles geprobeerd, samen met een externe monteur, weet nu veel meer, maar geef het op. Dus alsnog de motor en keerkoppeling eruit, en ik zoek een vervangingsmotor. We weten nu wel hoe de platen af te stellen, en voor liefhebbers komen er nog fotos en info. Wij hebben waarschijnlijk te strak afgesteld, meer dan handvast, en bij starten motor een harde kloenk, toen er iets brak, waarschijnlijk het holle pennetje nr. 19. Daardoor koppelt hij helemaal niet meer, en is het eindresultaat ( het was eerst matig) nu niets.

Dat is jammer na zo veel moeite. Foto's volgen. Zoek een vervangingsmotor met kk.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 21 okt 2023 17:59 #1517750

Je kúnt de platen afstellen Arona 185/ 186 , strakker zodat je geen slip meer hebt maar verder aandraaien dan handvast is afgeraden. Holle pen moet vallen in 20 en zie tekst tekening. Er hoort geen frictie op de platen.





Dat lamellen pakket past dus in de motor kant in de uitsparingen, en is daardoor onderdeel van de motor. Je kan geen tussenplaat monteren en een ander merk type kk plaatsen. Het moet de originele zijn die er in valt!

Ik heb weer een complete motor gekocht, Volvo Penta? Nee... Yanmar?..... Nee... Vetus? .....Nanni? Nee.
Weer Arona en heb er... nu drie.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 21 okt 2023 18:06 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 21 okt 2023 18:11 #1517755

jessejohn schreef :

Dat de olie van de motor naar je keerkoppeling loopt is normaal. Je mist geen keerring.

Kom ik op terug. Het was niet de oliekeerring van de keerkoppeling ( die krijgt inderdaad olie van de motor, klopt) maar van de reductiebak. Daar moet wel een keerring in. :)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 22 okt 2023 18:28 #1517916

En de nieuwe. Is een Arona AL185 MR. 8 cv 2600 omwentelingen. Moet eigenlijk met een drieblad schroef die iets groter is dan wat nu aan de zeilboot zit. De oude motor is 8cv bij 3000, en twee bladschroef. De reductiebak is het zelfde.

Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 23 okt 2023 05:40 #1517951

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1345
Wow, nette motor!
Wat is er anders aan de MR dan de gewone? Is het misschien de cilinderinhoud van een 186 ofzo?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 23 okt 2023 10:59 #1517990

Ik weet het niet. Hij is 7 kilo zwaarder, draait lagere toeren voor driebladschroef. De koppelingshandel zit rechts maar die kan ik verplaatsen. Er zijn andere kleine verschillen, misschien bedoelt voor sloep en de AL 185 M voor zeilboot? 454 cc en 8cv dus gelijk. Er is ook een 186 MR die is ook 7 kilo zwaarder. De reductie 2,4 :1
AL 186 =boring 85 en slag 90 mm 512 cc 10 cv - 85 kilo
AL 185= boring 85 en slag 80 mm 454cc 8 cv - 83 kilo

Hierboven schreef ik Arona AL185 MR 8 cv 2600 omwentelingen. Moet 2400 zijn.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 23 okt 2023 11:24 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 23 okt 2023 20:31 #1518073

voor je oude motoren een KK....je zou de uitgaande as kunnen fixeren aan de ingaande as...hoe je niet meer te schakelen met de KK,. Moet je wel een keerschroef voor terug monteren. Afgelopen zomer een platbodem met keerschroef gerepareerd,...vaart heel erg subtiel en nauwkeurig een keerschroef.
Zodra de motor loopt draait je schroef zonder dat je boot zich verplaatst. zowel op stationair als volgas kun je je boot vooruit en achteruit laten kruipen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 okt 2023 18:56 #1518297

Had ik maar een draaiend uitgaande as! Deze koppeling heeft een omgekeerd principe, de motor draait maar as staat stil.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 okt 2023 19:05 #1518298

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Is dat niet onhandig? Dan moet je de schroefas vastmaken aan het motorblok en de uitgaande as aan de motorsteunen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 25 okt 2023 09:54 #1518406

je kan de assen in de KK fixeren,...dan hou je de motorfunderingen hetzelfde en de as koppelen aan de gefixeerde KK.
De keerschroefas heeft idd overigens ook een eigen fundering dus wat petje lachend noemt zit er op ;-)

overigens de KK moeten te herstellen zijn.
Laatst bewerkt: 25 okt 2023 09:55 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 25 okt 2023 10:10 #1518412

Ha! Toen ik je belde gaf je aan van dit type geen verstand te hebben, en het uit te besteden. We hebben er goed naar gekeken. Met drie man. Na vier maanden was het tijd voor iets anders. Hij is twee keer in- uitgebouwd. Maar grappig idee die gefixeerde assen, de motor liep altijd fantastisch. Motorfabrikant ging al in 1985 failliet en sindsdien is het sappelen met onderdelen.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 25 okt 2023 10:20 #1518415

weet niet wie je gebeld hebt maar ik was het niet. Ik besteed vrijwel niks uit, ik kan het maken of niet. meer keuze heb je bij mij niet ;-)
Laatst bewerkt: 25 okt 2023 10:22 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 25 okt 2023 10:49 #1518424

Het was Fer. Even goede vrienden.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 26 okt 2023 05:59 #1518599

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1345
Dit is Pim, niet Fer.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 26 okt 2023 18:16 #1518722

Je komt er een dag later onnodig achter dat ik me vergiste. ;-) Niet meer te repareren. Nu nog een plek om deze motor in te bouwen en dan was dit een zomer met complete aanleg nieuwe elektra, een gerepareerde lier, twee maal uit en inbouwen keerkoppeling, veel uitzoekwerk, een spi en spiboom en veel gedonder met een yakbak die het niet deed. Er zijn betere zomers. Vorige winter wel lekker gezeild.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 26 okt 2023 18:18 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 jan 2024 18:34 #1533404

Omdat het oliefilter van een Arona 185MR op een andere plek zit kan ik het chassis niet gebruiken. Het chassis wat er bij zit past niet op de fundatie... dus moet er een nieuwe fundatie in. En dat komt erg precies want zoveel ruimte is er niet. Deze motor komt 8 cm meer van de askant af te staan. Dat lijkt niets maar is reuze onhandig. Soms...

--> Ik heb onderdelen van Arona 185M en 186 over, waaronder dynastart, waterpomp etc. Ik weet hoe lastig het is voor deze oude motoren iets te krijgen. Bij interesse een pb graag.<--
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 18:50 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl